۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۳
کد خبر: ۳۱۲۵۸۹

چند خبر کوتاه از معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد

خبرگزاری رسا ـ روابط عمومی معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد جدیدترین اخبار و رویدادهای مربوط به این معاونت را اعلام کرد.
معاونت قرآن و عترت

به گزارش خبرگزاری رسا، با اعلام روابط عمومی معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد و باهدف نشر و گسترش معارف قرآنی، ترجمه قرآن کریم استاد بهرام پور وقف عام شد.



گفتنی است متن اطلاعیه معاونت قرآن و عترت به شرح ذیل است؛

بسمه تعالی
با عنایت به وقف عام قرآن کریم استاد ارجمند خادم القرآن ابوالفضل بهرام پور، معاونت قرآن و عترت اعلام می دارد؛ متن قرآن کریم با ترجمه استاد بهرام پور از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آماده تحویل است و ناشرانی که علاقمند به چاپ این اثر گران سنگ هستند می توانند با مراجعه به معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به دریافت CD اثر و پس از اخذ مجوزهای قانونی نسبت به چاپ و نشر قرآن کریم اقدام کنند.



دبیر هیأت رسیدگی به امور موسسات فرهنگی قرآن و عترت منصوب شد

به گزارش روابط عمومی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: در هفدهمین جلسه هیأت رسیدگی به امور موسسات فرهنگی قرآن و عترت دبیر این هیات تعیین شد.



در این جلسه با توجه به معرفی آقای مهدی قره شیخلو از طرف سازمان تبلیغات اسلامی، ایشان با اکثریت آراء اعضا هیات به سمت دبیر هیات انتخاب شدند.



در پی این رای گیری حجت الاسلام محمدرضا حشمتی معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس هیات رسیدگی به امور موسسات فرهنگی قرآن و عترت، طی حکمی ایشان را در سمت دبیری هیات منصوب کردند.



در متن این حکم آمده است؛ با توجه به تبصره یک ماده ٢ آیین نامه تشکیل هیات رسیدگی به امور موسسات فرهنگی  قرآن و عترت و نامه شماره ١٩٤/١٢٧٦٣ مورخ ٩٤/١٠/٣٠ رئیس محترم سازمان تبلیغات اسلامی، بدینوسیله جنابعالی را که از مدیران و چهره های قرآنی بین المللی هستند، برای مدت دو سال به عنوان « دبیر هیات رسیدگی به امور موسسات فرهنگی قرآن و عترت» منصوب می کنم.



الگوسازی در حوزه قرآن و عترت مبنای برنامه های سالیانه

اصغر امیرنیا مدیرکل تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهار کرد که شناخت ظرفیت های حوزه قرآن و عترت باید مکمل شناخت و آگاهی از ابزارهای مختلف، برای رسیدن به اهداف برنامه ریزی شده معاونت قرآن و عترت باشد.



امیرنیا با تقسیم بندی جامعه مخاطب به دو گروه تولیدکنندگان آثار محصولات قرآنی و مصرف کنندگان این عرصه تاکید کرد: شاخصه اصلی طیف تولیدکنندگان آثار محصولات قرآنی  اطلاع کامل از موضوعی که اثری در آن تولید خواهد شد، دانست و گفت: به طور قطع اطلاع کافی از محصولی که از سوی تولیدکنندگان قرار است، تولید و به دست مصرف کننده برسد، کمک می کند که به اهداف برنامه ریزی شده نزدیکتر شویم.



وی گفت: گروه دوم مصرف کنندگان هستند، که این جامعه هدف اصلی ما را تشکیل می دهند و هر چه این گروه بیشتر از برون دادهای تولیدکنندگان استفاده کنند سبب دلگرمی می شود.



وی با بیان شرح وظایف دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت؛ عنوان کرد: باید قرآن و عترت به عنوان اهداف مکمل و درهم تنیده ای در برنامه ریزی های سالیانه مورد توجه قرار بگیرند و در هر برنامه ریزی فرهنگی و قرآنی که در کشور برگزار می شود اگر فقط به یک مورد توجه شود، اصلا به موفقیتی نائل نخواهیم آمد و همین مسأله سبب شد که در تمام برنامه هایی که در طی سال برگزار کردیم، قران و عترت را به عنوان لازم و ملزوم یکدیگر در نظر بگیریم.



مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت؛ با بیان اینکه در گام اول در سال جاری یک سری از برنامه ها را تدوین کردیم برای الگوسازی سایر دستگاه ها. در وادی امر اگر دستگا هایی که به صورت موازی کارهای قرانی و عترتی انجام میدهند، برون داد برنامه های تدوین شده معاونت را ببیند، در مراحل بعدی و حتی سال های بعد خود مسؤولیت اجرایی فعالیت ها را برعهده خواهند گرفت و این خود حرکتی هماهنگ را در کشور سبب می شود.



وی با بیان اینکه تعداد ٣ تا ٤ میلیون نفر در تعطیلات نوروزی از مناطق جنگی در قالب راهیان نور دیدن می کنند، حضور زوار ظرفیت زیادی را برای کارهای فرهنگی و هنری علی الخصوص قرآنی و عترتی فراهم می کند. بر این اساس دفتر تبلیغ و ترویج برنامه دفاع مقدس در آیینه قرآن و عترت را در این مناطق اجرا کرد. که به دلیل حضور کوتاه مدت بازدیدکنندگان مناطق جنگی، تئاتر خیابانی با عنوان «فاتحان آسمانی»  در این مناطق برگزار شد. این برنامه به یمن سال١٤٣٦ه.ق، ١٤٣٦ اجرا در ٧٢ منطقه جنگی و با ٣٤ گروه در ٥ استانی که میزبان راهیان نور بودند برگزار شد.



امیرنیا بیان کرد: این نوع از برنامه ها به دلیل بازخورد مثبتی که در میان جامعه مخاطبین هدف مورد نظر دارند، می توانند به عنوان استمرار یک الگوی قرانی و عترتی مد نظر قرار بگیرد، که در آینده نزدیک خود ستاد راهیان نور از این الگو برای سال های پیش رو استفاده کند.



وی افزود فعالیت های قرآنی و عترتی، فقط مخصوص تهران نیست، و باید سایر استان ها نیز از این برنامه ها بهره مند شوند. و بر اساس همین تفکر،  نمایشگاه بین المللی قران در سال ٩٣ افزون بر تهران در ١٢ استان کشور برگزار شد. و بر اساس تفکر استمرار الگوی مورد نظر دفتر ترویج، در سال ٩٤ با دستور حجت و مساعدت معاون محترم قرآن و عترت ١٧٦ نمایشگاه در ٣٢ استان کشور برگزار شد، که از اهداف طرح ریزی شده نیز فراتر بود و خوشبختانه ٢ و نیم میلیون نفر از برنامه های اجرائی در استان ها بهره مند شدند.



امیرنیا استفاده از ابزارهای فرهنگی را در جشنواره ها و برنامه های قرآن و عترت، مناسب ارزیابی کرد و بر تک بعدی نبودن اهداف طرح ریزی شده تاکید کرد و لازمه این امر را استمرار در اهداف و ایده های جدید دانست./856/101/ب1

منبع: روابط عمومی معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد

ارسال نظرات