۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۵
کد خبر: ۳۰۷۸۴۰
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:

علامه طباطبایی به تفسیر قرآن با قرآن اعتقاد داشت

خبرگزاری رسا ـ رییس سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها گفت: علامه طباطبایی اعتقاد داشت که برای تفسیر قرآن باید از خود آن استفاده کرد، ایشان با کتاب‌های تفسیری روایی به شکلی عالمانه و عارفانه برخورد کرد.
حجت‌الاسلام احمدي عضو عالي شوراي انقلاب فرهنگي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد احمدی، رییس سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها «سمت» امروز سه‌شنبه 24 آذر، در نشست روش تفسیر علامه طباطبایی که به مناسبت هفته پژوهش در سالن حکمت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد، با اشاره به شیوه تفسیر علامه طباطبایی، ‌گفت: در زمینه روش تفسیر قرآن علامه طباطبایی صحبت زیادی می‌توان داشت.  

 

وی افزود: علامه طباطبایی اعتقاد داشت که برای تفسیر قرآن باید از خود آن استفاده کرد، ایشان با کتاب‌های تفسیری روایی به شکلی عالمانه و عارفانه برخورد کردند و با اینکه در تفسیر فلسفی و عقلی پیشرو بودند اما صرفا به این مساله نپرداختند و سعی کردند آیات قرآن را با آیات دیگر به صورتی شفاف تفسیر کنند.

 

رییس سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها، عنوان کرد: مرحوم شهید مطهری درباره کتاب تفسیر المیزان علامه گفته بود که این کتاب به این علت این‌که تفسیر قرآن با قرآن است همچنان خواهد درخشید و اهمیت آن هر روز بیشتر آشکار خواهد شد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین احمدی با اشاره به اینکه قرآن نور است و نیاز به تفاسیر دیگر ندارد، اظهار داشت: تفسیر قرآن کریم کار هر کسی نیست بلکه نیاز به توانایی دارد که اهل فن می‌توانند به این کار اقدام کنند.

 

وی افزود: علامه طباطبایی در تفسیر سوره‌های قرآنی به کمال رفتار کرده و در مساله تفسیر مطالب را ساده وارد تفسیر نمی‌کرد.

 

رییس سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها بیان داشت: علامه طباطبایی با وجود اینکه دوران زندگی خود را با فقر گذراند اما تفسیری را نوشته است که عالمان بزرگی نظیر مرحوم مطهری برای سخنرانی‌های خود همیشه به تفسیر المیزان ایشان مراجعه کردند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین احمدی ابراز کرد: نباید مترجمان قرآن کریم بدون استفاده از تفسیر کشاف اقدام به ترجمه کنند زیرا این تفسیر ارتباط جمله به جمله آیات قرآنی را به خوبی بیان کرده است تا بتوان معانی ترکیب جملات را به خوبی درک کرد.

 

وی افزود: امروزه ترجمه‌های قرآن وضعیت بسیار بدی دارند که بدون هیچ نظمی کنار هم قرار گرفته است و بسیاری از ترجمه‌های انگلیسی نیز از روی همین نسخه‌های فارسی انجام می‌شود.

 

رییس سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها عنوان کرد: باید یک گروه تحقیقاتی تشکیل شود که درباره ابعاد فعالیت‌های علامه طباطبایی فعالیت داشته باشد در این مورد دانشجویان می‌توانند از دانشمندانی نظیر آیت‌الله جوادی آملی استفاده کنند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین احمدی با اشاره به ویژگی‌های اخلاقی علامه طباطبایی، بیان داشت: علامه طباطبایی انسانی بود که همواره در حال ذکر گفتن بوده است و نسبت به اهل‌بیت(ع) به ویژه امام رضا(ع) ارادت خاصی داشت که قابل وصف نبود. 

 

در پایان این نشست از پژوهشگران، دانشجویان برتر و شایسته با اهدای لوح، تجلیل به عمل آمد./807/202/ب1

ارسال نظرات