۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۲
کد خبر: ۳۰۱۸۲۰

اختتامیه نخستین جشنواره نشریات دانشجویی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ اختتامیه نخستین جشنواره نشریات دانشجویی عصر امروز در دانشکده علوم پایه دانشگاه تهران برگزار شد.
301820 301820 301820 301820 301820

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، اختتامیه نخستین جشنواره نشریات دانشجویی امروز با حضور و سخنرانی حجت‌الاسلام پناهیان استاد حوزه و دانشگاه، سیدنظام موسوی مدیرعامل خبرگزاری فارس، داود گودرزی رییس سازمان بسیج دانشجویی، مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران، داریوش ارجمند هنرمند، ابوالقاسم طالبی کارگردان و حمید برقعه‌ای شاعر کشورمان در دانشکده علوم پایه دانشگاه تهران برگزار شد.

 

در ابتدای این همایش حسام‌الدین علامه مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، با اشاره به اینکه امروز در دانشگاه قشر خاکستری شاید از نظر ایمان، بصیرت و آگاهی در درجات پایین‌تری قرار دارند، گفت: برای همراه کردن این قشر خاکستری با خود لازم است که ما خود را به اخلاق، مهربانی و محبت مسلح کنیم.

 

وی با اشاره به تاثیرگذاری علم در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی افزود: امروز در عصر ارتباطات تعامل ضروری است بنابراین دانشجویان مذهبی با مدارا و دوستی می‌توانند دانشجویان دیگر را جذب کنند.

 

بد عمل کردن در حوزه تبلیغ صحیح ایجاد مشکل می‌کند

مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، عنوان کرد: زمانیکه ما در حوزه تبلیغ صحیح و جذب بد عمل کردیم سبب ایجاد مشکلاتی شد که باید برای برطرف کردن آن تلاش کنیم.

 

علامه با اشاره به اینکه آزاداندیشی، منصف بودن و بزرگ‌منشی به اصول‌گرا یا اصلاح‌طلب بودن شخص ربطی ندارد، اظهار داشت: اصلاح‌طلبانی هستند که شعار زنده باد مخالف من را سر می‌دهند اما کوچکترین انتقاد را تحمل نمی‌کنند یا اصولگرایانی هستند که دین را کنار گذاشته و سکولار هستند.

 

وحدت سبب پیروزی و پیشرفت کشور است

وی با اشاره به اینکه نباید اخلاق در نشریات کنار گذاشته شود، بیان داشت: همه ما در سایه رهبر معظم انقلاب و ولی عصر(عج) امنیت داریم بنابراین باید از هر گونه تفرقه‌افکنی پرهیز کنیم زیرا وحدت سبب پیروزی و پیشرفت کشور ما می‌شود.

 

در ادامه این همایش مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران، به عنوان سخنران بعدی ضمن ی سلام و درود بر سالار شهیدان اباعبدالله‌الحسین(ع) گفت: بسیج جایگاه و اهمیت خود را مرهون عاشورا است زیرا بسیح الگوی خود را از امام حسین(ع) گرفته است.

 

وی افزود: بسیج انسان‌دوستی، ایستادگی در برابر ظلم و شهادت‌طلبی را از کربلای امام حسین(ع) الگو گرفته و با ایثار جان خود تلاش کرد امت اسلامی و شرعیت خداوند باقی بماند.

 

تفکر بسیجی گفتمان غالب انقلاب است

معاون فرهنگی دانشگاه تهران، با اشاره به اینکه بسیج عصاره تفکر جنگ حق علیه باطل است، عنوان کرد: حماسه هشت سال دفاع مقدس نشان داد تفکر بسیجی گفتمان غالب انقلاب است بنابراین بسیج یک نهاد در کنار سایر نهادها نیست بلکه نیرویی شکست‌ناپذیر است.

