۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۱
کد خبر: ۳۰۷۳۶۵
مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی خبر داد؛

ثبت 100 وقف جدید در استان آذربایجان‌شرقی طی سال جاری

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی از ثبت 100 وقف جدید در استان طی سال جاری خبر داد و گفت: شهرستان شبستر بیسترین تعداد موقوفات ثبتی را داشته است.
وقف

حجت الاسلام علی مصائبی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، به تشریح فعالیت‌ها و اقدامات این سازمان در استان پرداخت و  با اشاره به آغاز هفته وقف، گفت: دین مبین اسلام اهمیت بسیاری به مسأله وقف قائل است؛ به طوری که در قرآن کریم بیش از 300 بار در آیات مختلف به این موضوع اشاره شده و 75 بار واژه انفاق و 39 بار واژه محسن به کار رفته است.


مدیرکل اوقاف و امور خیریه با بیان این‌که بیشتر مکان های مذهبی، فرهنگی موقوفه است و ما حتی پس از مرگ نیز در مکان موقوفه دفن می شویم، خاطرنشان کرد: متأسفانه در جامعه تعریف درستی از وقف وجود ندارد، در قرآن کریم در تعریف وقف آمده است که عین مال باید حبس شود و از منفعت آن در امور خیریه استفاده شود.


وی ادامه داد: آن فردی زنده است که پس از رحلت از این دنیا، از خود باقیات الصالحاتی باقی گذاشته باشد، طی امسال و در آغاز سال تحصیلی از موقوفات یک خیر، به یک هزار و 200 دانش آموز، کمک هزینه تحصیلی داده شد و یا در موردی دیگر، به 65 زوج کمک هزینه ازدواج داده شد، این واقفان همواره خود و اموالشان جاودانه است.


حجت الاسلام مصائبی با بیان این‌که احیای موقوفات رسالت اصلی سازمان است، تصریح کرد: موقوفانی هستند که سابقه تاریخی آنها به 500 سال قبل باز می گردند و این اداره اوقاف است که از آن ها نگهداری می کند، کاری که اسلام را گسترده‌تر کند، معمولا مخالفان و دشمنانی پیدا می‌کند، وقف نیز این چنین است و با گستره شدن آن در جامعه برخی افراد بی ایمان بر علیه آن در می آیند.


وی افرود: ما باید درد های جامعه خود را شناخته و نیاز های همسایگان اطراف خود را بدانیم و اگر مستمند بودند، آن هارا یاری کنیم و با تنوع در وقف دست در دست هم داده و فرهنگ وقف را در جامعه جاری سازیم، در سالجاری بیش از 100 وقف در سطح استان ثبت جدید شده است، که پیش بینی می شود تا پایان سال 200 وقف در سراسر استان به ثبت برسد.


حجت الاسلام مصائبی با بیان این‌که شهرستان شبستر بیسترین تعداد موقوفات ثبتی را داشته است، گفت: انسان نباید به خیرات و احسان اولاد پس از مرگش امید داشته باشد، فرد خود باید به فکر دنیا و آخرتش باشد و برای خود توشه ای بفرستد که در این خصوص وقف بهترین گزینه است، چراکه با وقف پرونده خیرات خود را باز نگه داریم تا سال های سال پس از مرگ نیز به پرونده خیرات ما اضافه شود.


وی افزود: از هم اکنون باید به فکر همنشین خود در قبر باشیم باید در دنیا کار خیر خود را بیشتر انجام دهیم تا کار خیر ما بر کار بد پیشی گیرد، باید همواره آماده مرگ باشیم، با احسان و نیکوکاری و کمک به خلق خدا پرونده کار خیر خود را قطورتر کنیم تا شب اول قبر دست پر باشیم. اگر وقفی انجام می دهیم باید خدا را به دلیل توفیقی که به ما عطا کرده شاکر باشیم.


مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی در پایان با اشاره به پروژه‌های عمرانی در موقوفات استان گفت: حسینیه امامزاده سید حمزه(ع) در دوسال اخیر بنا شده و اکنون بیشتر مراسم ها با حضور چند هزار نفری مردم در این مکان برگزار می شود، در جوار امامزاده سید محمد کججانی نیز بیش از یک هزار و 500 نفر می توانند به صورت همزمان حضور یابند./935/302/ب2

ارسال نظرات