۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۳۰۸۶۸۷

افزایش ۲۰۰ برابری توهین به مقدسات دینی پس از اصلاح یک قانون در پاکستان

خبرگزاری رسا ـ بر اساس یک تحقیق در مورد قانون «توهین به مقدسات» در پاکستان، اهانت به مقدسات حدود ۲۰۰ بار پس از اصلاح این قانون در این کشور افزایش یافته است.
پاکستان

 

به گزارش خبرگزاری رسا، یک تحقیق انجام شده با عنوان «توهین به مقدسات دینی در عصر دیجیتال» نشان می‌دهد که  حدود 200 مرتبه پس از اصلاح قانون «توهین به مقدسات» از سوی «ضیاءالحق» اهانت به مقدسات دینی افزایش یافته است.

 

این تحقیق که به وسیله «بنیاد حقوق دیجیتال(DRF)» ارائه شده است، مقایسه‌ای را در مورد دوره قبل و بعد از قانون فعلی در سال 1987 میلادی انجام داد. قبل از آن، تنها 7 مورد توهین به مقدسات دینی بین سال‌های 1927 و 1986 میلادی اتفاق افتاده بود.

 

تحقیق می‌افزاید که قبل از قانون 1987 میلادی، «قانون کیفری پاکستان» دارای «اقدام خاصی» علیه توهین وابسته به چهره‌های مقدس اسلامی نبود.

 

تعداد موارد توهین به 1335 عدد از زمان معرفی قانون فعلی «توهین به مقدسات» افزایش یافته است. این قانون برای توهین‌کنندگان به مقدسات دینی مجازات اعدام و حبس ابد بدون هیچ عفوی در نظر گرفته است.

 

در بندهای 295-C و 298-B قانون کیفری پاکستان اعمالی که علیه مذهب جرم محسوب می‌شود را منع می‌کند. این جرایم شامل سوء استفاده از القاب مذهبی، بی‌حرمتی عمدی به قرآن کریم، توهین به احساسات مذهبی و استفاده الفاظ‌ موهن در اشاره به پیامبر اسلام(ص) می‌باشد.

 

این تحقیق قصد دارد تا قانون توهین به مقدسات را در پاکستان بررسی و تاثیرات آن روی آزادی بیان در فضای دیجیتال را ارزیابی کند. همچنین یکی دیگر از اهداف آن تاکید بر استراتژی‌هایی برای فعالان حقوق بشر به منظور تقویت آزادی بیان، اصلاح قانون و محافظت بهتر از افراد متهم به توهین به مقدسات می‌باشد.

 

در کارگاه کاری راه‌اندازی این گزارش، شرکت‌کنندگان به دنبال راهی برای لغو این قانون بودند.

 

یکی از این افراد شرکت‌کننده گفت: تنها نباید در مورد چگونگی جلوگیری سوءاستفاده از این قانون بحث‌برانگیز صحبت کنیم بلکه باید در مورد چگونگی لغو این قانون بحث کنیم.

 

بر اساس گفته یکی دیگر از شرکت‌کنندگان، افزایش زیاد متهمان توهین به مقدسات دینی موجب شده است تا مردم بشدت بی‌تحمل، خشن و بی‌تفاوت باشند.

 

وی گفت که از این قانون نه تنها علیه اقلیت‌های مذهبی بلکه افراد دیگر فرقه‌ها، پس‌زمینه‌های اجتماعی-اقتصادی و حتی زنان سوء استفاده می‌شود.

 

«رومانا بشیر» عضو سازمان توسعه و صلح گفت: این قانون موجب سوء استفاده برخی از ارذل‌واوباش‌ها شده است.

 

«آشوک کمار» سناتور حزب ملی پاکستان پیشنهاد داد که ریشه اصلی موضوعات کتاب درسی در مدارس بود که موجب برانگیختن نفرت می‌شد.

 

وی افزود: به کودکان می‌بایست انسانیت و ایمان جهانی آموزش داده شود.

 

این در حالی است که برخی از شرکت‌کنندگان بر این باور بودند که لغو این قانون تاثیر ناچیزی خواهد گذاشت، دیگر افراد معتقد بودند که دین و سیاست می‌بایست از یکدیگر جدا شده تا به تدریج بردباری را میان مردم رواج داد.

 

شرکت‌کنندگان گفتند که قانون توهین به مقدسات دینی روی مسلمانان و غیرمسلمانان تاثیر خواهد گذاشت و اینکه رسانه‌ها نیز بخشی از مشکل توهین به مقدسات بودند.

 

«وقاس میر» مولف این گزارش گفت: این قانون به آسانی قابل لغو شدن نیست اما موجب تغییر الگو در جامعه شده است.

 

این تحقیق در حمایت از آزادی بیان پیشنهاد داد که پاکستان حقوق انسانی بین‌المللی خود را درک کند. دولت دادگاههای توهین به مقدسات را بطور منصفانه برگزار کند و ناعدالتی را کاهش دهد. اگر این قانون بطور کلی لغو نشد، اصلاحیات آئین دادرسی می‌بایست به این قانون برای جلوگیری از سوءاستفاده تعریف شود./982/ب102/د

ارسال نظرات