 

سرسنگی افزود: امروز حضور بسیج در عرصه‌های مختلف نظام لازم است بنابراین رسالت بسیج بعد از دوران دفاع مقدس تمام نشده است، یکی از عرصه‌هایی که همواره از سوی رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید می‌شود عرصه فرهنگ است.

 

امروز دشمنان ما فرهنگ کشور را هدف قرار دادند

وی در ادامه گفت: امروز دشمنان ما که از مقابله نظامی مایوس شدند فرهنگ ما را هدف خود قرار دادند که اگر تقویت و پاسداری نشود خطر جامعه را تهدید خواهد کرد، بنابراین بسیج باید ارزش‌های انقلاب را پاسداری کرده و از فرهنگ جامعه دفاع کند.

 

معاون فرهنگی دانشگاه تهران، اظهار داشت: رسانه‌های دشمن سال‌ها تلاش کرد تا چهره نظام و انقلاب اسلامی را خدشه‌دار کرده و صورتی متفاوت از اسلام و کشور ما به مردم دنیا نشان دهد، هر چند آنها نتوانستند حقیقت را پنهان کنند اما بسیج باید با ترویج فرهنگ اسلامی اجازه ندهد که برخی از مردم فریب دشمن را بخورند.

 

امروز دانشگاه‎‌های ما نیاز به ارزش‌های دینی دارد

سرسنگی بیان داشت: با توجه به اینکه امروز دانشگاه‌های ما نیاز به ارزش‌های دینی و گسترش فرهنگ معنویت دارد نشریات دانشجویی در این زمینه می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد و برای دیگر نشریات الگو شود.

 

وی در پایان صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: هوشیاری مقابل جریانات مخالف دین، نقد منصفانه و سازنده، گسترش روحیه امید و پویا بین دانشجویان، حفظ اصول علمی، ترویج فرهنگ شهادت و ایثار، نگاه بلندنظرانه و ژرف به مصالح نظام از جمله مواردی است که نشریات دانشجویی باید آن را مورد توجه قرار دهند.

 

سردار همدانی همواره امید داشت

در این همایش از وهب همدانی، فرزند شهید سردار همدانی تقدیر و تجلیل به عمل آمد، که ایشان در ادامه مراسم، گفت: پدر من همیشه امید داشت به گونه‌ای که نیمی از وصیت‌نامه ایشان مخصوص شکرگذاری بود، ایشان همیشه خدا را شاکر بود که در انقلاب اسلامی و عصر امام راحل زندگی کرده است.

 

وی با اشاره به اینکه پدرم با امید فراوان برای کمک به مقاومت در سوریه رفت، افزود: پدرم زمانی برای کمک رفت که هیچ کس امید پیروزی مردم سوریه را نداشت اما ایشان امیداوار بودند، امروز برخی می‌خواهند امید را از ما بگیرند بنابراین جوانان و نخبگان کشور باید امید را سرلوحه زندگی خود قرار دهند تا به همه چیز دست یابند.

 

زندگی شهید در مسیر تهذیب است

وهب همدانی عنوان کرد: شهادت اتفاقی رخ نمی‌دهد بلکه شهید زندگی خود را در مسیر تهذیب قرار می‌دهد تا به مقام شهادت می‌رسد، شهید همدانی شهادت را هدف نمی‌دانستند بلکه در مسیر شهادت حرکت کردن با مهم می‌دانستند.

 

این فرزند شهید در پایان ضمن پیشنهادی به مخاطبان خاطرنشان کرد: شهید همدانی در وصیت‌نامه خود بیان کرده است که هر کس وصیتنامه‌ام را ‌خواند اگر یک روز نماز و روزه برای من به جا آورد اگر در آن دنیا اجازه داشتم برایش جبران خواهم کرد.

