۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۶
کد خبر: ۴۲۶۲۱۵
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی تبیین کرد؛

برکات حضور امام غایب در جامعه بشری

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه امام غایب به معنای نبود امام نیست بلکه به معنای بهره برداری از وجود امام در پس پرده غیبت است، گفت: تلاوت روزانه دعای عهد به معنای آمادگی برای سربازی در صف سپاهیان امام زمان(عج) است.
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی، استاد حوزه علمیه قم بعد از ظهر امروز در برنامه سمت خدا از شبکه سه سیما با بیان اینکه اعتقاد به مهدویت در میان تمامی فرق اسلامی چه شیعه و چه سنی یک اعتقاد ریشه‌دار و مهم است، گفت: رسول خدا(ص) از همان روزهای نخستین بعثت و در طول رسالت خود سعی کردند جانشینان خود و آخرین جانشین خود یعنی امام زمان(عج) را به مردم معرفی کنند.

 

وی افزود: روایت ها و احادیث زیادی با محوریت شخصیت امام زمان(عج) در منابع اسلامی وجود دارد که یکی از آن‌ها حدیث لوح بوده که به حضرت زهرا(س) تعلق دارد.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: در این حدیث ضمن اینکه نام ائمه(ع) و جانشینان پیامبر(ص) ذکر شده، بیان شده که آخرین امام از نسل امام حسن عسکری(ع) و هم نام رسول خدا(ص) است که بعد از او نه امام و نه نبی دیگری خواهد آمد و با او حکومت عدل جهانی اقامه خواهد شد.

 

حجت الاسلام رفیعی با اشاره به اینکه عده‌ای مسأله رَجعت پس از شهادت امام زمان(عج) را اشتباه می‌گیرند و تصور می‌کنند که پس از امام زمان(عج) امام دیگری خواهد آمد که این موضوع متفاوت است و باید توجه داشت که رَجعت با برگزیدن دوباره امام پس از امام خاتم به یک معنا و مصداق نیست.

 

وی با بیان اینکه غایب بودن امام به معنای نبودنشان نیست، اظهار کرد: امام در جامعه حضور فعالی دارند و به امور مردم رسیدگی می‌کنند و این در حالی است که مردم ایشان را نمی شناسند.

 

استاد حوزه علمیه قم افزود: عده‌ای تصور می‌کنند که امام غایب مانند یک شی قیمتی است که در موزه نگهداری می‌شود و یک شخص منفعل است که نقشی در جامعه ندارد که باید به این نکته توجه شود که این دیدگاه در خصوص غیبت دیدگاه غلطی است.

 

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به اینکه محافظت از بروز عذاب عمومی و همگانی الهی یکی از برکات حضور فعال امام غایب در جامعه است، گفت: اگر امام زمان(عج) در میان مردم حضور نداشتند به طور یقین به خاطر گناهانی که بشر امروز مرتکب می‌شود باید عذاب عمومی نازل می‌شد اما خداوند به برکت وجود امام زمان(عج) این عذاب ها را از مردم برداشته است که البته این موضوع به معنای از بین رفتن عذاب های فردی در زندگی افراد نیست.

 

وی افزود: توجه قلوب مردم به سمت خدا یکی دیگر از برکات وجود امام غايب است؛ زیرا اعتقاد به حضور امام غایب موجب می‌شود که عمل به دستورات اسلام در میان جوامع مختلف به خوبی انجام گیرد و مردم از انجام گناه اجتناب کنند.

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه تلاوت روزانه دعای عهد در هنگام صبح به این معنا است که ما می‌دانیم امام حاضر هستند و به دلیل همین نظارت ایشان هر صبح مانند یک سرباز که در برنامه صبحگاهی اعلام آمادگی می‌کند ما هم محضر امام زمن(عج) محضر ایشان اعلام آمادگی می کنیم، یادآور شد: نجات مسلمانان در برابر خطرات گوناگون و دعای برای امت اسلامی یکی دیگر از برکات حضور امام غایب در جامعه بشری است./۹۶۸/پ202/ی

ارسال نظرات