۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۷
کد خبر: ۳۱۴۵۲۰
رییس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء:

علم در حوزه اندیشه الهی هویت ساز است/ حوزه و دانشگاه در خدمت فهم حقایق هستی باشند

خبرگزاری رسا ـ رییس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با بیان این که علم در حوزه اندیشه الهی هویت ساز است، گفت: جایگاه عالم کشف حقایق هستی است که اگر عقل یا نقل را به کار می گیرد می خواهد جهان را بشناسد و خود را با خیل هستی مرتبط و از شر آن در امان باشد.
حجت الاسلام مرتضي جوادي آملي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در آمل، حجت الاسلام مرتضی جوادی آملی، رییس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء امروز در آیین اختتامیه نشست هم اندیشی علم و دین که با حضور اساتید دانشگاه های آزاد اسلامی مازندران در حوزه علمیه و مرکز تخصصی امام حسن عسکری(ع) آمل برگزار شد، اظهار داشت: گاهی ممکن است فردی در حوزه و دانشگاه درس بخواند ولی مسیر زندگی خود را به گونه ای دیگر قرار دهد.


استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که علم در حوزه اندیشه الهی هویت ساز است، گفت: جایگاه عالم کشف حقایق هستی است که اگر عقل یا نقل را به کار می گیرد می خواهد جهان را بشناسد و خود را با خیل هستی مرتبط و از شر آن در امان باشد.


وی با اشاره به سخنی از آیت الله جوادی آملی خاطرنشان کرد: علم چیزی جز کشف نیست که این امر نسبت به قول یا فعل حضرت است و چیزی به غیر از قدرت خداوند متعال نداریم که همه امور از جهت الهی برخوردار است.


رییس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء ادامه داد: حضرت حق نظام احسن هستی را برای ما پایه‌ریزی کرده و بهترین نظامات اعتباری به نام دین ایجاد شده است.


حجت الاسلام جوادی آملی افزود: استوارترین راه در مسیری است که حضرت حق در مقابل بشر قرار می دهد و کسی نمی تواند ادعا کند راهی در نظام هستی وجود دارد که از دایره خداوند متعال خارج است.


مسؤول حوزه علمیه و مرکز تخصصی امام حسن عسکری(ع) آمل خاطرنشان کرد: علم چه از جایگاه عقل، نقل و قلب تراوش کند چیزی جز کشف نیست و در همه مراحلی که از علم سخن می گوییم نقش کشف را برعهده دارند.

 

وی با بیان این که ضرورت دارد بدانیم عقل و داده های آن الهی است، گفت: پشت وحدت حوزه و دانشگاه وحدت حقیقی نهفته است که تا به علم تبدیل نشود وحدت اعتباری به حقیقت نمی رسد.


رییس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء خاطرنشان کرد: اگر مدرسه ای باشد و در آن از فعل و قول خداوند متعال سخن گفته شود انسان براساس آن به مقامات ارزشمندی می رسد که این گرانقدر است.


حجت الاسلام جوادی آملی ادامه داد: حوزه و دانشگاه جزایری نیستند که می خواهیم آن ها را در کنار هم قرار دهیم بلکه از قول و فعل خداوند متعال هستند.


مسؤول حوزه علمیه و مرکز تخصصی امام حسن عسکری(ع) آمل با بیان این که عقل و نقل باید در خدمت فهم حقایق هستی باشند، گفت: عقل و نقل دو بازوی مهمی هستند که میان آن ها شکاف عمیقی ایجاد شده است.


وی با اشاره به این که وقتی نوع نگاه خود را به لحاظ معرفتی و روشی متحول کردیم اثرگذار است، بیان داشت: تمدنی که دانشگاه در جهان ایجاد می کند با تمدنی که مساجد و کلیساها صورت می دهند جدا و متفرق است که دچار التقاط فرهنگی می شویم و این چالش جدی است./1314/202/ب2

ارسال نظرات