۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۸
کد خبر: ۳۱۰۳۶۶
کارشناس مسائل تربیتی:

فرزند بیشتر، تربیت را آسان تر می کند/ بوسیدن فرزند صدقه و رفع بلا است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل تربیتی با اشاره به این که بوسیدن فرزند صدقه و رفع بلاست، گفت: بین فرزندان خود تفاوت نگذارید؛ چرا که تبعیض قائل شدن، بذر کینه را در دل آن ها می کارد و آن ها را نسبت به هم دشمن می کند.
فرزند بیشتر، تربیت را آسان تر می کند/ بوسیدن فرزند صدقه و رفع بلا است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مسلم داوودی نژاد، کارشناس مسائل خانواده، امروز در کارگاه تربیت دینی کودک که در مؤسسه سبک زندگی اسلامی مهرجویان برگزار شد، خطاب به والدین، گفت: به تفاوت های فردی فرزندان احترام بگذارید.

 

وی ابراز داشت: شخصیت انسان سه عنصر دارد؛ ژنتیک، محیط و همت. رسول اکرم(ص) می فرمایند: «السعیدُ من سعد فِی بطن أمه وَ الشقی مَن شقی فِی بطن أمه، خوشبخت کسی است که در شکم مادرش خوشبخت شده است و بدبخت کسی است که در شکم مادرش بدبخت شده است.»

 

این استاد حوزه و دانشگاه خطاب به پدران و مادران، افزود: فرزندان خود را نصیحت کنید، اما مراقب باشید وقتی آن ها را نصیحت می کنید، سر آن ها داد نکشید. سعی کنید نصیحت شما کوتاه و مثلا 2 دقیقه باشد، نه این که بعضی اوقات طولانی می شود و حتی گاهی اوقات تا 15 دقیقه طول می کشد. 

 

تبعیض قائل شدن میان فرزندان، بذر کینه و دشمنی را در دل آن ها می کارد
این کارشناس مسائل خانواده اظهار داشت: بین فرزندان خود تفاوت نگذارید؛ چرا که تبعیض قائل شدن شما، بذر کینه را در دل آن ها می پاشد و آن ها را نسبت به هم دشمن می کند.

 

حجت الاسلام داوودی نژاد گفت: در روایت آمده است: «اِتَّقُوا اللهَ وَ اعدِلُوا بَینَ اَولادِکُم کَما تُحِبُّونَ اَن تَبَّروکُم، از خدا بترسید و بین فرزندانتان با عدالت رفتار کنید، همان گونه که دوست دارید آنان به شما نیکی کنند.»

 

وی ابراز داشت: زمانی که خواستید مشکل میان فرزندان خود را حل کنید، وکیل نباشید و قاضی نباشید؛ بلکه مشاور باشید و به جای این که کسی را محکوم کنید، راهکار را پیدا کنید؛ از این رو دنبال راه حل باشید و مشکلات را برطرف کنید.

 

خانواده هایی که فرزندان بیشتر دارند، فرزندان آن ها بهتر تربیت می شوند
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: خانواده هایی که فرزندان بیشتر دارند، فرزندان آن ها بهتر تربیت می شوند؛ چرا که وقتی فرزندان کمتر باشند به هر چه خواستند رسیدند و برای آن تلاش نکردند و زمانی که بزرگ شدند، برای به دست آوردن خواسته های خود کم تلاش می کنند.

 

این کارشناس مسائل خانواده اظهار داشت: ما هر آن چه می خواهیم، شدنی نیست؛ از این رو باید یاد بگیریم که انعطاف پذیر باشیم؛ چرا که در این صورت، از زندگی لذت می بریم.

 

حجت الاسلام داوودی نژاد گفت: پیامبر اکرم می فرمایند: «الولدُ سید سبع سنین، غلام سبع سنین، وزیر سبع سنین»، 7 سال اول فززند سالاری است و کودک نباید کمبود احساس کند. کودک، بین 7 تا 14 سالگی، مسؤولیت پذیری و ارزش های فردی و اجتماعی را می آموزد و 7 سال سوم، گفت و گو سالاری است.

 

بوسیدن فرزند، صدقه و رفع بلاست
وی با اشاره به این که بوسیدن فرزند، صدقه است و بلا را دفع می کند، ابراز داشت: حضرت علی(ع) می فرماید: «قبلة الوَلد رَحمة، وَ قبلة المرأة شَهوة، و قبلة الوالدین عبادة و قبلة الرجل أخاه دین، بوسیدن کودک، رحمت و محبّت است. بوسیدن زن، شهوت است. بوسیدن پدر و مادر، عبادت است و بوسیدن برادر مسلمان، دَین است.»

 

این استاد حوزه و دانشگاه به رازهای گفت و گو اشاره کرد و افزود: در زمان گفت و گو، چند اصل را رعایت کنید؛ زمان عصبانیت، کسی را نصیحت نکنید، نصیحت هایتان کوتاه باشد، لطفا به جای انتقاد، پیشنهاد بدهید و از همه مهم تر این که زمان شناس و مکان شناس باشید./1309/202/ب1

ارسال نظرات