۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۵
کد خبر: ۳۱۲۷۷۹
حجت‌الاسلام عالی:

قرآن شکر نعمت را عامل بزرگی روح و نفس انسان می‌داند

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت امنای مرکز جامع علوم اسلامی با اشاره به اینکه قرآن شکر نعمت را عامل بزرگی روح و نفس انسان می داند، گفت: در نگرش قرآنی شکر نعمت عامل افزایش ظرفیت‌های روحی و روانی انسان می‌شود.
حجت الاسلام مسعود عالي

به  گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مسعود عالی، استاد حوزه علمیه شامگاه دوشنبه در برنامه بر بال سخن از رادیو معارف با بیان اینکه آنچه ظرف روحی انسان را بزرگ می‌کند قدردانی از داده‌های حضرت حق است، گفت: در کلام سعدی آمده که شکر نعمت موجب افزایش نعمت می‌شود در حالی که قرآن با یک دیدگاه جامع‌تر می‌گوید شکر نعمت موجب بزرگی روح خود انسان می شود.

 

وی افزود: قرآن کریم می‌فرماید که نعمات و داده‌های الهی را شکر کن تا خودت بزرگ شوی و هنگامی که انسان به مرور زمان نعمات الهی را شکر می‌کند مانند این است که رفته‌رفته بر ظرفیت‌های روحی خود می افزاید.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: همچنین نعمات با قید و شرایطی انسان را به ظرفیت روحی و بزرگی نزدیک می‌کند که آن شرایط این است که انسان از نعمات الهی برای کمک به دیگران استفاده کند.

 

حجت الاسلام عالی با بیان اینکه دنیا عالم اسباب است، اظهار کرد: خداوند در این دنیا به وسیله اسباب و واسطه ها به انسان روزی می‌دهد و دوست دارد انسان از رزقی که در اختیارش قرار می‌گیرد به دیگران هم کمک کند.

 

وی افزود: برای مثال کسی که قرضی دارد و قادر به پرداخت قرض خود نیست اگر دیگری توان پرداخت دارد می‌تواند به پاس شکرگزاری از نعمات الهی به او کمک کند و همین کمک موجب افزایش ظرفیت روحی کمک دهنده می شود.

 

عضو هیأت امنای مرکز جامع علوم اسلامی با اشاره به اینکه اگر ما در این دنیا از نعمات شکر گزاری نکرده و به وسیله آن‌ها ظرفیت‌های روحی خود را گسترش ندهیم دیگر این نعمات برای ما نعمت نبوده بلکه تبدیل به نغمت شده و در عالم آخرت موجب عذاب انسان می شود، تصریح کرد: باید از نعمت‌هایی که در اختیار ما قرار می‌گیرد به هر شکلی که شده برای کمک به دیگران استفاده کرده و از آن‌ها پلی برای بهشتی شدن خود بسازیم.

 

حجت الاسلام عالی یادآور شد: تا زمانی که به نعمت‌ها به چشم وسیله‌ای برای کمال نگاه نکنیم به هیچ وجه نخواهیم توانست از این فرصت ها برای کمک به دیگران استفاده کرده و با نهایت خودخواهی این لطف الهی را تنها مختص خود قلمداد خواهیم کرد./968/202/ب2

ارسال نظرات