۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۹
کد خبر: ۳۰۹۵۸۶
رییس ستاد انتخابات خراسان شمالی:

90 داوطلب انتخابات مجلس در خراسان شمالی تأیید صلاحیت شدند

خبرگزاری رسا ـ رییس ستاد انتخابات خراسان شمالی گفت: با پایان مهلت بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی در هیأت های اجرایی، در مجموع 90 نفر از 95 داوطلب ثبت نام شده در این استان تأیید صلاحیت شدند.
نوروزيان- رييس ستاد انتخابات خراسان شمالي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، محمدرحیم نوروزیان، رییس ستاد انتخابات استان خراسان شمالی، امروز در نشست خبری، با اشاره به پایان زمان قانونی مهلت بررسی صلاحیت نامزدهای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در هیأت های اجرایی، اظهار کرد: از مجموع 95 داوطلب ثبت نام شده برای رقابت در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در خراسان شمالی، 90 نفر از سوی هیأت های اجرایی تأیید صلاحیت شدند.

 

وی با بیان اینکه در حوزه انتخابیه شهرستان های بجنورد، مانه سلمقان، راز و جرگلان، گرمه و جاجرم به عنوان حوزه انتخابیه اصلی استان خراسان شمالی از ٦١ نفر، صلاحیت ٥٩ نفر تأیید شد، اضافه کرد: از تعداد کل داوطلبان ثبت نام شده در این حوزه انتخابیه یک نفر قبل از زمان شش ماه مهلت قانونی از مشاغل دولتی استعفا نداده بود و صلاحیت یک نفر نیز به دلیل سوابق کیفری تأیید نشد.

 

نوروزیان با اشاره به اینکه از ٢٣ نفر در حوزه انتخابیه اسفراین نیز یک نفر تایید صلاحیت نشده و دو نفر هم انصراف دادند، ادامه داد: در حوزه انتخابیه شیروان نیز 11 نفر نام نویسی کردند که همه آنها از سوی هیأت اجرایی تأیید صلاحیت شدند.

 

وی تصریح کرد: بر این اساس با توجه به سپری شدن دو مرحله از فرآیند انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، تاکنون دو مرحله نام نویسی از داوطلبان نمایندگی مجلس و بررسی صلاحیت های عمومی آن ها در هیأت های اجرایی با استعلام از مراجع قانونی چهارگانه بدون بروز مشکل خاصی انجام شده که در خراسان شمالی صلاحیت 90 نفر به تأیید هیأت های اجرایی شهرستان های استان رسید، صلاحیت سه نفر با استناد به دلایل قانونی رد شد و دو نفر هم انصراف دادند.

 

نوروزیان با بیان اینکه معترضان به رد صلاحیت سه روز فرصت دارند که به هیأت نظارت استان شکایت کنند، خاطرنشان کرد: هیأت نظارت استان نیز تا روز بیست و ششم دیماه فرصت دارد در مورد صلاحیت همه داوطلبان نمایندگی مجلس اظهارنظر کند و در نهایت پس از طی فرآیند رسیدگی به شکایات در هیأت نظارت و شورای نگهبان، این شورا اسامی قطعی نامزدهای تأیید صلاحیت شده را 27 بهمن به وزارت کشور اعلام می کند و یک روز پس از آن نیز فرمانداری ها و بخشداری های حوزه های انتخابیه، این اسامی را با انتشار آگهی عمومی به اطلاع مردم می رسانند.

 

وی با اشاره به همزمانی انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، گفت: در استان برای انتخابات خبرگان به جز نام نویسی و ارسال مدارک داوطلبان به مرکز، کار دیگری انجام نمی شود و تمام مسؤولیت به عهده شواری نگهبان است و آزمون تایید اجتهاد برای افراد مورد نظر هم امروز(سه شنبه) برگزار شد.

 

به گفته رییس ستاد انتخابات خراسان شمالی در این استان 10 نفر برای رقابت در انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری ثبت نام کرده اند و تبلیغات نامزدهای تأییدصلاحیت شده نهایی هم 22 بهمن آغاز می شود و تا 24 ساعت پیش از برگزاری انتخابات ادامه دارد.

 

نوروزیان در ادامه با تأکید بر رعایت قانون در تمام مراحل انتخابات، اظهار کرد: هیچ یک از نهادها و دستگاه های اجرایی حق دخالت در انتخابات ندارند و هرگونه تخلف در این زمینه، پیگیری شده و با متخلفان برخورد قانونی می شود.

 

وی با اشاره به راهکارهای پیش بینی شده برای جلوگیری از بروز دخالت احتمالی و شائبه دار برخی نهادها و دستگاه ها به نفع یا علیه نامزدهای انتخابات پیش رو، افزود: هیچ نهاد یا دستگاهی حق هزینه کردن در انتخابات به نفع نامزدها را ندارد و موارد تخلف احتمالی پیگیری می شود.

 

نوروزیان تصریح کرد: همچنین در این زمینه از فعالیت احزاب و تشکل های بدون مجوز قانونی جلوگیری می شود اما منعی برای اعلام حمایت و فعالیت سایر تشکل ها و گروه های سیاسی شناسنامه دار وجود ندارد.

 

گفتنی است، انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری هفتم اسفندماه جاری به صورت همزمان در سراسر کشور برگزار می شود.

 

استان خراسان شمالی دارای چهار کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی است و شهرستان فاروج نیز مشترکا با شهرستان قوچان استان خراسان رضوی یک نماینده دارد.

 

حدود 720 شعبه در خراسان شمالی برای این دوره از انتخابات تشکیل خواهد شد و 13 هزار نفر نیز عوامل اجرایی و انتظامی انتخابات را بر عهده خواهند داشت.

 

در انتخابات مجلس خبرگان رهبری 19 حوزه و در انتخابات مجلس شورای اسلامی 17 حوزه در استان خراسان شمالی در نظر گرفته شده است.

 

خراسان شمالی در انتخابات دوره های گذشته مشارکتی بیش از میانگین کشوری داشته و در این دوره نیز حدود 60 درصد از جمعیت 900 هزار نفری خراسان شمالی واجد شرایط رأی در انتخابات هستند./9314/202/ب1

ارسال نظرات