۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۷
کد خبر: ۳۲۴۶۱۵

حمایت جوانان عرب از داعش کاهش یافته است

خبرگزاری رسا ـ نتایج یک نظرسنجی جدید از کاهش حمایت جوانان عرب از گروه تروریستی داعش خبر می‌دهد.
داعش

به گزارش خبرگزاری رسا، بر اساس نظرسنجی که از سوی موسسه موسوم به «بررسی آماری جوانان عرب» انجام شده، داعش روز به روز در میان جوانان عرب منفورتر می‌شود و بیشتر آنها بر این باورند که این گروه تروریستی نمی‌تواند آنچه را که خود «خلافت» می‌نامد، برپا کند.

 

بر اساس این تحقیق، تنها 13 درصد از جوانان عرب گفته‌اند حتی اگر داعش تا این اندازه خشن نبود از آن حمایت می‌کردند؛ این آمار پارسال 19 درصد بود. در عین حال 50 درصد از مصاحبه‌شوندگان اعلام کردند داعش بزرگترین مشکل خاورمیانه است، این آمار پارسال 37 درصد بود.

 

این در حالی است که آمار نشان می‌دهد بسیاری از جوانان تنها به دلیل مساله بیکاری جذب این گروه تروریستی می‌شوند.

 

در 16 کشوری که بررسی شده‌اند، بیکاری نسبت به عقاید افراطی مذهبی، دلایل محکم‌تری برای پیوستن به داعش بوده است.

 

نتایج این تحقیق همچنین نشان می‌دهد که با گذشت پنج سال از اعتراض‌های مردمی در کشورهای عربی، اکثر جوان‌ترها ثبات را به دموکراسی ترجیح می‌دهند.

 

در سال 2016، تنها 36 درصد از جوانان بر این باورند که اوضاع جهان عرب پس از خیزش‌های مردمی بهتر شده است، این رقم در سال 2012، 72 درصد بود. اکثر مصاحبه‌شونده‌ها (53 درصد) بر این باورند که حفظ ثبات مهمتر از ترویج دموکراسی است. در سال 2011، 92 درصد از مردم گفته بودند «زندگی در یک جامعه دموکرات نهایت آرزویشان است.»

 

به گزارش بانک جهانی، در جوامع عرب از هر 24 نفر، 15 تن بیکار هستند و افزون بر این سازمان بین‌المللی کار بر این باور است که تا 75 میلیون نفر در کشورهای عرب بیکار هستند.

 

نتایج این نظرسنجی که بر اساس پرس‌و‌جو از 3500 جوان بین 18 تا 24 سال انجام شده است، همچنین نشان می‌دهد 39 درصد از آنها درگیری‌های خونین سوریه را  «جنگ نیابتی» قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی، 29 درصد «انقلاب» علیه بشار اسد، رئیس جمهور سوریه و 22 درصد جنگ داخلی مردم این کشور می‌دانند.

 

سوریه از سال 2011 (1389) صحنه ناآرامی‌های مرگبار است؛ براساس گزارش مرکز پژوهش‌های سیاسی سوریه که در تاریخ 22 بهمن 1394 منتشر شد، حدود 470 هزار نفر از مردم سوریه به صورت مستقیم و غیرمستقیم در جریان این ناآرامی‌ها کشته و بیش از 1.9 میلیون نفر زخمی شده‌اند.

 

در جنگ پنج ساله سوریه میلیون‌ها نفر نیز در داخل و خارج از این کشور جنگ زده آواره شده‌اند./982/ب102/د

ارسال نظرات