۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۹
کد خبر: ۲۹۸۱۹۱
استاد حوزه علمیه اصفهان:

خطبه همام در یاران امام حسین متبلور شده است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه اصفهان با اشاره به خطبه همّام امیرمؤمنان که در آن 110 خصلت از خصلت های متقیان بیان شده است، گفت: اوصافی که در این خطبه به آن اشاره شده در اصل اوصاف یاران امام حسین(ع) در روز عاشورا است.
اصحاب الحسين

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام حق شناس استاد و پژوهشگر حوزه علمیه امشب در سخنرانی که در مسجد نور الله سواردز برگزار شد، گفت: اوصاف یاران امام حسین(ع) در کربلا در خطبه همّام ذکر شده است.

 

وی با اشاره به خطبه همّام امیرمؤمنان که در آن صد و ده خصلت، از خصلت های متقیان بیان شده است، افزود: اوصافی که در این خطبه به آن اشاره شده است در اصل اوصاف یاران امام حسین (ع) در روز عاشورا است.

 

حجت الاسلام حق شناس در ادامه با اشاره به این خصلت ها و ویژگی ها، بیان داشت: قلیل بودن آرزوهای دنیوی و کثیر بودن آرزوهای معنوی از نشانه های افراد با تقوا است.

 

استاد و پژوهشگر حوزه به آیه صد و سی و پنجم سوره آل عمران که می فرماید «وَالَّذِینَ إِذَا فَعَلُواْ فَاحِشَةً أَوْ ظَلَمُواْ أَنْفُسَهُمْ ذَکَرُواْ اللّهَ فَاسْتَغْفَرُواْ لِذُنُوبِهِمْ وَمَن یَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلاَّ اللّهُ وَلَمْ یُصِرُّواْ عَلَى مَا فَعَلُواْ وَهُمْ یَعْلَمُونَ» اشاره کرد و ابراز داشت: مؤمنان پس از ارتکاب گناه سریعاً خداوند را یاد می کنند و بعد از پشیمان شدن، به گناه رجوع نمی کند.

 

وی در ادامه با اشاره به عالی ترین صفت مؤمنان در این خطبه، افزود: مهم ترین صفت مؤمنان خاشع بودن قلب آن ها است که این خشوع به واسطه، توجه دائمی به عظمت خداوند به دست می آید.

 

 

حجت الاسلام حق شناس با توجه به آیه دوم سوره مؤمنون که می فرماید «الَّذِینَ هُمْ فِی صَلاتِهِمْ خاشِعُونَ» تصریح کرد: یکی از اوقاتی که حفظ حالت خشوع از اهمیت زیادی برخوردار است، موقع نماز است.

 

استاد حوزه علمیه اصفهان بیان داشت: خشوع در نماز زمانی به دست می آید که بعد از گرفتن یک وضوی کامل، انسان با نمازش وداع کند، یعنی احساس کند که آخرین نمازی است که می خواند.

 

وی با اشاره به روایتی از امیرمؤمنان که می فرمایند، «قناعت گنج بی پایان است»، ابراز داشت: با توجه به این روایت این مطلب را استنباط می کنیم که نفس انسان های متقی به کمترین ها قانع است.

 

حجت الاسلام حق شناس در پایان با بیان این که پرخوری در اسلام مورد نکوهش قرار گرفته است، گفت: پرخوری از رذیلت های اخلاقی است که زیرکی را از انسان می گیرد./867/202/ب1

ارسال نظرات