۱۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۱
کد خبر: ۳۲۰۰۱۴
استاد حوزه و دانشگاه:

اسلام مُدی را قبول دارد که هنجارها و اصول اسلامی را نشکند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه به شاخص مد اسلامی اشاره کرد و گفت: اسلام مد را قبول دارد و شاخص مد از دیدگاه اسلام مدی است که هنجارها را نشکند و مخالف با اصول اسلامی نباشد.
لباس اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، ریحانه پزشکیان، استاد حوزه و دانشگاه پیش از ظهرامروز در نشست تخصصی در عرصه سبک زندگی زن مسلمان که با حضور طلاب، فرهنگیان و مبلغان دینی در مرکز آموزشی طوبی برگزار شد، به تبیین راهکارهای نهادینه کردن فرهنگ عفاف و حجاب در کودک و نوجوانان و شاخص های مدگرایی سالم پرداخت.

 

وی به نقش خانواده در اشاعه فرهنگ دینی در خانواده اشاره و اظهار کرد: نهادینه کردن باورهای دینی ر وجود فرزندان با انجام دستورات و سفارشات رهبران دینی، جهت دهی به نگرش و گرایش های کودکان و اعضای خانواده، تقویت باورهای مثبت فکری فرزندان نسبت به باورهای موجود و پدید آوردن نظام اعتقادی بر فرزندان از جمله نقش اصلی خانواده در ترویج فرهنگ دینی اعضای خانواده است.

 

پزشکیان در ادامه به نقش جامعه در ترویج فرهنگ دینی اشاره و بیان کرد: بسترسازی برای گسترش فرهنگ دینی، مبارزه با عوامل مادی و معنوی موجود در جامعه که مانع گسترش فرهنگ دینی می شود، اصلاح ساختار و دیدگاه های حاکم بر جامعه به وسیله فرهنگیان و دولت مردمی از جمله نقش جامعه در گسترش فرهنگ دینی است.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به ریشه های بد حجابی در جامعه، گفت: پیروی از هوی و هوس نفسانی، ایمان ضعیف، تمایل به جلب توجه دیگران، علاقه به ازدواج و عدم موفقیت در آن، بی عفتی، تهاجم فرهنگی، عقده حقارت، بی غیرتی مردان و بی توجهی به خانواده از جمله ریشه های بدحجابی در جامعه است.

 

وی به نحوه برخورد با افراد بد حجاب و  امر به معروف صحیح به آن ها، اشاره و تأکید کرد: مبلغان دینی و آمران به معرف باید با اخلاق خوش و ظاهری آراسته با افراد بد حجاب برخورد کنند که این رفتار خوب در آن ها تأثیر خواهد داشت.

 

پزشکیان افزود: برای ترویج عفاف و حجاب ظاهر فرد آمر به معرف باید به گونه ای باشد که مردم پسند باشد و نیز ظاهر آراسته و مرتب را رعایت کنند.

 

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این که مبلغان دینی باید خود را از مردم بدانند، بیان کرد: یکی از اشتباهاتی که طلبه ها و مبلغان دینی دارند این است که در مردم احساس گناه ایجاد و فاصله خود را از مردم زیاد می کنند در حالی که باید خود را از مردم بانیم.

 

اسلام مدی را قبول دارد که هنجار ها و اصول اسلامی را نشکند

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مدگرایی افراد در جامعه اشاره و خاطرنشان کرد: مدها الگوهای فرهنگی هستند و در عرصه های مختلف از جمله پوشاک، علوم و فنون، مراسم های عزاداری، مدل های آرایش افراد به مد گرایش می یابند.

 

پزشکیان با اشاره به عواملی که افراد به مدگرایی روی می آورند، اظهار کرد: مدگرایی و همانندسازی، رقابت و چشم و هم چشمی، تنوع طلبی، جلب توجه دیگران، التزام ناشی از دوستی و پیروی از الگوهای غربی از جمله عواملی است که افراد به مد روی می آورند.

 

استاد حوزه و دانشگاه به شاخص مد اسلامی اشاره و بیان کرد: اسلام مد را قبول دارد و شاخص مد از دیدگاه اسلام مدی است که هنجارها را نشکند و مخالف با اصول اسلامی نباشد.

 

وی خاطرنشان کرد: باید مدی را انتخاب کرد که مخالف با اصول اعتقادی نباشد، عزت نفس را زیر سوال نبرد و غروز و غیرت ملی را برای انسان به ارمغان بیاورد.

 

پزشکیان خودباوری، اعتماد به نفس و پایبندی به اصول اعتقادی و موازین اسلامی را عامل اصلی موفقیت در همه زمینه ها دانست و گفت: تا زمانی که علم و دانش در ما شکل نگیرد و نیز زیرساخت شخصیت مبتنی بر الگوی فرهنگ اصیل این مرز و بوم شکل نگیرد، جوانان به سمت مدگرایی غربی گرایش می یابند.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این سخن رهبر معظم انقلاب که فرهنگ را هوایی می داند که نفس می کشیم، گفت: فرهنگ همه وجود ما است و باید در همه عرصه ها از جمله شب عید، شب چله فرهنگ اصیل ایرانی و الگو و مد اسلامی را ارائه دهیم./1310/202/ب1

ارسال نظرات