۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۸
کد خبر: ۳۰۴۶۹۶
حجت­الاسلام والمسلمین صدیقی:

گناه نتیجه استفاده نادرست از نعمت اختیار است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه تهران با اشاره به نعمت اختیار برای انسان گفت: خداوند متعال به انسان آزادی داده است و برای اینکه از آزادی سوء استفاده نکند و تحت حاکمیت غرایض حیوانی قرار نگیرد، فطرت، نفس لوامه و عقل را به عنوان عوامل بازدارنده در اختیار انسان قرار داده است.
درس اخلاق حجت الاسلام صديقي در مسجد اعظم قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،  حجت­الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران امشب در حسینیه آیت­الله مرعشی نجفی(ره) در قم خاطرنشان کرد: هدف ارسال پیامبران، نازل شدن کتاب و نهضت انبیا آشنا کردن بشر با مقامات انسانی بوده است، تا در مسیر آدم سازی کمک کنند و آدم روح آدمی پیدا کند و حیات ویژه­ای که انسان شایسته آن است را دارا باشد.

 

امام جمعه موقت تهران اظهار داشت: خداوند متعال در آیه 24 سوره انفال می­فرماید «اسْتَجیبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاکُمْ لِما یُحْییکُم» جواب دهید در برابر ندای حق تعالی که شما را صدا می­زند و هیچ پیامبری برای حیوانات نیامده و پیامبران آمده­اند تا با انسان سر و کار داشته باشند.

 

وی با اشاره به درجه و رتبه بشر تصریح کرد: حیوان درنده مورد بازخواست کسی قرار نمی­گیرد، اما خدا انسان را در برابر ظلم­ها مؤاخذه می­کند؛ خداوند بشر را مخاطب قرار داده و این مسأله، نشان از رتبه و درجه بشر است و بسته به آن درجه مأموریتی به او می­سپارد.

 

حجت­الاسلام والمسلمین صدیقی درباره نعمت اختیار گفت: یکی از نعمت­هایی خدا که به انسان داده و اگر درست استفاده نشود، نقمت می­شود، اختیار است و این موقعیت و منزلتی است که خدا به بشر داده و او را آزاد آفریده است.

 

وی درباره دستورالعمل حضرت علی(ع) خاطرنشان کرد: مقام بعدی که اختیار  زمینه­ساز آن بوده، برنامه و تکلیف است که خدا عطا کرده و انسان برای عالم بقا ساخته شده است؛ از نماز و دستورالعمل‌هایی که به نام ائمه اطهار(ع) است، غافل هستیم؛ امیرمؤمنان(ع) دستورالعملی برای زندگی داده­اند و فرمودند شب و روزتان را تقسیم کنید، بخشی را برای خواب، بخش دیگر برای کار و تلاش و درآمدتان، بخشی را برای لذایذ مشروعتان و بخش دیگر آن را به عبادت بپردازید.

 

حجت­الاسلام والمسلمین صدیقی با اشاره به سجده و آثار آن اظهار داشت: همه ما باید در شبانه روز، جسم و روحمان را تقویت کنیم؛ درس خواندن فقط نباید برای عالم شدن انجام شود، بلکه باید درس را برای عبادت خواند که جزو بهترین عبادات است؛ ما اگر نمی­توانیم سجده­های چند ساعته داشته باشیم، می­توانیم نیم ساعت در شبانه روز سجده به درگاه الهی داشته باشیم.

 

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه سجده موجب تقرب به پروردگار است، تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) فرمودند اگر می‌خواهید در آخرت با من باشید، سجده­های طولانی داشته باشید؛ سجده طولانی سبب می­شود که انسان با عالم باطن انس بیشتری پیدا کند.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: انسان در حال انجام آن گناه، عبدالشیطان است و شیطان را تمکین می­کند؛ تمامی تحقیرها و زخم زبان­ها و گناهان به دلیل بندگی شیطان است؛ خداوند متعال به انسان آزادی داده است و برای اینکه از آزادی سوء استفاده نکند و تحت حاکمیت غرایض حیوانی قرار نگیرد، چند امر بازدارنده به انسان داده است که فطرت، نفس لوامه و عقل از جمله آنها به شمار می­روند./822/پ202/ف2

ارسال نظرات