۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۲
کد خبر: ۳۲۴۸۷۴
تحلیلگر عرب:

مثلث عربستان، ترکیه و مصر در حال شکل‎گیری است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس و تحلیلگر مشهور مسائل سیاسی جهان عرب و سردبیر روزنامه رإی الیوم در سرمقاله امروز خود نوشت: عربستان به رهبری شاه سلمان رویکرد طائفه گرایی در پیش گرفته است.
عطوان

 

به گزارش خبرگزاری رسا، عبدالباری عطوان سردبیر رأی الیوم نوشت: شاه سلمان تاکنون با رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه چهار دیدار و با عبدالفتاح السیسی سه دیدار برگزار کرده است و دو ائتلاف یکی عربی و دیگری اسلامی تشکیل داده است و بزرگ ترین مانور نظامی در تاریخ منطقه موسوم به 'رعد الشمال' را سرپرستی کرد و حاکمیت کشورش بر دو جزیره صنافیر و تیران واقع در ورودی خلیج العقبه را بازپس گرفت و جنگنده های 'توفان قاطعیت' را فرستاد تا در نبرد علیه یمن که پایان آن نامشخص است، شرکت کنند و چهار جنگنده سعودی را به پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه فرستاد تا در نبرد علیه داعش و چه بسا سرنگون کردن نظام سوریه در آینده شرکت کنند البته به شرط آنکه باد به نفع کشتی های عربستان بوزد.


وی افزود: کارزار دیپلماتیک عربستان، شاه سلمان را به قاهره و از آنجا به آنکارا و فرزندش محمد بن سلمان را به امان و از آنجا به ابوظبی فرستاد. آیا این کارزار نمایانگر قدرت سران عربستان است و یا نشانگر ترس و وحشت آنها است؟ ریاض با در پیش گرفتن چنین رویکرد جدیدی در سیاست خارجی خود به دنبال چیست؟ آنهم در این زمان به خصوص از سوی کشوری که در گذشته به سنگینی و با تأمل بسیار گام برمی داشت . آنهم در خاورمیانه که پر تنش ترین منطقه جهان است.


عطوان از پول به عنوان ابزار عربستان برای شکل گیری ائتلاف های خارجی اش و تحکیم بخشیدن به آنها نام برد.


به گفته این روزنامه نگار مشهور جهان عرب عربستان حاضر است برای تامین بودجه رویکرد راهبردی جدید و جنگ های آتی خود تمام دارایی های عربستان از جمله بخشی از شرکت نفتی آرامکو را به فروش برساند و ذخایر نفتی خود را گرو بگذارد و یا بخشی از آنها را بفروشد.


عطوان افزود: دو ضلع مثلث این ائتلاف یعنی ترکیه و عربستان آماده شده اند اما هم اکنون تلاش می شود تا ضلع سوم یعنی مصر نیز به مرز آمادگی برسد. این آمادگی با میانجیگری عربستان میان قاهره و آنکارا صورت می پذیرد. در این میان اخوان المسلمین به عنوان مانع آن قدر بزرگ نیست تا بتواند در راه تحقق یافتن بلندپروازی منطقه ای بزرگ تر کارشکنی ایجاد کند.


عطوان با اشاره به عقب گردهای اخیر اردوغان در مورد رژیم صهیونیستی و عراق احتمال داد که در آینده موردنظر ضلع سوم این مثلث به وسیله مصر کامل شود.


وی از مصر به عنوان جزیره سوم عربستان پس از دو جزیره صنافیر و تیران نام برده و گفت: هم اکنون مرکز تصمیم گیری های مصر بیش از آنکه قاهره باشد ریاض است مگر آنکه رویداد غیرمنتظره ای به وقوع بپیوندد و یا معجزه ای روی دهد و روند کنونی را به طور کامل درهم فرو ریزد.


البته در این میان به گفته سردبیر روزنامه رأی الیوم رژیم صهیونیستی از تحرکات عربستان و نبردهای کنونی و آتی اش در امان است و اظهارات عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان مبنی بر اینکه 'ریاض خود را نسبت به توافق صلح کمپ دیوید امضا شده میان مصر و اسراییل پایبند می داند' موضوع غیرمنتظره ای بشمار نمی آید و در همین راستا به گفته مطبوعات صهیونیستی، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر در جریان توافق عربستان و مصر در خصوص این دو جزیره قرار داشت و آن را به طور کامل مورد تایید قرار داده است.


عطوان معتقد است سران کنونی عربستان یک عقیده سیاسی راهبردی جدیدی مطرح کرده اند و در حال گردآوردن همپیمانان خود در پشت این استراتژی است. ریاض در حال مطرح کردن قوم سنی به جای قوم عرب و امت مسلمان است. این همان رویکردی است که عربستان طی هشتاد سال گذشته در پیش گرفته بود. ائتلاف جدید سعودی ها شیعه را به طور کامل مستثنی می داند و ماهیت عربی و اسلامی را از آنها سلب می کند و آنها را به اردوگاه دشمن تبدیل می کند.


عطوان با اشاره به اظهارنظر دو ماه پیش عبدالله دوم شاه اردن در کنگره آمریکا مبنی بر 'روی آوردن جنگ جهانی سوم به سوی منطقه خاورمیانه' احتمال داد که عربستان و شاه این کشور هم اکنون در حال فراهم آوردن تمهیدات لازم برای چنین جنگی هستند. ما باید به یاد داشته باشیم که شاه اردن اولین کسی بود که 10 سال پیش تقریبا از خطر هلال شیعی سخن به میان آورد.


وی ادامه داد: به طور نظری دست پخت سنی سعودی در حال آماده شدن است و مواد تشکیل دهنده وسوسه انگیزش و همچنین ادویه تبلیغاتی و مالی اش اشتهای بسیاری را در منطقه و چه بسا جهان اسلام برمی انگیزد. در این میان هر کس با طرح عربستان مخالفت کند و یا نسبت به آن از خود شک و تردید نشان دهد و از پیامدهای منفی اش سخن به میان آورد، با قاطعیت برخورد خواهد شد.


عطوان در همین راستا به سرنوشت عصام الزامل یکی از مغزهای اقتصادی عربستان اشاره کرد که به دنبال اعتراض به فروش آرامکو و تاسیس صندوق حاکمیتی دو تریلیون دلاری مجبور شد ، اعتراضات خود را از صفحه شخصی اش در توییتر پاک کند. همچنین برجس البرجس چند ساعت پس از انتشار مقاله انتقادآمیز از سیاست اقتصادی عربستان در روزنامه الوطن عربستان مجبور شد این مقاله را از صفحه اینترنتی روزنامه حذف کند.


عطوان با اشاره به سوء استفاده سران عربستان از وضعیت وخیم اقتصادی مصر و اعطای کمک های مالی به قاهره در بازپس گیری دو جزیره تیران و صنافیر پیش بینی کرد : این دو جزیره به پل ارتباطی میان قوم سنی سعودی و قوم یهودی اسراییلی جهت رویارویی با قوم شیعی تبدیل شوند که در این دوران بحران زده جهان عرب هر چیزی امکان پذیر است. البته این بار امیدواریم که پیش بینی هایمان درست از آب درنیاید./982/ب102/د

منبع: ایرنا

ارسال نظرات