۲۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۵
کد خبر: ۳۱۱۰۹۹

خودشناسی نقطه آغازین سبک زندگی اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که برای سبک زندگی اسلامی و بندگی خداوند دو مقدمه در نهج البلاغه ذکر شده است، گفت: خود شناسی و خداشناسی دو مقدمه و ریشه سبک زندگی اسلامی است.
سبک زندگي اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سید عباس حسینی باقرآبادی، استاد حوزه علمیه بعد از ظهر امروز در برنامه همای رحمت از رادیو معارف با بیان اینکه در نهج‌البلاغه سبک زندگی اسلامی همان راه و روش بندگی خداوند عنوان شده است، گفت: در این کتاب گرانسنگ مولای متقیان دو مقدمه برای ورود به سبک زندگی اسلامی عنوان می‌کنند.

 

وی افزود: اولین عنصری که حضرت علی(ع) به عنوان مقدمه سبک زندگی اسلامی ذکر می‌کنند خداشناسی است و می‌فرمایند که هرکس خدا را بشناسد و قدر و منزلت او را بداند در مسیری جز بندگی او حرکت می کند.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: خداشناسی به انسان می‌فهماند که دارای یک صاحب و ناظر است و با وجود یک ناظر مهربان و رحیم دیگر انسان به خاطر ادب بندگی به خود اجازه نمی‌دهد که در راهی به جز بندگی خداوند حرکت کند.

 

حجت الاسلام حسینی باقرآبادی افزود: یکی دیگر از مقدمات سبک زندگی اسلامی خودشناسی است و خودشناسی نقطه آغازین سبک زندگی اسلامی است.

 

وی با اشاره به اینکه حضرت علی(ع) در نهج البلاغه می‌فرمایند که انسان دارای یک روح مقدس است، اظهار کرد: اگر کسی نفسش برایش ارزشمند شد دیگر خود نفسش را به گناه آلوده نمی‌کند.

 

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: کسی که نفسش را ارزشمند بداند دیگر حاضر نمی‌شود نفس خود را به بهایی کمتر از خدا بفروشد زیرا حضرت امیر(ع) در نهج‌البلاغه می‌فرمایند که بهای حقیقی نفس انسان تنها خود خدا است و جز خداوند کسی ارزش وجودی نفس انسان را نمی داند.

 

حجت الاسلام حسینی باقر آبادی با اشاره به اینکه کسی که این دو عنصر را شناخت در مسیر سبک زندگی اسلامی قدم گذاشته است، گفت: اگر این دو عنصر در فرد نهادینه نشود حتی اگر ظاهر زندگی او اسلامی باشد به صورت حقیقی نتوانسته در عرصه سبک زندگی اسلامی وارد شود و به زودی این ظاهر دینی زندگی او هم زنگ می بازد.

 

وی یادآور شد: برای که بتوانیم به سبک زندگی اسلامی و آداب بندگی خداوند پایبند باشیم لازم است که این دو مقدمه را بشناسیم و برای شناخت آن تلاش کنیم زیرا به این ترتیب است که مداومت بر عمل در زندگی ما محقق شده و می‌توانیم به دستورات دینی پایبند باشیم./837/203/ب2

ارسال نظرات