۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۰
کد خبر: ۳۲۳۵۹۱
استاد اخلاق حوزه علمیه:

اعتکاف عبادتی جهت‌دهنده و تأثیرگذار در زندگی است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی گروه اخلاق مؤسسه امام خمینی(ره) با بیان این که اعتکاف تمرینی خوب برای دیگر ایام سال است، گفت: اعتکاف عبادتی جهت‌دهنده و تأثیرگذار در زندگی است.
حجت الاسلام سيد محمدرضا موسوي نسب

حجت‌الاسلام سید محمدرضا موسوی‌نسب کرمانی، استاد درس اخلاق و عضو هیأت علمی گروه اخلاق مؤسسه امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به نزدیک بودن ایام اعتکاف در اهمیت این عبادت، اظهار داشت: اعتکاف یکی از عبادت های زیبا، جهت دهنده و تأثیر گذار در زندگی است و آثار فراوانی را به همراه دارد.

 

حجت‌الاسلام موسوی‌نسب کرمانی با اشاره به آثار فردی و اجتماعی اعتکاف، تصریح کرد: آثار مهم فردی در این عبادت دوری از پرگویی، پرخوری و غفلت است و آثار اجتماعی آن فهم همیاری و همکاری و کمک به دیگران است؛ همچنان که مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی می‌گفتند من حاصل یک عمر تحقیق و پژوهش در حوزه دین را در رعایت حلال و حرام و خدمت به خلق دیدم.

 

وی افزود: برای فهم اهمیت این عبادت می توان به شعری از حافظ رجوع کرد که می‌گوید: «صمت و جوع و سهر و عزلت و ذکر به دوام، نا تمامان جهان را کند این پنج تمام» که در این شعر پنج مسأله مهم  ذکر شده که همه این موارد در اعتکاف یافت می شود.

 

حجت‌الاسلام موسوی‌نسب کرمانی با بیان این که یکی از فواید اعتکاف سکوت و تفکر است، ابراز داشت: صمت و سکوت همان مورد اول در شعر حافظ بود که اهمیت بسیاری در دین ما دارد و در کنار این سکوت و تفکر روزه داری و حفظ شکم نیز از مواردی است که می تواند نقص های انسان را جبران کند.

 

وی با اشاره به فواید و آثار دیگر اعتکاف، این عمل را عبادتی مهم ارزیابی کرد و عنوان داشت: یکی دیگر از فواید اعتکاف شب زنده داری است که خودمی تواند آثار زیادی برای انسان به همراه داشته باشد و همچنین انسان با کناره گیری از هیاهوی دنیا و جامعه ای که او را به خود مشغول داشته است و با دعا و تلاوت قرآن می تواند گامی مهم در جهت رساندن خود به کمال بردارد.

 

عضو هیأت علمی گروه اخلاق مؤسسه امام خمینی(ره) در پایان با بیان این که اعتکاف تمرینی خوب برای دیگر ایام سال است، در بیان توصیه هایی به معتکفان گفت: عزیزانی که این توفیق بزرگ را کسب می کنند، سعی کنند کمتر حرف های دنیایی بزنند، فضای معنوی اعتکاف را جدی نگاه دارند، مواظب نرنجاندن دیگران باشند و اعمال معنوی اعتکاف را در طول سال ادامه دهند./1330/302/ب2

ارسال نظرات