۰۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۰
کد خبر: ۳۰۵۱۴۷
حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری تبیین کرد؛

اصولی که سبب تأثیرگذاری مداح و سخنران می‌شود

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه قم در تبیین اصول مهم مداحی گفت: مداح اگر خالص نباشد، عملش باطل می‌شود؛ زیرا ملاک قبولی هر عمل، تقوا و اخلاص است و بدون این دو، اعمال انسان اثری ندارد.
حجت الاسلام والمسلمين صفايي بوشهري

حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا صفایی بوشهری از استادان درس اخلاق حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به فعالیت شبانه روزی دشمن در بعد تهاجم فرهنگی به ویژه فرهنگ عزاداری برای اهل بیت(ع)، اظهار داشت: دشمن هیچ‌گاه در بحث فرهنگ بی کار نمی نشیند و از گذشته سعی می کرده یک سری تغییراتی در آن به وجود بیاورد و به ویژه در تحریف اصل موضع قیام امام حسین(ع) و عاشورا گام های زیادی برداشته است.

 

اصل قیام امام حسین برای از بین بردن تحریفات است

وی با بیان اینکه برخی افراد در این موضوع حساس با دشمن همکاری می کنند، افزود: اصل قیام امام حسین(ع) بر از بین بردن تحریفات و بدعت ها است و خیلی عجیب است افرادی به اسم اسلام و برخلاف فرمایشات رهبر معظم انقلاب، چه از روی عمد و چه از روی جهالت و نادانی با دشمن هماهنگی کرده و آب به آسیاب آنها می ریزند.

 

مجهز شدن به سلاح فهم

استاد درس اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به این که دشمن در سه بعد اخلاق، عقیده و احکام به مبارزه با اسلام پرداخته است، ابراز داشت: هدف امام حسین(ع) حفظ دین و حفظ مردم بر صراط دین بود، اما دشمن خیلی فعال است و عقاید مردم را نشانه گرفته، بنابراین باید بسیار مواظب بود و بهترین راه برای حفظ دین از خطرات مجهز شدن به سلاح فهم است.

 

وی ادامه داد: دلیل نیاز ما به سلاح فهم هم برای خودمان است و هم اینکه بتوانیم مواضع دشمنان را برای دیگران تبیین کنیم؛ چرا که برخی اعم از مداحان و شعرا و در مطالب خود نتیجه اعمال خودشان را نمی سنجند بنابراین بایستی تبیین شود که اساس کار ما در همه فعالیت ها عمل به قرآن و روایات باشد که در غیر این صورت تحریفات وارد می شود.

 

 

اصول مهم مداحی و سخنرانی

حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری در ادامه با اشاره به مشکلاتی که بعضا از مادحین و شعرا و حتی منبری ها دیده می شود، عنوان کرد: اگر مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) چند اصل مهم را به خاطر داشته باشند هیچ گاه به مشکلات برخورد نمی کنند؛ نخست اینکه در سخنان و مراثی خود خلوص نیت داشته باشند که هیچ چیز جز رضای خدا و اهل بیت(ع) و دین را مد نظر نداشته باشند.

 

وی اصل دوم را صداقت و راستگویی دانست و افزود: صدق و راستی است هم در اعمال و هم در گفتار لازم است؛ یعنی بیان روضه ها و اشعار و مراثی به گونه ای کاملا مستند و از منابع اصیل باشد و اگر مطلبی به اهل بیت(ع) نسبت داده شده ولی صادق نیست هرگز نقل نشود.

 

استاد درس اخلاق حوزه علمیه قم، در تبیین اصل سوم و چهارم ابراز داشت: اصل مهم سوم دوری از بدعت ها و خرافات است که منشأ انحرافات و تحریفات از همین جا است؛ باید مواظب باشیم مطالب را به ذوق و طبع خودمان مطرح نکنیم، و اصل مهم چهارم، تقوا و خداترسی، یعنی این که مداح ما مداحی غنایی نداشته باشد و از همه لحاظ خود را ساخته باشد نه اینکه در مجلس مداحی کند و از گناه، دروغ و غیبت هم پروایی نداشته باشد، در کل ما می توانیم این چهار اصل را از ارکان مداحی برای اهل بیت(ع) بدانیم.

 

 

خط ولایت فقیه همان صراط اهل بیت است

وی تأکید کرد: یکی از راه های ماندن در صراط اهل بیت(ع) و رسیدن به اصول مهم عزاداری، تبعیت از فرامین رهبر معظم انقلاب و خارج نشدن از خط ولایت است؛ یعنی این که عزاداری ها طبق نظر ولایت فقیه و مراجع معظم باشد و باید کسانی را هم که جهل به برخی مطالب دارند آگاه کرد.

