۰۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۱
کد خبر: ۲۹۸۴۹۲
معینه سازمان حج و زیارت:

فاجعه منا چهره غیرانسانی آل سعود را به جهانیان نشان داد

خبرگزاری رسا ـ معینه سازمان حج و زیارت با بیان این‌که فاجعه منا چهره غیرانسانی آل سعود را به جهانیان نشان داد، گفت: بسیاری از حجاج در منا از فرط تشنگی جان خود را از دست دادند، در حالی که اگر دولت آل سعود با همین بالگردها بر روی حجاج آب می‌پاشیدند بسیاری از آنان به شهادت نمی‌رسیدند و آنان با این عمل به همه مسلمانان ثابت کردند که از نوادگان بنی‌امیه هستند.
فاجعه منا

معصومه جوانمرد، معاون آموزش حوزه علمیه حضرت حجت(عج) و معینه سازمان حج و زیارت در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به فاجعه غمبار منا به تشریح آن پرداخت و گفت: در روز عرفات آقای رکن‌آبادی قطعنامه برائت از مشرکین را قرائت فرمودند و دعای عرفه به خوبی و با عظمت برگزار شد.

 

وی افزود: در مسیر حرکت حجاج از عرفات به سوی مشعرالحرام، اتوبوس‌های ایرانی اجازه هیچ توقفی را نداشتند و تنها می‌توانستند در ایستگاه تعیین شده توقف کنند و ما نیز در همان ایستگاه نیت وقوف در منا را برای حجاج بیان کردیم در حالی که این امر بسیار قابل تأمل بود.

 

معینه سازمان حج و زیارت تصریح کرد: زمانی که ما به اتفاق حجاج خانم، به سمت رمی جمرات حرکت می‌کردیم ما را به خیابان مخصوص ایرانیان هدایت کردند که بسیار عریض و طولانی بود در حالی که فردای همان روز مردان ایرانی و آفریقایی را به خیابان تنگ و باریک غیر از آن مسیر هدایت کرده بودند و سبب این فاجعه عظیم شدند.

 

معاون آموزش حوزه علمیه حضرت حجت(عج) بیان داشت: مسیر حرکت حجاج در منا از سمت جلو با عبور ماشین‌ها بسته و در عقب هم از ورود حجاج به این مسیر جلوگیری نشد و این امر سبب ازدهام و فشردگی و در نهایت منجر به این فاجعه تلخ در منا شد.

 

وی افزود: امسال گرمای عربستان بسیار سخت و غیر قابل تحمل بود به طوری که در روز عرفات احتمال اینکه تعدادی از بانوان از بین بروند را می‌دادیم که شکر خدا این اتفاق رخ نداد؛ اما حجاج مرد با وجود همین گرما بسوی رمی جمرات در حال حرکت بودند تا با رمی شیطان، شیطان نفس را از بین ببرند در حالی که از کمین شیاطین انسی بی اطلاع بودند.

 

معینه سازمان حج و زیارت اظهار داشت: بعد از رخ دادن این فاجعه، از همه چادرها صدای شیون و گریه به گوش می‌رسید حجاج با روحیه‌ای ضعیف منتظر خبرهایی از عزیزانشان بودند در همین حین ماموران آل‌سعود به مسؤولان ما اجازه هیچ حرکتی را نمی‌دادند و این امر سبب کلافگی در حجاج شده بود که با بیان به موقع رهبری رفتار آنان با مسؤولان ما 180 درجه تغییر کرد تا آنان توانستند بسیاری از اجساد حجاج را شناسایی و پیدا کنند.

 

معاون آموزش حوزه علمیه حضرت حجت(عج) ابراز کرد: ما خانمی داشتیم که همسر، برادر و پسر خود را در این فاجعه از دست داد و همچنین شاهد عینی بیان می‌کرد زمانی که با بولدزرها اجساد و مصدومان را داخل کامیون‌های مخصوص حمل گوشت می‌ریختند من به سختی از داخل کامیون خودم را به بیرون پرتاب کردم و نیز مصدومان بیان می‌کردند که ما در این فاجعه قیامت و کربلا را با تمام وجود درک کردیم.

 

جوانمرد گفت: یکی از مصدومان این فاجعه بیان می‌کرد زمانی که حجاج بر روی هم افتاده بودند من صدای ناله فردی را که در زیر من بود می‌شنیدم ولی به دلیل اینکه بر روی من نیز افرادی افتاده بودند نمی‌توانستم از جای خود حرکتی داشته باشم تا او نجات پیدا کند و زمانی که ساکت شد متوجه شدم ایشان به رحمت خدا رفت و این بسیار برای من سخت و عذاب‌آور بود.

 

معینه سازمان حج و زیارت بیان داشت: بسیاری از حجاج در منا از فرط تشنگی جان خود را از دست دادند و ما از صبح صدای آمبولانس‌ها و هلی‌کوپترها را می‌شنیدیم و اگر همین بالگردها بر روی حجاج آب می‌پاشیدند بسیاری از آنان به شهادت نمی‌رسیدند و آنان با این عمل به همه مسلمانان ثابت کردند از نوادگان بنی‌امیه هستند.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: استقامت و توان افرادی که برای تشخیص اجساد می‌رفتند تنها از جانب خدا بود چرا که از صبح تا نه شب چندین بار عکس‌ها را با چهره اجساد تطبیق می‌دادند و تنها هدفشان این بود که خانواده‌های منتظر را از چشم انتظاری خارج و عزیزانشان را به آنان تحویل دهند./813/302/ب2

ارسال نظرات