۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۴
کد خبر: ۳۲۴۲۷۴
اقتصاد مقاومتی از فرهنگ تا عمل(9)

ضرورت راه‌اندازی مرکز پژوهشی اقتصاد در حوزه علمیه

خبرگزاری رسا ـ رییس پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی با اشاره به حضور مؤثر و بی‌بدیل و درخشش دانش‌آموختگان اقتصاد حوزه در عرصه‌های ملی و فراملی، بر راه‌اندازی مراکز پژوهشی ویژه اقتصاد در حوزه تأکید کرد و گفت: با توجه به این‌که مقام معظم رهبری فرمودند آینده با اقتصاد و مسائل اقتصادی گره خورده است، می‌توان یک نگاه فراملی برای آینده جهان اسلام و تمدن نوین اسلامی مطابق آن ارائه داد.
حجت‌الاسلام محمدتقي رباني مدير پژوهشکده مهدويت و آينده‌پژوهي

حجت‌الاسلام محمدتقی ربانی، رییس پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا به تبیین نقش حوزه در نهادینه‌سازی فرهنگ اقتصاد مقاومتی در جامعه پرداخت و گفت: انتظار جامعه از حوزه این است که در پاسخ و اقدام عملی به پیام رهبر معظم انقلاب تمام همّ و غمّ خود را به کار بندد و از هیچ تلاشی در این زمینه دریغ نکند.

 

وی از اقتصاد مقاومتی به عنوان آغاز حرکت تمدن‌سازی نوین اسلامی نام برد و اظهار داشت: اگرچه از زمانی که مقام معظم رهبری به عنوان سرسلسله و امیر این حرکت نوین، بحث اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند مسائل مختلفی بیان و جهت‌گیری‌های شایسته‌ای حاکی از دلسوزی صورت گرفته است، اما حوزه نقش خود را به خوبی ایفا نکرده است.

 

رییس پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی ضرورت عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی را از کلیات خواند و با تأکید بر انجام اقدامات ریشه‌ای در این زمینه، خاطرنشان کرد: مذهب شیعه دارای مجموعه غنی به نام فقه اهل بیت‌(ع) است و کوته‌بینانه است اگر بگوییم فقه ما یک سری احکام و مسائل شخصی را نسبت به حلال و حرام بیان می‌کند.

 

وی افزود: فقه شیعه تمام عرصه‌های مربوط به حکومت، اجتماع‌، فرهنگ، سیاست، اقتصاد و تربیت را در بر دارد و امروزه بسیاری از اندیشمندان، نگاه‌های سیاسی مانند فقه حکومتی را از فقه برداشت می‌کنند و به بحث فقه از منظر حقوق توجه ویژه‌ای دارند.

 

حجت‌الاسلام ربانی با اشاره به غنا و فربهی مباحث اقتصادی در فقه، اظهار داشت: متأسفانه بحث‌های اقتصادی مطرح شده در فقه هنوز سر به مهر است و نمی‌توان به حرکت‌های بسیار محدود و در اندازه گروه‌های کوچک اقتصادی در برخی مراکز عالی تحقیقاتی حوزوی و دانشگاهی هرچند هم افتخارآمیز، بسنده کرد.

 

وی در ادامه دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب را درباره ضرورت اسلامی شدن علوم انسانی یادآور شد و گفت: یکی از عرصه‌های مهم مربوط به اسلامی کردن علوم انسانی آن است که اقتصاد را به عنوان یک دستور و تکلیف بر روی میز حوزه‌های علمیه قرار داده و نظریات و چارچوب‌های نوینی را در این رابطه به عرصه‌های علمی و تحقیقی ارائه دهیم.

 

رییس پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی با اشاره به حضور مؤثر و بی‌بدیل و درخشش دانش‌آموختگان اقتصاد حوزه در عرصه‌های ملی و فراملی، بر راه‌اندازی مراکز پژوهشی ویژه اقتصاد در حوزه تأکید کرد و گفت: با توجه به این‌که مقام معظم رهبری فرمودند آینده با اقتصاد و مسائل اقتصادی گره خورده است، می‌توان یک نگاه فراملی برای آینده جهان اسلام و تمدن نوین اسلامی مطابق آن ارائه داد.

 

وی تصریح کرد: به عنوان کارهای کوتاه‌ مدت یک سری دوره‌های مهارتی در عرصه اقتصاد در حوزه‌ها برگزار شود و حوزویان متخصص در مسائل اقتصادی، دانش اقتصاد را با توجه به مراکز مختلف آموزشی، کاربردی و مهارتی به صورت فراگیر توسعه دهند.

 

حجت‌الاسلام ربانی افزود: با برگزاری دوره‌های مهارتی و کاربردی می‌توان اقتصادی را که براساس یک مبنای صحیح مبتنی بر فقه اهل بیت‌(ع) و زیرساخت‌های وحیانی است به جامعه حوزویان آموزش داد تا با تزریق آن در جامعه دینی و نظام اسلامی، زیرساخت‌های لازم برای تحقق اقتصاد مقاومتی فراهم شود.

 

وی در پایان ضرورت نهادینه شدن فرهنگ اقتصاد مقاومتی را در جامعه و ساحت‌های مدیریتی کشور یادآور شد و گفت: حوزویان باید خود را برای ترویج و تبلیغ فرهنگ اقتصاد مقاومتی آماده کنند تا زمینه‌های لازم برای اقدام و عمل از طریق کارفرمایان، مدیران و دیگر اقشار مردم فراهم شود تا شاهد برکات فراوان آن باشیم./920/ت302/س

ارسال نظرات