 

حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری یکی از راه های دوری از بدعت ها و تحریفات در عزاداری را مطالعه دانست و یادآورد شد: ما باید سبک و سیاق عزاداری هایمان را به سمت قیام امام حسین(ع) جهت دهی کنیم و در این زمینه هایی که نقل کردیم کتاب های ارزشمند زیادی نگاشته شده که از این بین می توان به کتاب شریف «الغدیر» اشاره کرد که در جلد 11 آن بدعت های معاویه در دین را نشان می دهد، و کتاب دیگری نیز از حضرت آیت الله مکارم شیرازی به نام «عاشورا، ریشه ها و انگیزه ها» در همین زمینه نوشته شده است و «مقتل جامع سیدالشهداء» هم منبع موثقی برای نقل مطالب به شمارمی رود.

 

وی در تبیین اصل اول مداحی یعنی خلوص نیت، خاطرنشان کرد: مداح باید بسوزد و بخواند که اگر خالص نباشد قطعا عملش باطل است؛ چرا که این سخن قرآن و روایات است همچنان که حضرت علی(ع) در سخنی زیبا ملاک قبولی هر عملی را تقوا و اخلاص می داند و بیان می کند بدون این دو اعمال اثری ندارند، و چقدر خوب است مداح و سخنران ما به این مطلب توجه کند و یقین کند اگر ده ها هزار نفر هم پای منبر و مداحی او باشند ولی اخلاصی در کار نباشد بی اثر است، همچنین مداحان از مطالعه و مشورت با بزرگان در این زمینه هم غافل نشوند و در مطالعه کتابی مثل «لؤلؤ و مرجان» مرحوم میرازی نوری در راهنمایی فرد برای کسب اخلاص بسیار مؤثر است.

 

استاد درس اخلاق حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به برخی از کارهای ناشایست از سوی شیعیان در محرم و صفر مثل ماشین نویسی های طنزآلود، اظهارداشت: ما بایستی مطیع حرف مراجع تقلید و رهبر معظم باشیم و این کارهای نامربوطی هم که صورت می گیرد باید توسط مراکز مشخص شده و با روش مناسب کنترل و برخورد شود.

 

هر جریانی خارج از قرآن و روایات و ولایت فقیه باطل است

وی در توضیح برخی جریاناتی که به اسم اسلام در صدد ضربه زدن به این دین مبین هستند، تصریح کرد: سه اصل مهم رأس عمل هر مسلمانی است؛ قرآن، روایات و ولایت فقیه که خروج از این سه محور و داخل شدن در هر جریانی به طور یقین به ضرر شخص مسلمان است.

 

حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری با تأکید بر مواظبت از به دام نیفتادن در دام این گونه افراد، عنوان کرد: بایستی ما ولایت فقیه را روی چشم بگذاریم و دستورات ایشان را با صدق دل انجام دهیم و دفاع کنیم و مردم به ویژه طلبه ها مراقب باشند از حرف های بدون سند تبعیت نکنند و یقین کنیم وقتی دشمن این قدر سعی در تخریب ولایت فقیه دارد، این است که می داند اگر ولایت رفت قرآن و روایات هم می رود.

 

وی ادامه داد: دشمن ما قسم خورده تا لحظه آخر با اسلام و دین مبارزه کند و مهمترین راه برای این کار را ضربه به ولایت فقیه و اختلاف افکنی می داند که ما باید در برابر این حربه ها به هوش باشیم و از نقشه های دشمنان غافل نباشیم.

 

استاد درس اخلاق حوزه علمیه قم در پایان تأکید کرد: ولایت فقیه بحث روی شخص خاصی نیست؛ بلکه پای شخصیت در میان است و با تمام وجود عرض می کنم این انقلاب به ضمانت اجرا نیاز دارد و ضمانت اجرای آن، قرآن، اهل بیت(ع) و ولایت فقیه است که امروز در قامت مرجع عالیقدر امام خامنه ای زیبنده است و من در این جا از عمق جان دعا می کنم خداوند به ایشان طول عمر با برکت بدهد و خداوند ایشان را برای اسلام حفظ کرده و پرچم اسلام و دین را از دست ایشان به دستان مبارک امام زمان(عج) برساند./1330/پ301/ف

ارسال نظرات