۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۰
کد خبر: ۳۰۰۸۴۰

ارائه پیشنهاد جدید از سوی نتانیاهو به اوباما درباره فلسطین

خبرگزاری رسا ـ مقامات صهیونیستی در آستانه دیدار نخست‌وزیر این رژیم با رییس‌جمهور آمریکا می‌گویند او قصد دارد در این نشست در رابطه با مسأله فلسطین گام‌هایی را پیشنهاد دهد.
نتانياهو اوباما

 

به گزارش خبرگزاری رسا، در آستانه سفر «بنیامین نتانیاهو» به واشنگتن برای دیدار با بارک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا، مقامات صهیونیستی می‌گویند او قصد دارد در دیدار با اوباما، در رابطه با فلسطینی‌ها از خود حسن‌نیت نشان دهد.

 

به نوشته روزنامه «هاآرتص»، این اقدامات که هفته گذشته «یوسی کوهن» مشاور امنیت ملی رژیم صهیونیستی جزئیات آنها را برای «سوزان رایس» همتای آمریکایی خود تشریح کرد، هنوز نهایی نشده‌اند.

 

بر اساس این گزارش، هدف این گام‌های اعتمادساز متوقف کردن موج خشونت در کرانه باختری است که شامل رفع محدودیت‌ از اقدامات فلسطینی‌ها و تایید پروژه‌های زیرساختی آنهاست.

 

نتانیاهو قرار است فردا با اوباما در واشنگتن دیدار کند. این نشست اولین دیدار آنها بعد از حدود یکسال است که در طول آن، روابط این دو بر سر مسئله فلسطین و توافق هسته ای ایران دچار کاهش و تنش شده بود.

 

«بن رادز» معاون مشاور امنیت ملی آمریکا هفته گذشته به خبرنگاران صهیونیستی گفت، اوباما مایل است در دیدار با نتانیاهو شنونده راه‌حل‌های او برای حفظ راه‌حل ایجاد دو دولت حتی در صورت نبود مذاکرات مستقیم باشد.

 

او با بیان اینکه اوباما راه‌حل ایجاد دو دولت را ضروری تلقی می‌کند، بر موضع آمریکا بر اینکه شهرک‌سازی به روند دیپلماتیک آسیب می‌رساند و چنین راه‌حلی را به تعویق می‌اندازد، تاکید کرد.

 

با این حال، مقامات آمریکایی اظهار داشتند، ارزیابی اوباما این است که توافق میان اسرائیل و فلسطینی‌ها تا پایان دوره ریاست جمهوری او امکان‌پذیر نیست.

 

آنها گفتند، اوباما و نتانیاهو قصد دارند در دیدار خود گام‌هایی را برای ممانعت از رویارویی میان دو طرف در نبود راه‌حل ایجاد دو دولت مورد بحث و بررسی قرار دهند.

 

بر اساس این گزارش، احتمالا آنها ابزار ممانعت از وخیم شدن اوضاع را بررسی خواهند کرد. با این حال، به نوشته هاآرتص، انتظار نمی‌رود که نتانیاهو شهرک‌سازی در کرانه باختری را متوقف یا کُند کند، هر چند اوباما خواستار یکی از این دو مورد است.

 

روزنامه «یدیعوت آحارونوت» نیز در گزارشی به نقل از منابع کاخ سفید نوشت، نتانیاهو به آنچه از سفر به واشنگتن می‌خواهد، دست نمی‌یابد.

 

بر اساس این گزارش، یکی از اهداف اصلی نتانیاهو از این سفر، انعقاد توافق دفاعی جدید برای دهه آینده است که شامل پرداخت غرامت به اسرائیل به خاطر توافق هسته‌ای ایران باشد. اما این منابع گفتند، اسرائیل بسته غرامت از دولت آمریکا دریافت نخواهد کرد.

 

به گفته این منابع، این موضوع در دیدار اوباما و نتانیاهو مطرح نخواهد شد و بر خلاف گزارش‌های پیشین، بسته غرامت آمریکا به رژیم صهیونیستی افزایش نخواهد یافت چراکه هیچ توجیهی برای این کار وجود ندارد./994/ب102/د

ارسال نظرات