۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۶
کد خبر: ۳۱۹۶۲۷

توصیه های آیت الله علوی گرگانی به طلاب جوان حوزه

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله علوی گرگانی با تأکید بر نظم و ترتیب داشتن طلاب گفت: طلاب از پرداختن به کارهای بیهوده دوری کنند و به مطالعه فراوان بپردازند.
آيت الله علوي گرگاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله سید محمد علی علوی گرگانی پیش از ظهر امروز در دیدار با جمعی از طلاب و اساتید مدرسه علمیه شهید صدوقی قم با اشاره به آیه 27 و 28 سوره مبارکه جاثیه اظهار داشت: خداوند متعال خطاب به پیامبر اکرم(ص) می فرمایند که «ای پیامبر تو خواهی دید که همه امت ها در مقابل تو به زانو در می آیند».

 

وی در تفسیر این آیه ابراز کرد: واژه «تری» در ابتدای آیه 28 سوره مبارکه جاثیه به معنی خواهی دید و خطاب به پیامبر اسلام(ص) و جاثیه نیز به معنی به زانو در آمدن است؛ کلمه امت نیز به معنی گروهی از انسان ها است و پیش از واژه امت، واژه «کل» که به معنی همه است وارد شده و تأکید بر همه امت ها دارد.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در توصیه به طلاب مدرسه علمیه شهید صدوقی تأکید کرد: علم شخصی که ادبیاتش ضعیف باشد بدون ارزش است و علمای گذشته نیز اهمیت زیادی به ادبیات می دادند؛ چرا که اساس هر علمی ادبیات آن است.

 

حضرت آیت الله علوی گرگانی افزود: شخصی که عبادت خدا را با مال حرام بکند، مانند کسی است که ساختمانش را بر روی رمل و باتلاق ساخته است و به تدریج در آن فرو خواهد رفت.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم گفت: پیامبر اکرم(ص) همانند مدیر دانشگاهی است که همه امت ها باید برای امضای نامه فارغ التحصیلی خود به ایشان مراجعه کنند و این دلیل اشرفیت پیامبر خاتم(ص) بر دیگر پیامبران الهی است.

 

وی اظهار داشت: در روز قیامت همه امت ها را صدا می زنند که پرونده های خود را بیاورند؛ این پرونده‏ها همان کتابهایی است که تمام گفتار و رفتار و اعمال ما در آن ثبت شده است؛ همه اعضای انسان در این عالم همانند قلم است و اعمال ما را مکتوب می‏کند.

 

حضرت آیت الله علوی گرگانی ابراز کرد: برخی معرفت بالایی دارند و به فکر آخرت خود هستند و در مقابل برخی شب ها را راحت و بدون هیچ دغدغه ای می خوابند؛ بسیاری درک نکرده اند که اصلا برای چه هدفی آفریده شده اند.

 

وی عبادت معصومان(ع) را خاطر نشان شد و گفت: از پای حضرت امیرالمؤمنین(ع) در هنگام عبادت تیر بیرون کشیدند و این عمل در حالی بود که ایشان اصلا توجهی به این دنیا نداشتند؛ حضرت امام سجاد(ع) در حال اقامه نماز بودند که یک مار، انگشتشان را گزید و عبادت آنچنان سر و پای حضرت را گرفته بود که متوجه حضور مار نبودند.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم به داشتن اخلاق تأکید کرد و اظهار داشت: طلاب در هنگام درس خواندن اخلاق را هم باید فرا بگیرند، چرا که درس بدون تقوا ارزش ندارد؛ طلاب حوزه علمیه باید در اخلاق اسوه و الگوی مردم باشند.

 

وی افزود: آن چه در سینه و فکر انسان هم بگذرد، ثبت می شود؛ پرونده ما در این دنیا زبان ندارد در حالی که در عالم آخرت همه زنده هستند و زمین، آسمان، خورشید، بهشت و جهنم هم صحبت می‏کنند.

 

حضرت آیت الله علوی گرگانی ابراز کرد: در آخرت هر فکری که از ذهن انسان خطور کند عملی خواهد شد؛ در هر کار بد و خوبی فیلم انسان به وی نشان داده می‏شود؛ اگر کسی این مطالب را بداند دیگر خیلی کارها را انجام نمی دهد.

 

وی اظهار داشت: باید سعی کنیم در ادامه زندگی عمل های ناپاک را پاک کنیم؛ از رسوایی خود جلوگیری کنیم و راه آن نیز پرداختن به اعمال نیک است؛ از نشستن پای سریال، تلویزیون و پرداختن به کارهای بیهوده دوری کنید.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم تأکید کرد: عمری که رفته دیگر بر نمی گردد و ساعت های عمر خود را به جای تلف کردن به مطالعه کردن بپردازید؛ طلاب درس های خود را به درستی بخوانند و در امور خود نظم و ترتیب داشته باشند./840/پ202/ج

ارسال نظرات