۰۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۰
کد خبر: ۳۱۱۹۹۶
استاد مدرسه علمیه حضرت خدیجه مشهد:

حضرت فاطمه معصومه ولایت مدار و مطیع امر امام رضا بودند/ امام رضا لقب معصومه را به خواهر خود عطا کردند

خبرگزاری رسا ـ استاد مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد به ولابت مداری حضرت فاطمه معصومه(س) اشاره کرد و گفت: این بانوی بزرگوار تا آخرین لحظات عمر خود، امام رضا(ع) را به عنوان ولی و رهبر جامعه اسلامی قبول داشتند و مطیع ایشان بودند و خلاف امر ایشان، انجام نمی دادند.
حضرت فاطمه معصومه ولایت مدار و مطیع امر امام رضا بودند/ امام رضا لقب معصومه را به خواهر خود عطا کردند

خانم بتول اصلی، استاد مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، گفت: حضرت فاطمه معصومه(س) و امام رضا(ع) از یک پدر و مادر و فرزندان امام موسی کاظم(ع) و نجمه خاتون(س) هستند.

 

وی با بیان این که حضرت فاطمه معصومه(س) در خاندانی که سرچشمه علم، تقوا و فضایل اخلاقی بودن، تربیت یافتند، افزود: در میان فرزندان امام موسی کاظم(ع) بعد از حضرت رضا(ع)، حضرت معصومه(س) از نظر علمی و اخلاقی بالاترین مقام را داشتند.

 

اصلی به سیره فردی حضرت فاطمه معصومه(س) اشاره کرد و گفت: این بانوی بزرگوار علاقه و محبت بسیاری نسبت به امام رضا(ع) داشتند و وقتی متوجه می شوند امام رضا(ع) قصد هجرت دارند، مقدمات سفر را فراهم می کنند که خود را به برادرشان برسانند.

 

رابطه عاطفی و محبت آمیز خواهر و برادر در تمام مراحل زندگی انسان اهمیت دارد
این محقق و پژوهشگر حوزوی ابراز داشت: رابطه صمیمی حضرت فاطمه معصومه(س) و امام رضا(ع) در بردارنده این نکته است که رابطه عاطفی و محبت آمیز خواهر و برادر در تمام مراحل زندگی انسان اهمیت دارد و این که بعد از مرگ پدر، برادر بهترین تکیه گاه است.  

 

استاد مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد با خاطر نشان کردن این که حضرت فاطمه معصومه(س) محدثه آل طاها بودند، افزود: ایشان از جمله راویان عظیم الشأن خاندان عصمت و طهارت هستند و از پدر و اجداد خود، احادیثی را نقل کرده اند.

 

این محقق و پژوهشگر حوزوی به عفت و پاکدامنی حضرت فاطمه معصومه(س) اشاره و اظهار داشت: ایشان با وجود این که در شرایط اجتماعی و سیاسی خاصی قرار داشتند، اما عفت و پاکدامنی خود را حفظ کردند.

 

ارزش و جایگاه بانوان به حفظ پاکدامنی و عفاف است
اصلی ابراز داشت: متأسفانه برخی تصور می کنند، نداشتن حجاب برای بانوان ارزش است؛ در حالی که با مطالعه زندگی بانوان بزرگواری چون حضرت فاطمه(س)، حضرت خدیجه(س) و حضرت فاطمه معصومه(س) در می یابیم که ارزش و جایگاه بانوان به حفظ پاکدامنی و عفت است؛ این بزرگوران چون پاکدامن و عفیف بودن، ماندگار و ارزشمند شده اند.

 

این استاد حوزه علمیه خواهران مشهد گفت: دختران جوان را، به بهانه جو حاکم در جامعه نباید از علم آموزی منع کرد؛ بلکه باید شناخت حریم ها را به آن ها آموخت تا در سایه رعایت حدود الهی، بتواند به دانش خود بیفزاید. 

 

عضو واحد تحقیقات مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد اظهار داشت: پاکدامنی دختر در جامعه، بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که اگر در جامعه اسلامی زنان و مردان و بخصوص دختران مجرد عفت داشته باشند، فسادهای اخلاقی ار جامعه ریشه کن می شود.

