۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۲
کد خبر: ۴۲۳۸۳۷
سخنگوی وزارت کشور در جمع خبرنگاران:

افرادی که به انتخابات اعتراض دارند مستندات خود را به شورای نگهبان ارائه دهند

سخنگوی وزارت کشور با اشاره به اعتراضاتی که در مورد انتخابات مطرح شده است، گفت: افرادی که در مورد انتخابات اعتراضی دارند مستندات خود را به شورای نگهبان ارائه دهند و در مورد وضعیت نفر سوم اصفهان باید گفت که در حال حاضر نفر چهارم منتخب مردم است.
حسینعلی امیری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حسینعلی امیری در جمع خبرنگاران مستقر در ستاد انتخابات وزارت کشور درپاسخ به سوالی درباره وضعیت منتخب سوم اصفهان، گفت: من حقوقدان هستم و قبلا اشاره شد که بر فرض اصرار شورای نگهبان در مورد منتخب اصفهان در وضع فعلی ما معتقدیم نفر بعدی چون 25 درصد آرای صحیح ماخوذه را كسب كرده منتخب محسوب می شود.

 

امیری ادامه داد: در این زمینه استدلال حقوقی داریم و آن را با دبیر شورای نگهبان مطرح كرده ایم، دبیر‌شورای نگهبان بیان داشتند كه باید آن را در شورا مطرح كنند.

 

وی در پاسخ به این سوال كه آیا دبیر شورای نگهبان این مساله را در شورا مطرح كرده است یا نه، ابراز داشت: در این مود اطلاعی ندارم.

 

سخنگوی وزارت كشور در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی براینكه آیا آقای حداد عادل مستندی مبنی بر ادعای دخالت در انتخابات ارائه داده است یا خیر، تاکید کرد: جواب این خیلی روشن است، شورای نگهبان در كلیه مراحل انتخابات ناظر بوده و این قانون است و همه پذیرفته اند.

 

وی افرود: یكی از وظایف شورای نگهبان بررسی صحت برگزاری انتخابات در حوزه های انتخابیه كشور است، وقتی كه شورای نگهبان صحت انتخابات را درمرحله اول دركل كشور به جز دو حوزه كه در سرنوشت انتخابات آن حوزه تاثیر نداشت تایید كرد این را باید مفروض بگیریم كه تمام استنادات، شكایات و گزارشات به شورای نگهبان واصل شده با فرض بررسی تمام اسناد، مدارك و شكایات رسیدگی كرده است.


 
امیری در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: طبیعتا اگر شورای نگهبان دخالت مسؤولان در امر انتخابات را مستند، متقن، محكم به آن می رسید شورای نگهبان تعارف نمی كند و صحت انتخابات را در آن حوزه ها تایید نمی كرد، در دوره های گذشته كه من هم عضو شورای نگهبان بودم مواردی بود و گزارشاتی می آمد كه شورای نگهبان بررسی می كرد و می دید كه این گزارشات وارد است و انتخابات را ابطال می كرد.

 

وی افزود: ضمن احترام زیادی كه من برای آقای دكتر حداد قائل هستم عرض می كنم که اگر مستند و اسنادی وجود دارد چه در مرحله نخست كه از لحاظ قانونی دوره بررسی آن تمام شده و قاعدتا باید در موعد مقرر به شورای نگهبان ارائه داده باشد، من خودم با یكی از اعضای شورای نگهبان صحبت كردم كه وی بیان داشت گزارشاتی واصل شده كه ما در حال بررسی آن هستیم، در این مرحله نیز ما تاكید زیادی بر بی طرفی مدیران داریم. ما در 10حوزه، 10 منطقه یك هزار و 800فرماندار، بخشدار، مدیران انتخابات و استانداران را جمع كردیم و اعضای ستاد انتخابات كشور یكی یكی با آنها صحبت كردند و سخنرانی گذاشتند و یكی از مسایلی كه بسیار مورد تاكید بود كه وزیر به من گفتند به این موضوع پافشاری و تاكید كنید، بی طرفی مدیران بود.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: ما تاكید داشته و تاكید نیز كردیم موارد و گزارش ها و حتی گزارش هایی كه بدون مستند نیز بود بلافاصله با استاندار یا معاون سیاسی استاندار صحبت و پیگیری كنیم، بنابراین چون واقعا اصل و بنای ما بر بی طرفی است واقعا وزارت كشور، دولت هیچ نظری در مورد این كه بخواهد جریانی پیروز شود یا جریانی خدای ناكرده شكست بخورد ندارد.

 

امیری تاكید كرد: در هیات وزرا اصلاح طلب، اصولگرا، اعتدال گرا حضور دارند و در بین استانداران نیز به همین نحو است، حضور من از شورای نگهبان در وزارت كشور دلیلی بر این است كه دولت دكتر روحانی دولت فراجناحی است، شما نیز اگر تاكنون از من شنیده اید كه جانبدارانه با مسایل برخورد كردم به من نشان دهید. بنابراین برای ما اصل بر بی طرفی است، ضمن احترام بسیار زیادی كه من برای حداد عادل قائل هستم اگر ایشان مستندی دارد به همان شكلی كه آقای وزیر نیز اعلام فرمودند به ما بگوید به این موضوع رسیدگی می كنیم.

 

قائم مقام وزیر كشور درپاسخ به سوالی مبنی بر این كه ادعای آقای حداد عادل اگر مستند نباشد، اتهام محسوب می شود، آیا این موضوع را پی گیری قانونی می كنید، تاکید کرد: اگر ایشان اتهامی به دولت وارد كرده است، حوزه من وزارت كشور است و این سوال را باید سخنگوی دولت پاسخ بدهد، دولت از جهت حقوقی تعریف دارد، گاهی به حاكمیت و گاهی به هیات وزرا دولت می گویند، اگر منظور آن هست، باید معاون حقوقی رئیس جمهوری این سئوال را پاسخ دهد. این را از سخنگوی دولت سوال كنید، حوزه بنده وزارت كشور است.

 

وی ادامه داد: در وزارت كشور اینقدر كار زیاد است كه بنا نداریم بخواهیم به حاشیه سازی بپردازیم و وقتمان را برای حاشیه ها بگذاریم به اضافه این كه همه مسایل را به وادی شكایت و برخوردهای قضایی بردن را خیلی صلاح نمی دانیم. به هرحال كارسیاسی از این چیزها نیز دارد، این موضوع از جهت ما خیلی نگران كننده و مهم نیست. با وصف این صحبت هایی كه آقای حداد كرده است و ایشان برای ما قابل احترام است.

 

امیری در پاسخ به این سوال كه آقای آیا حداد عادل مستندی درباره ادعای خود به وزارت كشور ارایه كرده است، گفت: مستندی به وزارت كشور اریه نشده است. ضمن احترام بسیار زیادی كه برای آقای حداد قائل هستم، اگر مستندی دارند به ما بدهند، حتما پی گیری می كنیم./811/پ202/ج

 

ارسال نظرات