 

ملت ما تاریخ و اسطوره هر دو را دارد

در ادامه همایش سید نظام‌الدین موسوی مدیرعامل خبرگزاری فارس، گفت: برخی در دنیا اسطوره را پدیده‌ای دور از حقیقت می‌دانند همچنین برخی ملت‌ها تاریخ‌دارند اما اسطوره ندارند برخی نیز هیچ ‌کدام را ندارند اما ملت ما تاریخ و اسطوره هر دو دارد.

 

وی با اشاره به خاطراتی از سردار شهید همدانی افزود: سردار شهید همدانی یکی از اسطوره‌های کشور ما است که در سال 88 فرمانده سپاه رسول‌الله بود که با تمام توان در برابر فتنه ایستاد، سردار همدانی حتی در سوریه نیز مانند کوه ایستادگی کرد تا در نهایت به شهادت رسید.

 

مدیرعامل خبرگزاری فارس با اشاره به جشنوراه نشریات دانشجویی، عنوان کرد: بعد از دوران مشروطه نشریات و دانشگاه در ایران شکل گرفت که در آن زمان این دو نهاد تلاش داشتند تا نگرش و گرایش ملت ایران را تغییر دهند.

 

موسوی اظهار داشت: روشنفکرانی که این دو نهاد را ایجاد کردند در ابتدا فریاد آزادی‌خواهی سر دادند اما بعد از مدتی به نظریه‌پردازان دیکتاتوری تبدیل شدند اما آرمان‌گرایی دانشجویان اجازه نداد که فضای لیبرالیستی در دانشگاه ایجاد شود و از همان دهه 20 جنبش دانشجویی مبارزه علیه استبداد آغاز شد.

 

جنبش دانشجویی از همان ابتدا بر اساس مبارزه با استکبار بنا شد

وی با اشاره به تعارض دانشگاه با استکبار، بیان داشت: جنبش دانشجویی در دانشگاه از همان ابتدا بر اساس مبارزه با استکبار و مصداق آن آمریکا بنا شده است بنابراین اشخاصی که ادعا می‌کنند دانشجویان ما با آمریکا مبارزه نداشتند یک دروغ آشکار می‌گویند.

 

مدیرعامل خبرگزاری فارس ابراز کرد: بعد از کودتای 28 مرداد در دانشگاه تهران چند دانشجو به علت فریاد مرگ بر آمریکا در مقابل نیسکون قربانی شدند که روز دانشجو نیز به همین دلیل نام‌گذاری شده است.

 

موسوی با اشاره به اینکه نماد جنبش دانشجویی اسلامی در دانشگاه‌ها 13 آبان سال 58 است، عنوان کرد: بنیان جنبش دانشجویی ما بر اساس مرگ بر آمریکا بود و هست در این میان ما باید مراقب خطر نفوذ دشمن باشیم همان نفوذی که رهبر معظم انقلاب نیز بر آن تأکید کردند.

 

امروز تلاش دشمن تحمیل آرمان‌گرایی تخیلی، دموکراسی بی‌حد و مرز و واقع‌گرایی ذلیلانه است

وی افزود: دشمن از یک طرف تلاش می‌کند تا با علم کردن آرمان‌گرایی تخیلی یک افق تخیلی از آزادی را نشان دهد و بگوید روشنفکر با نظام انقلاب اسلامی نمی‌تواند همسو باشد، از طرف دیگر دموکراسی بدون حد و قانون را مطرح می‌کند تا آرمان‌خواهی حقیقی را زیر سوال ببرد، همچنین تلاش می‌کند تا واقع‌گرایی ذلیلانه را نیز در حوزه خارجی ایجاد کند.

 

مدیرعامل خبرگزاری فارس در ادامه گفت: اگر ما همه شروط شرعی و قانونی کشور خود را کنار بگذاریم باز هم مطرح می‌کند که در ایران آزادی ندارد و ما برای روشنفکری باید آنچه را که از خارج تحمیل می‌شود بپذیریم.

