۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۲
کد خبر: ۳۱۱۵۶۲
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی:

امروز موضوع اسلام رحمانی سیاست محور است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی گفت: امروز موضوع اسلام رحمانی سیاست محور است و اشخاصی که در این زمینه صحبت می‌کنند به مباحث حداقلی و حداکثری سیاست توجه دارند.
ميري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سید جواد میری عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی، بعد از ظهر امروز در کرسی آزاداندیشی «بررسی ابعاد مفهوم اسلام رحمانی»، که در کانون اندیشه جوان برگزار شد، گفت: لازم به ذکر است زمانیکه از اسلام رحمانی سخن به میان آمده منظور مفهومی زاییده شده در بستر خاص است.

 

وی افزود: امروز موضوع اسلام رحمانی سیاست محور است و اشخاصی که در این زمینه صحبت می‌کنند به مباحث حداقلی و حداکثری سیاست توجه دارند.

 

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی عنوان کرد: با توجه به اینکه این رویکرد در گذشته وجود نداشته و با انقلاب اسلامی به وقوع پیوسته جای این سوال است که چرا این اتفاق رخ داده است، آیا اشخاصی نظیر ابن سینا و فارابی پیش از انقلاب نگاه جامع‌نگری به اسلام نداشتند و یا اینکه ما نمی‌توانیم این نگاه را داشته باشیم.

 

میری افزود: موضوع اسلام رحمانی به جوهر زمانی ما برمی‌گردد که تجدد سبب شده قرائت‌های متفاوتی از دین برداشته شود که در اثر آن برخی تلاش دارند تفکر اسلامی و دینی را در جهان مدرن بازخوانی کنند.

 

وی بیان داشت: امام موسی صدر دو رویکرد کلی به ادیان دارد، نخست زمانیکه گفته می‌شود دین در خدمت انسان است و سپس زمانیکه گفته می‌شود انسان در خدمت دین است؛ بنابراین در مباحث سیاسی، اسلام رحمانی به عنوان الگو مطرح می‌شود.

 

وی ابراز کرد: اسلام رحمانی انسان‌ها و قرائت‌های مختلف را در نظر می‌گیرد، که در بخش سیاست این سوال را مطرح می‌کند، آیا انسان حق دارد با در نظر گرفتن زیرساخت و چارچوب جامعه مدنی حاکمیت را درباره عملکرد خود مورد بازخواست قرار دهد.

 

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی در پایان خاطرنشان کرد: امروز اسلام رحمانی بخش تئولوژیکال نیست./807/202/ب1

ارسال نظرات