 

امام رضا(ع)، لقب معصومه را به خواهر خود عطا کردند
وی با بیان این که دستگاه هارون الرشید نیز نسبت به خاندان اهل بیت(ع) نفرت زیادی داشتند، گفت: اگر دستگاه حکومت متوجه می شد کسی با خاندان امام موسی کاظم(ع) نسبتی دارند، جان او به خطر می افتاد. 

 

عضو واحد تحقیقات مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد عنوان داشت: حضرت فاطمه معصومه(س) به سه امام شیعه منتسب می شوند، ایشان نوه امام صادق(ع)، دختر امام موسی کاظم(ع) و برادر امام رضا(ع) هستند.

 

اصلی ابراز داشت: ممکن است این سؤال برای برخی افراد مطرح باشد که چرا به ایشان معصومه می گوییم، لقب معصومه را امام رضا(ع) به ایشان لقب دادند؛ امام رضا(ع) می فرمایند: «مَنْ زَارَ الْمَعصُومَةَ بِقُمْ کَمَنْ زَارَنى، هرکس معصومه را در قم زیارت کند، مانند کسى است که مرا زیارت کرده است.» و خود امام رضا(ع) نیز ایشان را دفن کردند.

 

حضرت فاطمه معصومه(س) عالمه و طاهره هستند
اصلی گفت: در زیارت نامه حضرت فاطمه معصومه(س)، مقام شفاعت، عالمه بودن و طاهر بودن ایشان مطرح شده است. بعد از حضرت زهرا(س) هیچ بانویی در مقام شفاعت، به حضرت فاطمه معصومه(س) نمی رسد. 

 

وی ابراز داشت: در زیارت حضرت فاطمه معصومه(س) القاب والایی برای ایشان ذکر شد است؛ «السلامُ عَلیک ایّتها الطاهرة الحَمیدة البَرّةُ الرشیدَةُ التقیَّة النقیّة، سلام بر تو ای بانوی پاک، ستایش شده، نیکو کردار، هدایت شده، پرهیزگار و وارسته.»

 

استاد مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد به تدبیر و دور اندیشی این بانوی بزرگوار اشاره و عنوان داشت: حضرت فاطمه معصومه(س) زمانی که قصد زیارت امام رضا(ع) داشتند، با وجود این که در شرایط سختی به سر می بردند، به گونه ای برنامه ریزی کردند که در سفر با مشکلی مواجه نشوند. 

 

این محقق و پژوهشگر حوزوی اظهار داشت: سفر حضرت فاطمه معصومه(س)، یک سفر آنی نبوده است؛ بلکه برنامه ریزی شده بود و  برای انجام این کار، اهداف بلند و آینده نگری داشتند.

 

حضرت فاطمه معصومه(س) ولایت مدار و مطیع امر امام رضا(ع) بودند
وی در ادامه به مقام ولایت مداری حضرت فاطمه معصومه(س) اشاره کرد و گفت: این بانوی بزرگوار تا آخرین لحظات عمر خود، امام رضا(ع) را به عنوان ولی و رهبر جامعه اسلامی قبول داشتند و مطیع ایشان بودند و خلاف امر ایشان، انجام نمی دادند.

 

عضو واحد تحقیقات مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد به فعالیت های تبلیغی این بانوی اشاره و عنوان داشت: حضرت فاطمه معصومه(س)، برای نشر و تبلیغ آئین محمدی، احادیث را نقل می کردند، مردم را به پیروی از اسلام دعوت می کردند و نیز با جسارت و جرأت بالایی که داشتند، حکومت مأمون را رسوا می کردند.

 

وی ابراز داشت: یکی از دلایل ازدواج نکردن حضرت فاطمه معصومه(س) شرایط سیاسی آن دوران بود؛ چرا که به خاطر خفقانی که در دوره امام موسی کاظم(ع) وجود داشته است، کسی جرأت نمی کرده که به خواستگاری دختر امام موسی کاظم(ع) بیاید./1309/301/ب1

ارسال نظرات