۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۳
کد خبر: ۳۰۲۸۱۱
استاد حوزه علمیه کرمان:

طلبه برای رشد، به برنامه ریزی آموزشی و تهذیبی نیازمند است

خبرگزاری رسا ـ مشاور حوزه علمیه کرمان با اشاره به کیفیت صحیح برنامه ریزی طلاب، گفت: برنامه طلبه باید افزون بر مواد آموزشی، محتوای تهذیبی و اخلاقی هم داشته باشد، چرا که طلبه برای رشد به همه این امور نیازمند است.
حجت الاسلام سيد مرتضي خليلي استاد حوزه علميه کرمان حجت الاسلام سيد مرتضي خليلي استاد حوزه علميه کرمان

حجت الاسلام سید مرتضی خلیلی، استاد و مشاور حوزه علمیه کرمان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، با اشاره به کیفیت صحیح برنامه ریزی طلاب، گفت: برنامه طلبه باید افزون بر مواد آموزشی، محتوای تهذیبی و اخلاقی هم داشته باشد، چرا که طلبه برای رشد به همه این امور نیازمند است.

 

وی با ضروری دانستن تحصیل دروس حوزوی، گفت: تفقه و دین شناسی هم نیاز به ابزار دارد و هم نیاز به خمیر مایه تا با آن ابزار آن خمیر را ورز داد و به نتیجه رسید؛ در این میان دروس حوزوی اعم از ادبیات و فقه و اصول نقش ابزاری را دارند و خمیر مایه طلبه با مطالعه قرآن و آشنایی با احادیث اهل بیت حاصل می شود و نتیجه این آموزش ها تفقه و فهم عمیق و دقیق فرد از دین است.

 

حجت الاسلام خلیلی خاطرنشان کرد: بر همین اساس لازم است برنامه درسی طلبه مشتمل بر مطالعات غیر درسی نیز باشد.

 

وی افزود: منظور از برنامه غیر درسی این است که طلبه باید با کتب علمایی مثل شهید مطهری (ره) و علامه مصباح(حفظه الله) و یا مقام معظم رهبری (دامت برکاته) آشنا باشد تا به شناخت کلی از دین برسد و بتواند جامعیت دین و ارتباط احکام دین با یک دیگر را دریابد.

 

این مشاور حوزه علمیه کرمان با اشاره به اصول برنامه ریزی، افزود: در برنامه ریزی نباید دچار افراط و تفریط شد، باید راه وسط و معتدلانه را پیمود و البته باید برای تمام اوقات کاری در نظر داشت و از همه وقت ها به نحو شایسته استفاده کرد.

 

وی با اشاره به نکته مهمی، خاطرنشان کرد: باید قابلیت وقت ها و ساعات روز و هفته را در نظر گرفت و بر اساس شناخت این قابلیت ها تصمیم گیری کرد.

 

این استاد حوزه علمیه با بیان اهمیت خواب مطلوب، اظهار داشت: باید ساعت خواب را تنظیم کرد و از افراط و تفریط در خواب خودداری کرد، چرا که خداوند از بنده خواب آلود غضب ناک است و به عکس کوتاهی در خواب سبب پایین آمدن کارایی طلبه، ضررهای جسمی و بی نشاطی او خواهد شد.

 

وی یادآور شد: در اجرای برنامه نباید به دنبال زود نتیجه گرفتن بود، باید یک برنامه مستمر و با دوام داشت و در اجرای آن ممارست ورزید.

 

حجت الاسلام خلیلی تاکید کرد: باید برای تقویت اراده و انگیزه تلاش و کوشش کرد و از هر موضوعی که سبب بی انگیزگی و سستی اراده می شود، خود داری کنیم.

 

مشاور حوزه علمیه کرمان با اشاره به عناصر تقویت انگیزه، افزود: ترک گناه، روزه، ترک برخی مکروهات و ممارست بر انجام برخی مستحبات سبب تقویت انگیزه و قوت اراده انسان می شود.

 

وی در ارتباط با همین موضوع، تصریح کرد: ارتباطات انسان سبب انگیزه وی و یا ضعف اراده او خواهد شد؛ بنابراین باید نوع ارتباط خود را با دوستان و نزدیکان به شکل اصولی تنظیم کرد.

 

این استاد حوزه علمیه با اشاره به سایر عوامل تقویت اراده، خاطرنشان کرد: شناخت اهداف بلند، مطالعه در مورد این اهداف والا و تذکر مداوم به خود در زمینه رسیدن به این اهداف سبب تقویت اراده و انگیزه انسان خواهد شد.

 

حجت الاسلام خلیلی با اشاره به اصول کاری یک طلبه، گفت: طلبه نباید دچار سطحی نگری و فعالیت های پیشه پا افتاده و به یک معنا سطحی شود و همواره همت انسان باید به سوی انجام کارهای مبنایی و نتیجه دار باشد.

 

وی با اشاره به اهمیت ورزش و تحرک، تصریح کرد: یکی از ابعاد ضروری برنامه طلاب بعد ورزشی و تحرک وی است و باید به آن اهتمام ویژه شود؛ طلبه باید به ورزش هایی همچون کوهنوردی و شنا اهتمام ورزد و آن ها را به صورت منظم پی گیری کند.

 

این استاد حوزه علمیه با اشاره به وظیفه خطیر طلبه در رابطه با فضای حوزه، تصریح کرد: طلبه در زمینه بهبود بستر و فضای حوزه مسؤول است و باید در این موضوع تلاش وافری کند.

 

وی با اشاره به وظایف طلاب سطح و مقدمات در قبال جامعه، تاکید کرد: کار طلبه در دوران سطح و مقدمات انجام کار فرهنگی در جامعه نیست، بلکه وی باید بفهمد که جامعه تشنه معارف دینی است و بر همین اساس تحصیل علم و درس خواندن خود را مهم ترین خدمت خود به جامعه بداند.

 

این مشاور حوزه علمیه کرمان با اشاره به سایر وظایف طلاب در زمینه جامعه، گفت: باید در برخورد خود با اطرافیان زمینه هدایت را فراهم کرد و در دوران تعطیلات درسی به فکر کار علمی در میان مردم بود.

 

وی تاکید کرد: مهم ترین کار فرهنگی طلبه سطح بهبودی فضای فرهنگی و فکری مدرسه و طلاب اطراف خود است که خود نوعی کار فرهنگی اثر گذار است که مورد غفلت قرار گرفته شده است.

 

حجت الاسلام خلیلی در پایان گفت: غیرت به همراه صبر و هوشمندی موفقیت طلبه را در تمام عرصه های علمی، اجتماعی، تبلیغی و فرهنگی به دنبال دارد و به عکس غیرت دینی به همراه عجله و بدون هوشمندی سبب شکست و بی انگیزگی طلبه خواهد شد./9701/302/ب1

ارسال نظرات