 

امروز دشمن تلاش دارد تا ما به عنوان کشوری ناتوان هژمونی آنها را بپذیریم

موسوی اظهار داشت: امروز دشمن تلاش دارد تا ما به عنوان کشوری ناتوان هژمونی آنها را بپذیریم، ما چطور می‌توانیم با وجود اسطوره‌هایی نظیر سردار شهید همدانی و حاج قاسم سلیمانی زیر بار ذلت آمریکا برویم، ما باید امیدواری خود را حفظ کرده و مراقب توطئه‌های دشمن باشیم و در نشریات نیز از افشای حقایق خجالت نکشیم.

 

در ادامه مراسم حجت‌الاسلام پناهیان استاد حوزه علمیه گفت: باید به سمت شفاف‌سازی و جا بازکردن ادبیات نو رفت، شما وقتی فضا را برای ادبیات نو باز کنید ابعادی از حقیقت گفته می‌شود که تا کنون گفته نشده است.

 

وی خاطرنشان کرد: اگر شما سراغ ادبیات نو بروید بسیاری از آیات قرآن و روایات کلیدی شیعه مشهور خواهد شد اما باید بدانید که کار اسلام با همین چند ادبیات به اتمام نمیرسد بلکه شما تازه به ساحلی از دریای حقایق ناب الهی رسیدید، وقتی شما بنا داشته باشید حرف تازه بزنید به قسمت‌های حقایق دینی و تاریخی خواهید رسید.

 

همچنین در ادامه همایش داوود گودرزی مسئول سازمان بسیج دانشجویی گفت:  این جشنواره از ابتدا تا انتها با تلاش تشکل‌های دانشجویی انجام و برگزار شده است و صرفا داوران آن از رسانه‌ها و مطبوعات بودند که این‌گونه برگزاری جشنواره می‌تواند یک مدل خوب از همکاری تشکل‌های دانشجویی باشد.

 

وی ضمن قدردانی از تلاش برگزارکنندگان جشنواره نشریات دانشجویی، افزود: امیدواریم در سال‌های آتی جشنواره‌های دانشجویی با حمایت و پشتیبانی بیشتر شکوفاتر و بهتر برگزار شود.

 

ایجاد فضای نشاط در دانشگاه‌ها و کشور از اولویت کار ما است

مسئول سازمان بسیج دانشجویی عنوان کرد: ایجاد فضای نشاط در دانشگاه‌ها و کشور از اولویت کار ما است در دانشگاه‌ها باید دانشجویان بتوانند حرف خود را زده و وارد بحث و گفت‌وگو شوند.

 

گودرزی اظهار داشت: باید با سعه صدر به مقوله آزاد اندیشی و فضای نقد به صورت جدی پرداخته شود بدون اینکه به مقدسات و ارزش‌ها توهین شود، همچنین باید تعداد نشریات دانشجویی بیشتر و فعال‌تر شود امید که در سال‌های بعد شاهد کیفیت بالاتری از نشریات دانشجویی باشیم.

 

امروز ما به عقلانیت سیاسی و انقلابی همراه با امید نیاز داریم

وی با اشاره به اینکه امروز ما به عقلانیت سیاسی و انقلابی همراه با امید نیاز داریم، اظهار داشت: کسانی که در فضای جنبش دانشجویی کار می‌کنند باید عقلانیت و امیدبخشی را دنبال کنند، امید نقطه مهمی است که بر آینده انسان بسیار تاثیر دارد و برای امیدوار بودن نیز نگاه واقع‌گرایانه نیاز است.

 

مسئول سازمان بسیج دانشجویی در پایان خاطرنشان کرد: باید جنبش دانشجویی تحولات منطقه و جهان را درست رصد کند تا با دیدن این واقعیت‌ها بهتر حرکت کند.

 

همچنین در در پایان این مراسم از برگزیدگان نشریات دانشجویی در زمینه‌های مختلف تقدیر و تجلیل به عمل آمد./807/503/ب1

ارسال نظرات