۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۵
کد خبر: ۳۰۲۶۰۶
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی مطرح کرد؛

لزوم فعالیت بیشتر روحانیان برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی گفت: روحانیان باید در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه اسلامی فعالیت بیشتری داشته باشند.
حجت الاسلام خادمي- مديرکل تبليغات اسلامي خراسان شمالي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام علی خادمی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی، امروز همزمان با روز ملی کتاب، کتابخوانی و کتابدار در جمع مسؤولان فرهنگی استان، با گرامیداشت فرا رسیدن هفته کتاب و کتابخوانی اظهار کرد: با وجود تلاش های صورت گرفته، متأسفانه هنوز کتاب و کتابخوانی در کشور به جایگاه شایسته خود نرسیده است.

 

وی با بیان اینکه کتاب بوستان معرفت، خردورزی و دانش بوده و مطالعه هر صفحه آن دریچه ای از آگاهی را پیش چشمان انسان می گشاید، افزود: اهمیت مطالعه در زندگی انسان امروزی بر هیچ کسی پوشیده نیست اما با وجود این در عمل بسیاری از افراد با کتاب و کتابخوانی غریبه شده اند.

 

حجت الاسلام خادمی با اشاره به اینکه امروز کتاب و کتابخوانی از مقوله های مهم فرهنگی و اجتماعی در کشور ما به شمار می رود، خاطرنشان کرد: نقش و جایگاه کتابخوانی و مطالعه در ارتقای سطح فرهنگی جامعه بسیار ویژه است اما این فرهنگ هنوز آنچنان که باید و شاید در جامعه جاری و ساری نشده است.

 

رییس ستاد ساماندهی شؤون فرهنگی و مناسبت های مذهبی استان خراسان شمالی افزود: نقش و جایگاه کتابخوانی در ارتقای بخش های مختلف جامعه، رسالت متولیان و مسؤولان امر در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی را افزایش می دهد به همین دلیل لازم است در این زمینه فعالیت ها به صورت جهادی و با تشریک مساعی مسؤولان و متولیان مختلف انجام شود.

 

وی با اشاره به آموزه های اسلامی در راستای علم آموزی، کسب معرفت و آگاهی و افزایش دانسته ها، اظهار کرد: دین مبین اسلام برای مطالعه و کتابخوانی جایگاه و ارزش ویژه ای قائل شده به گونه ای که بر اساس روایات اسلامی برخی اوقات یک ساعت مطالعه و تفکر و تدبر برابر با هفتاد سال عبادت است.

 

حجت الاسلام خادمی با تأکید بر اجرای درست رسالت ترویج کتاب و کتابخوانی از سوی نهادهای فرهنگی و مذهبی، تصریح کرد: ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی یکی از مهم‌ترین وظایف و تکالیف نهادهای فرهنگی به ویژه نهاد کتابخانه‌های عمومی است اما باید توجه داشت که تحقق این مهم نیازمند مشارکت و فعالیت همه دستگاه ها است.

 

وی ادامه داد: در این راستا می بایست افزون بر نهادهای فرهنگی و مذهبی، تعامل خانواده ها و عزم همگانی ایجاد شود تا به همت مسؤولان و متولیان و همراهی و همگامی مردم و خانواده ها، فرهنگ کتاب و کتابخوانی به فرهنگ عمومی و جزئی از سبک زندگی غالب جامعه بدل شود.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی همچنین با اشاره به نقش روحانیان و علمای دینی در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه، اظهار کرد: روحانیان باید با استفاده از فرصت منابر مجالس و محافل مذهبی، برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه دینی فعالیت بیشتری داشته باشند.

 

حجت الاسلام خادمی با بیان اینکه اگر مردم در جامعه ای با کتاب و کتابخوانی مأنوس شوند بدون شک آن جامعه در مسیر توسعه و کمال قرار می گیرد، افزود: از طرف دیگر اگر میزان مطالعه و سرانه  انتشار، خرید و امانت کتاب در جامعه کم باشد آن جامعه خواه ناخواه در مسیر انحطاط و انحراف از اهداف عالی خود قرار می گیرد.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مصادف شدن هفته کتاب با ماه محرم، تصریح کرد: در این زمینه می بایست برنامه های گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی متناسب با ارزش های اسلامی جامعه و در راستای آشنایی بیشتر افراد با فواید انس با کتاب و مطالعه و ترویج فرهنگ حسینی و آموزه های نهضت عاشورا باشد.

 

گفتنی است، امسال برنامه های هفته کتاب و کتابخوانی از بیست و چهارم آبان آغاز شده و تا پایان این ماه ادامه دارد./9314/202/ب1

ارسال نظرات