۱۸ دی ۱۳۹۴ - ۰۱:۴۴
کد خبر: ۳۰۹۹۴۸
استاد حوزه علمیه:

برخی تمام مشکلات کشور را گردن فقدان حجاب می‌اندازند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام علوی تهرانی با انتقاد از وجود برخی نگاه‌های سطحی، گفت: گاهی عده‌ای تمام مشکلات کشور را گردن نبود حجاب می‌اندازند، در حالی‌که ریشه برخی از مشکلات در نبود ایمان افراد است.
علوي تهراني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید محمدباقر علوی تهرانی، رییس بنیاد فارِس المومنین غروب پنج‌شنبه 17 دی در مسجد امیر(ع)، گفت: توحید افعالی یعنی ما تمام نظام خلقت را و هر حرکتی که در جهان وجود دارد را برآمده از فکر خداوند بدانیم، یعنی بپذیریم هر اتفاقی در جهان بر آمده از ذات اقدس الهی است.

 

وی افزود: کسی که به توحید افعالی می رسد از نظر جهان بینی به این موضوع می رسد که، هیچ قدرت و نیرویی بالاتر از خداوند در جهان و کل کائنات نخواهد بود.

 

استاد حوزه علمیه در خصوص مراتب توحید افعالی، عنوان داشت: همچنان که ما در ذات خود، خویش را وابسته به خداوند می دانیم، باید در افعال نیز خود را وابسته به ذات اقدس الهی بدانیم.

 

حجت الاسلام علوی تهرانی با پرداختن به بُعد دیگری از حقایق جهان، تاکید کرد: یکی از راه های پی بردن به حقایق، توجه به آثار آن حقایق است، به این ترتیب که با مد نظر قرار دادن آثار یک پدیده به ذات وجودی آن پی ببریم.

 

وی تصریح کرد: با عینک توحید تنها موثر حقیقی و موثر عالم، ذات اقدس خداوند است و جز او هیچ موجود دیگری فاعلیت تام و مستقل ندارد، به طور کل این مفهوم در بیان کلی  به مفهوم توحید افعالی اتلاق می‌شود.

 

رییس بنیاد فارِس المومنین، اظهار داشت: روح تاثیرگذاری در همه علت‌ها برآمده از خود ذات الهی است، اگر خدا اراده کند همه چیز می‌تواند محقق شود، اگر اراده نیز نکند هیچ افتاقی نمی افتد، به طور کل باید بدانیم که خداوند در انجام افعال خود به هیچ وجه نیاز به کسی ندارد، زیرا اگر از کسی کمک بگیرد از ذات کلی خود به دور شده است.

 

وی ادامه داد: افراد موفق باید بدانند، تدبیر آنها با تقدیر آن ها گره خورده است و وضعیت خوب آنان هیچ ارتباطی با زرنگی آن‌ها ندارد، هرچند این افراد آن قدر مادی شده اند که قدرت دست خداوند را کاملا نفی می کنند.

 

حجت الاسلام علوی تهرانی در خصوص نقش توحید افعالی در زندگی انسان، عنوان داشت: توحید افعالی هم نقش دانشی و هم بینشی در زندگی دارد، ضمن اینکه نقش کنشی را نیز بازی می‌کند، انسان هایی که به طور کل به توحید افعالی در زندگی قائل هستند انسان های راضی از زندگی هستند.

 

رییس بنیاد فارِس المونین، تصریح کرد: قطعا امام حسین(ع) به توحید افعالی خداوند اعتقاد راسخ داشت، به همین دلیل بود که به راحتی در گودال قتلگاه نیز تسلیم امر الهی شد.

 

وی ادامه داد: وقتی انسان به توحید افعالی اعتقاد پیدا کند با تمام وجود دست خداوند را بالاتر از همه چیز می داند و بن بست نمی رسد، کسانی که به یاس و بن بست می رسند به این دلیل است که خداوند را کاملا قلول نداریم.

 

رییس بنیاد فارِس المومنین در خصوص نگاه برخی از افراد به مقوله نماز نیز، بیان داشت: عده‌ای از ما تنها به مسایل بیرونی و سطحی نماز توجه داریم، در حالی‌که لازمه پذیرش نماز و یکی از پیش‌شرط‌های آن قبول ذات الهی آن هم به طور کامل است.

 

حجت الاسلام علوی تهرانی در پایان با انتقاد شدید از برخی برداشت‌ها در خصوص موضوع حجاب، گفت: عده‌ای همه مشکلات دینی مملکت را به حجاب ربط می دهند، در حالی که باید توجه داشته باشیم که مشکل اساسی کشور ما حجاب نیست، مشکل مملکت ما نبود ایمان به غیب است، زیرا اگر این موضوع حل شود همه به وظایف خود عمل می کنند و حجاب نیز درست می شود./856/202/ب1

ارسال نظرات