۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۶
کد خبر: ۳۱۶۸۷۹
مدیر عامل باغ موزه دفاع مقدس:

اسناد دوران دفاع مقدس در اختیار نویسندگان و پژوهشگران قرار گیرد

خبرگزاری رسا ـ مدیر عامل باغ موزه دفاع مقدس گفت: امروز نویسندگان زیادی علاقه‌مند به نوشتن در حوزه دفاع مقدس هستند در حالی که اطلاعات در اختیار آن‌ها قرار نمی‌گیرد و تلاش آن‌ها در سیر پژوهشیشان بی‌نتیجه باقی می‌ماند.
سردار جواد خضرايي مديرعامل باغ موزه دفاع مقدس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سردار جواد خضرایی مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس، بعد از ظهر امروز در همایش مشترک مدیران اسنادی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و مراکز اسنادی کشور که در سازمان آرشیو ملی برگزار شد، با اشاره به مقتل امام حسین(ع)، گفت: نخستین مقتل 400 بعد از واقعه کربلا نوشته شده است و آنچه امروز علما و روحانیون درباره حادثه کربلا و عاشورا بیان می‌کنند حاصل تحریر روایت راویان آن زمان است.

 

وی با اشاره به شباهت‌های دوران دفاع مقدس با واقعه عاشورا، عنوان کرد: ملت ایران در زمان رژیم ستم شاهی تحت سلطه فرهنگی استبداد بودند که با انقلاب شرایط تغییر کرده و دشمن تحمل پیروزی ما را نداشت و در دوران دفاع مقدس پیام هیهات منا الذله حضرت امام حسین(ع) به نمایش گذاشته شد و در واقع می‌توان گفت مسیر حماسه دفاع مقدس ما در ادامه واقعه عاشورا اتفاق افتاد.

 

مدیر عامل باغ موزه دفاع مقدس اظهار داشت: امروز صرف بیان موضوعات تاکتیکی دوران دفاع مقدس برای عموم مردم نیاز نیست بلکه معرفت نسبت به شیوه رفتاری شهدا در دوران دفاع مقدس و پیش از آن باید در اختیار مردم قرار گیرد.

 

خضرایی در ادامه بیان داشت: اخلاق و رفتار دوران دفاع مقدس تمدن‌ساز است بنابراین نباید در ارائه تجربیات و اطلاعات مربوط به آن دوران تعلل کرد زیرا ممکن است با گذشت زمان کسی آن را باور نکند.

 

وی افزود: عرصه دوران دفاع مقدس نیاز به زیاده‌گویی ندارد اگر ما حقایق اتفاق افتاده را بدون اغراق و دروغ بیان کنیم به طور قطع اثرات مثبت خود بر نسل امروز را خواهد داشت.

 

مدیر عامل باغ موزه دفاع مقدس ابراز کرد: در شرایط فقر فرهنگی و تهاجم فرهنگی، نباید دوران دفاع مقدس همچون گنج را نادیده گرفت، میلیاردها تومان هزینه رفع برخی چالش‌هایی می‌شود که اگر همان هزینه برای تبین رفتار و اخلاق شهدا اختصاص پیدا می‌کرد بسیار اثرات مثبت داشت.

 

خضرایی ضمن تاکید بر اینکه نباید در گردآوری اسناد دوران دفاع مقدس تعلل شود، گفت: به طور قطع بخشی از فهم و ایثار شهید در شرایط تربیتی دفاع مقدس و میدان رزم شکل گرفته و بخشی از آن ناظر بر تربیت خانوادگی بوده است اگر در جمع آوری اسناد تعلل کنیم بدون شک در مقطعی به جایی خواهیم رسید که دیگر رزمنده‌ای وجود نخواهد داشت.

 

وی افزود: ما نباید نسبت به اسناد دوران دفاع مقدس احساس مالکیت کرده و دیگران را درباره کسب اطلاعات نسبت به این گنج بزرگ محروم کنیم در حالیکه خون شهدا سبب شده این اسناد نوشته شود.

 

مدیر عامل باغ موزه دفاع مقدس در پایان خاطرنشان کرد: امروز نویسندگان زیادی علاقه‌مند به نوشتن در حوزه دفاع مقدس هستند در حالیکه اطلاعات در اختیار آنها قرار نمی‌گیرد و تلاش آنها در سیر پژوهشیشان بی‌نتیجه باقی می‌ماند./807/202/ب1

ارسال نظرات