۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۳
کد خبر: ۳۰۰۰۰۷
استاد حوزه علمیه خراسان:

شفاعت ائمه برای امت، طلب آمرزش است

خبرگزاری رسا ـ استاد سطح عالی حوزه خراسان گفت: کسی که پاک است نیاز به شفاعت ندارد ولی نیاز به ارتقای درجه دارد یعنی استغفار ائمه(ع) به نفع خودش برای ارتقای درجه و برای امت طلب آمرزش محسوب می شود.
حجت الاسلام سيد حسن ضيايي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید حسن ضیایی استاد سطح عالی حوزه خراسان در ادامه مباحثه تهذیب نفس یا مدیریت بر خویشتن از کتاب وسایل الشیعه جلد پانزدهم که ظهر امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه مرحوم آیت الله خویی برگزار شد، اظهار کرد: اگر فردی پس از ارتکاب گناه پشیمان شود و توبه نصوح انجام دهد، خداوند گناهش را می آمرزد.

 

وی استغفار را کارساز دانست و به چند نمونه آن طبق روایات اشاره کرد، گفت: کتاب کافی از نظر زمانی بر کتب دیگر مقدم تر و به عصر ائمه(ع) نزدیک تر بنابراین دلالت آن نسبت به سایر کتب روایات بیشتر و در باب استغفار این روایت از امام صادق(ع) آمده است که فرموند« استغفر الله الذی لا اله الحی القیوم بدیع السموات والارض ذوالجلال الاکرام  و اسئله ان یصلی علی محمد و اله و ان یتوب الیه» یعنی اگر شخص از تمام انواع گناهان عمدی مرتکب شده اعم از صغیره و کبیره توبه نصوح کند و این ذکر را بگوید می گویند چون عدد ندارد، خداوند تمام گناهان گذشته اش را می آمرزد.

 

استاد سطح عالی حوزه خراسان با تأکید این که خواص بهتر است همچون مردم عادی عمل نکنند، بیان کرد: برای مردم عادی روزی 100 بار استغفارکردن و گفتن« استفغرالله ربی و اتوب الیه» مستحب است که در قنوت وتر نماز شب نیز همین ذکر را می خوانند ولی خواص بهتر است کمی اوج بگیرند و همچون امام رضا(ع) عمل کنند یعنی 70 بار در قنوت نماز شب خویش این ذکر را بگویند«استغفرالله و اسئله التوبه».

 

حجت الاسلام ضیایی به نوعی دیگر از استغار اشاره کرد و گفت: در روایات شیعه داریم که هرکسی در دو ماه مداوم  و پشت سرهم روزی 400 بار این استغفار را کند خدا به او، مال بسیار یا علم بسیار می دهد«اسغفرالله الذی لااله الا الله هو الحی القیوم الرحمن الرحیم بدیع السماوات و الارض من جمیع ظلمی و جرمی و اسرافی علی نفسی و اتوب الیه»

 

وی با اشاره به روایت امام صادق(ع) که فرموند«کسی که از چهل گناه کبیره در روز انجام دهد خیری در او نیست» اظهار کرد: در آخرالزمان باید احتیاط کرد پس مواظب اعمالتان باشید.

 

استاد سطح عالی حوزه خراسان با مطرح کردن این پرسش که شفاعت به چه کسانی نمی رسد، بیان کرد: پیامبر(ص) فرموند« انما شفاعتی لاهل الکبآئر من أمتی فأما المحسنون فما علیهم من سبیل؛ شفاعت من فقط راجع به معصیت کاران کبیره از امت من است و اما محسنین برای آنها راه مؤاخذه ای نیست» کسی که پاک  نیاز به شفاعت ندارد ولی نیازبه ارتقای درجه دارد یعنی استغفار ائمه(ع) به نفع خودش برای ارتقای درجه و برای امت طلب آمرزش محسوب می شود.

 

وی در ادامه بحث های کتاب وسایل الشیعه جلد پانزدهم، اظهار کرد: در روایت شیعه داریم برای هر شخص سپرهای حفاظتی است ولی ارتکاب مدوام برگناه و استهزاء و تمسخر استغفار باعث از بین رفتن همه سپرهای حفاظتی شده و فرد بین مردم بی آبرو می شود و شفاعت معصوم(ع) شامل حال او نمی شود و این روایت در کتب الاربعینات آیت الله شیخ محمد اکبرزاده آمده است.
 

 

سطح عالی حوزه خراسان ادامه داد: امام علی(ع) فرموند« لا شفیع انجح من التوبة، هیچ شفیعی پیروز تر از توبه نصوح نیست» و مشابه این روایت در کتاب غرر الحکم عامدی از حضرت آمده است که فرمودند« لا شفیع انجح من الاستغفار؛ استغفار زمینه بسیاری چیزهاست» که این حدیث 22سند از جمله کافی، مستدرک، بحارالانوار و نهج ابلاغه دارد.

 

حجت الاسلام ضیایی بیان کرد: مرحوم علامه مجلسی در کتاب بحارالانوار آورده است که امام علی(ع) فرمودند«من کذّب بشفاعة رسول الله لم تنه له؛ هر کس تکذیب کند شفاعت حضرت رسول(ص) را هرگز مشمول شفاعت ایشان نمی شود» بنابراین سلفی، وهابی و بن لادنی ها که منکر شفاعت وزیارت پیامبر(ص) هستند، هرگز مشمول شفاعت ایشان نمی شوند.

 

وی افزود: ملامحسن فیض کاشانی درجلد یک کتاب محجة البیضاء از قول پیامبر(ص) آورده که فرمودند«انّ لله ملک ینادی کلّ یوم؛ خدا یک ملکی خلق کرده که هرروز ندای حق سر می دهد» هرکسی مخالفت عملی کند با سنت رسول الله هرگز به شفاعت حضرت نائل نمی شود./844/202/ب3   

ارسال نظرات