۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۶
کد خبر: ۳۰۰۶۴۰
حجت الاسلام والمسلمین اعرافی:

مدل‌سازی در عرصه هنر و معماری اسلامی همچنان مغفول مانده است

خبرگزاری رسا ـ رییس جامعه المصطفی العالمیه با اشاره خلاءهای موجود در ارائه هنر اسلامی، گفت: بسیار اندوه بار است که بعد از 35 سال که از عمر انقلاب می‌گذرد در بسیاری از حوزه‌ها از جمله حوزه معماری و شهرسازی هنوز مدلی را معرفی نکرده‌ایم در حالی که حکومت صفویه بعد از 50 سال سبکی را ارائه داد که هنوز آثار آن باقی مانده است.
حجت الاسلام والمسلمين اعرافي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی، رییس جامعه المصطفی العالمیه، عصر امروز در بازدید از مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت تبیان، با بیان این که انسان از دیدن این گونه فعالیت‌های انقلابی احساس شادمانی و شعف می‌کند، اظهار داشت: این گونه فعالیت‌ها در کشور و در جهان امتحانش را پس داده و کاملا عقلانی و حکیمانه است و یکی از دستاوردهای مهم انقلاب است.

 

وی با اشاره به این که می‌شود حکمت را با شور انقلابی درآمیخت، خاطرنشان کرد: در آغاز انقلاب همه کارها به همین صورت اداره می‌شد و در تجربه‌هایی مانند جهاد سازندگی و کمیته انقلاب کار آمدی این روش را تأیید می‌کرد اما متأسفانه با سوء تدبیر برخی مسؤولان این دو نهاد انقلابی از بین رفت و در دیگر نهادها ادغام شد که کارایی خود را از دست داد.

 

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی با بیان این که بسیج باقی مانده همان تفکر است و این تجربه را به دنیا منتقل کرده است، گفت: سید حسن نصرالله در ملاقات اخیرش با من می‌گفت حدود 10 هزار اهل تسنن در حزب الله مشغول به فعالیت هستند.

 

وی یکی از ویژگی های این گونه تفکر را محدود ندانستن خود در چارچوب‌های بسته دانست و اظهار داشت: این تفکر انقلابی از دل همین جوان‌ها برآمده و در دنیا هم ثابت شده که جواب می‌دهد و باید این روحیه را قدر دانست زیرا که با امکانات محدود کارهای بزرگ انجام می‌دهید.

 

رییس جامعه المصطفی این مجموعه را نیازمند نگاه کلان و برنامه ریزی مدون دانست و خاطرنشان کرد: باید برای مجموعه چشم انداز تعریف شود و بیشتر سعی شما بر این باشد که نسل‌هایی که در خطر انحراف هستند را جذب و هدایت کنید و هرچه در این زمینه اقدام شود خوب است.

 

وی با اشاره به اهمیت کار در حوزه کودک و نوجوان گفت: در حوزه هنر و بازی مشکل ما با غرب این است که بازی‌های آنها همراه با آموزش شهوت است و 400 سال است که در این زمینه کار کرده‌اند ولی ما در ابتدای کار هستیم و حوزه هم در زمینه سبک زندگی اسلامی فعالیت‌هایی را آغاز کرده است.

 

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی افزود: بسیار اندوه بار است که بعد از 35 سال که از عمر انقلاب می‌گذرد در بسیاری از حوزه‌ها از جمله حوزه معماری و شهرسازی هنوز مدلی را معرفی نکرده‌ایم در حالی که حکومت صفویه بعد از 50 سال سبکی را ارائه داد که هنوز آثار آن باقی مانده است.

 

وی در رابطه با برخی که می‌گویند باید در سیستم آموزشی تنوع وجود داشته باشد و هنر هم جایگاهی داشته باشد، افزود: این حرف کاملا درستی است ولی هنر فقط در موسیقی و اجرای کنسرت خلاصه نمی‌شود بلکه انواع مختلفی از هنر مانند شعر و ادبیات و تئاتر و دیگر هنرهای جذاب وجود دارد که باید در این زمینه ها سرمایه گذاری کنند.

 

رییس جامعه المصطفی با بیان این که باید این گونه فعالیت‌های جهادی در کشور مدل سازی بشود، اظهار داشت: مشکلی که وجود دارد این است که قم در عرصه بین المللی قدر خود را نمی‌داند و از این موقعیتی که دارد که با بیش از 1000 نقطه جهان ارتباط دارد استفاده نمی‌کند.

 

وی با اشاره به این که نه تنها از نظر فرهنگی بلکه از نظر اقتصادی هم می‌شود از بحث توریست مذهبی بهره برد، افزود: در قم باید نگاه، نگاه بین المللی باشد و بچه‌های قم نباید ملیت‌های مختلف و نژادهای متفاوت برایشان فرقی داشته باشد بلکه باید این فرهنگ اسلامی را از طریق همین خارجی ها به دیگر نقاط جهان منتقل کرد./843/پ202/ف

ارسال نظرات