۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۳
کد خبر: ۳۱۸۲۷۰
در مشهد بررسی می شود؛

موارد تغییر در سیاست گذاری آموزشی و پژوهشی حوزه به منظور تولید علوم انسانی اسلامی

خبرگزاری رسا ـ موارد تغییر در سیاست گذاری آموزشی و پژوهشی حوزه های علمیه با هدف توانمندسازی طلاب برای تولید علوم انسانی اسلامی، در همایشی با عنوان «حوزه و علوم انسانی اسلامی» در مشهد بررسی می شود.
علوم انساني اسلامي علوم انساني اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام عبدالحمید واسطی، عضو هیأت مدیره مجمع حکمت اسلامی مشهد پیش از ظهر امروز در نشستی خبری در محل این مجمع، گفت: همایش «حوزه و علوم انسانی اسلامی» ششم اسفندماه در مشهد برگزار می شود.


وی افزود: در این همایش مسأله «موارد تغییر در سیاست گذاری آموزشی و پژوهشی حوزه های علمیه با هدف توانمندسازی طلاب برای تولید علوم انسانی اسلامی» از سوی حجج اسلام رشاد، رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه، پارسانیا، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و واسطی، معاون پژوهش مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام تبیین می شود.


حجت الاسلام واسطی تصریح کرد: به عبارت دیگر در این همایش مشخص می شود چه تغییراتی باید در برنامه های آموزشی پژوهشی و فرهنگی حوزه های علمیه صورت گیرد تا تولید علوم انسانی اسلامی(در تراز تمدن اسلامی) انجام شود یا شتاب گیرد و به کارآمدی برسد.


تولید علوم انسانی اسلامی، پیش نیاز تمدن سازی است
دبیر همایش حوزه و علوم انسانی اسلامی درباره ضرورت تولید علوم انسانی اسلامی، ظهار کرد: مأموریت قطعی حاکمیت و نظام اسلامی، تلاش برای تمدن سازی اسلامی در محیط رقابت جهانی است که جز با تبیین معادلات حرکت انسان حاصل نمی شود بنابراین پیش نیاز تمدن سازی، تولید علوم انسانی اسلامی است.


 وی ادامه داد: مجمع عالی حکمت اسلامی تلاش می کند این جهت گیری تمدنی با دستیابی به معادلات حرکت انسان بر اساس نگرش اسلام در مرکز فعالیت ها قرار گیرد.


علوم انسانی در واقع معادلات حرکت انسان در شبکه هستی هستند
حجت الاسلام واسطی با اشاره به این که برخی قائل هستند هنوز پارادایم(بسته مبانی فکری برای تولید نظریات) علوم انسانی اسلامی شکل نگرفته و فقط پارادایم پوزیتیویستی وجود دارد، در خصوص ارتباط  علوم عقلی با علوم انسانی، خاطرنشان کرد: علوم انسانی، در واقع معادلات حرکت انسان در شبکه هستی هستند.


علوم عقلی برای این است که بتوانیم علوم انسانی صادق و موجه داشته باشیم
عضو هیأت مدیره مجمع حکمت اسلامی مشهد ادامه داد: علوم انسانی اسلامی در پی این است که این معادلات، مبتنی بر گزاره های دینی و لوازم عقلی قطعی آن ها بیان شود بنابراین علوم عقلی برای این است که بتوانیم علوم انسانی صادق و موجه داشته باشیم(صدق معرفت شناسانه که در عمل انسان را به رشد برساند نه صرفا مرور فضای مفاهیم).


برگزاری نشست های تخصصی پیرامون مسائل روز همراه با ارائه راهکارهای کاربردی
وی در ادامه به محورهای فعالیت مجمع عالی حکمت اسلامی اشاره و اظهار کرد: هدف محوری این مجمع، گسترش گفتمان فلسفه شیعی در جهان است.


حجت الاسلام واسطی افزود: این مجمع سال 1384 با نظارت آیات جوادی آملی، مصباح یزدی و سبحانی در قم و سال 92 نیز با حضور مجموعه اساتید علوم عقلی مشهد و به مدیریت دکتر سیدعباس صالحی در مشهد آغاز به کار کرد.


وی با اشاره به فعالیت گروه های علمی فرهنگ، کلام و منطق، معرفت شناسی، عرفان و فلسفه علوم انسانی در مجمع مشهد، گفت: تاکنون پنج همایش و 45 نشست تخصصی مرتبط با این موضوعات در شعبه مشهد برگزار شده است.


عضو هیأت مدیره مجمع حکمت اسلامی مشهد خاطرنشان کرد: نشست های تخصصی پیرامون مسائل روز همراه با ارائه راهکارهای کاربردی، روزهای 4 و 5 شنبه هر هفته در محل این مجمع واقع در نبش سناباد 33 برگزار می شود.

حجت الاسلام واسطی در پایان یادآور شد: همایش «حوزه و علوم انسانی اسلامی» با همکاری حوزه علمیه، دفتر تبلیغات خراسان و مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام، ششم اسفندماه ساعت 8 صبح در محل تالار اجتماعات دفتر تبلیغات اسلامی برگزار می شود./930/202/ب1

ارسال نظرات