۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۰
کد خبر: ۳۱۳۰۷۵
استاد دانشگاه:

سیاست خارجی افزون بر اصل مصلحت به عزت و حکمت نیز توجه کند

خبرگزاری رسا ـ استاد دانشگاه گفت: معیار و ملاک ما در سیاست خارجی بر اساس عزت، حکمت و مصلحت است که متأسفانه امروز بیشتر به امر مصلحت توجه شده و اصل عزت و حکمت مورد غفلت قرار گرفته است.
زارعي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، اصغر زارعی استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین‌الملل، پیش از ظهر امروز 7 بهمن ماه در نشست بررسی لایحه برنامه پنج‌ساله ششم توسعه کشور که در سازمان بسیج بین‌الملل برگزار شد، گفت: اخیرا اتفاقات مهمی در منطقه روی داده است که وزارت امور خارجه کشورمان در قبال آن موضع گیری شفافی نداشته  است.

 

وی با اشاره به جسارت و گردنکشی برخی دولت‌های عقب‌مانده بر علیه کشورمان، افزود: معیار و ملاک ما در سیاست خارجی بر اساس عزت، حکمت و مصلحت است که متاسفانه امروز بیشتر به امر مصلحت توجه شده و اصل عزت و حکمت مورد غفلت قرار گرفته است.

 

این کارشناس مسائل بین‌الملل، عنوان کرد: ما باید در سیاست خارجی تلاش کنیم که با کشورهای دوست و غیر معاند روابط خود را گسترش دهیم در عین حال اجازه ندهیم در منطقه تغییرات جغرافیایی ایجاد شود.

 

این استاد دانشگاه اظهار داشت: در طول چند ماه گذشته با حضور ایران در نشست‌های وین و ژنو کشورمان توانست منطق خود را در حل بحران سوریه دنبال کرده و آن را در چهارچوب قطعنامه شورای امنیت حاکم کند.

 

زارعی افزود: اگر ما از توانایی‌های خود استفاده کنیم می‌توانیم در حل بحران و مشکلات کشورهایی نظیر عراق، سوریه و یمن تاثیرگذار باشیم، اما متاسفانه سیاست خارجی کشورمان این سازوکار را دنبال نمی‌کند.

 

وی گفت: در امور سیاست خارجی باید همه دستگاه‌ها نظیر وزارت امور خارجه، وزارت اطلاعات، سپاه و سایر نهادهای اقتصادی با یکدیگر هماهنگ شوند تا یک دیپلماسی منسجم و یکپارچه پیگیری شود.

 

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان خاطرنشان کرد: ما در کشور خود دارائی‌های تمدنی و فرهنگی فراوانی داریم که دستگاه دیپلماسی باید آن را حمایت و پشتبانی کند که متاسفانه در این زمینه نیز دچار ضعف است./807/202/ب1

ارسال نظرات