۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۶
کد خبر: ۴۲۶۷۳۲
جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت به روایت بین الملل رسا؛

از برائت علمای اهل سنت پاکستان از سیاست‌های سعودی تا عروج "ذوالفقارِ حزب‌الله" در سوریه

جهان اسلام در هفته گذشته شاهد تحولات و موضع‌گیری‌های مهمی بود که از مهم‌ترین آنها می‌توان به بیانیه شدید اللحن آیت الله حائری از مراجع تقلید نجف در پی حوادث اخیر عراق، تاکید حزب الله بر انتقام از تکفیری‌ها در پی شهادت فرمانده ارشد این حزب و همچنین برائت علمای اهل سنت پاکستان از سیاست‌های عربستان سعودی نام برد.
جهان اسلام در هفته ای که گذشت


به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری رسا، جهان اسلام در هفته گذشته شاهد تحولات در عرصه‌های مختلف و همچنین موضع‌گیری‌هایی از جانب علمای شیعه و اهل تسنن بود که  خبرگزاری رسا در طول هفته آنها را بازتاب داد. در ادامه گزیده‌ای از مهم ترین تحولات و موضع‌گیری‌های هفته را در خلال بسته خبری "جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت" مشاهده می‌فرمایید:


عراق: بیانیه شدید اللحن آیت الله حائری درباره اوضاع عراق


حضرت آیت الله سید کاظم حائری از مراجع تقلید نجف اشرف در پیامی نسبت به تداوم درگیری های سیاسی بین احزاب و گروه‌های مختلف عراق که منجر به اشغال پارلمان از سوی برخی از مردم شد، واکنش نشان داده و تاکید کرد ما دامی که در امور خود بصیرت داشته باشید، و با آنچه در اطرافتان می گذرد با تدبیر برخورد کنید، و نیت های دشمنانتان را بشناسید، قدرت با شما و همراه شماست.


آیت الله سید محمد سعید حکیم از مراجع تقلید نجف با اشاره به تغییر فرهنگ سایر ادیان و مذاهب در طول تاریخ، اظهار داشت "شیعیان هیچگاه فرهنگ خود که مبتنی بر اهل بیت(ع) است را تغییر نداده اند."


آیت الله سید محمد تقی مدرسی، از علمای عراق نیز با اشاره به انفجارهای اخیر در مناطق شیعه نشین بغداد، وضعیت امنیتی این کشور را شکننده توصیف و بر لزوم عدم سکوت در برابر عوامل آن تأکید کرد.


حجت الاسلام سید صدرالدین قبانچی، خطیب جمعه نجف با محکومیت انفجارهای تروریستی در مناطق شیعه نشین بغداد گفت "دشمنان درپی سوء استفاده از بحران سیاسی در عراق و تجزیه این کشور هستند."


حجت الاسلام سید حمید الحسینی رییس اتحادیه رادیو وتلویزیون های عراق تاکید کرد که "طلاب زندگی خود را با تفکر و اندیشه های امام و رهبری تنظیم کنند."


حجت الاسلام شیخ همام حمودی، معاون اول رییس پارلمان عراق اعلام کرد که "عراق دروازه کشورهای خاورمیانه است و اگر حکومت دموکراسی این کشور تهدید شود و یا برخی از کشورهای استکباری درپی تقسیم عراق باشند، خاورمیانه با مشکلات امنیتی جدی مواجه خواهد شد."


مسؤولان آستان مقدس علوی و حضرت معصومه، در دیداری در نجف اشرف به بررسی راه‎های افزایش همکاری میان دو طرف پرداختند.

 

 


لبنان: آیت الله نابلسی از انتقام شهادت مصطفی بدرالدین خبر داد


شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب الله لبنان تاکید کرد "حزب الله می‌تواند علاوه بر نبرد با تروریست‌های تکفیری و رژیم صهیونیستی در عرصه داخلی کشور مشارکت داشته و به مردم خدمت رسانی کند."


آیت الله شیخ عبدالامیر قبلان نایب رییس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان در پیامی با محکومیت انفجارهای تروریستی کاظمین علمای جهان اسلام را به تکفیر گروه‌های تروریستی دعوت کرد.


آیت الله عفیف نابلسی امام جمعه صیدای لبنان، شهادت مصطفی بدرالدین از فرماندهان حزب الله را تسلیت گفت و افزود: "شهادت بدرالدین بسیار زیبا و منطقی رخ داد چرا که در راه دفاع از حرمت ها و حمایت از وطن و ناموس به وقوع پیوست. به زودی انتقام این شهید را خواهیم گرفت."


شیخ ماهر حمود دبیرکل اتحادیه جهانی علمای مسلمان، با انتقاد از کشورهای خلیجی در متهم کردن حزب الله به سازمانی تروریستی تاکید کرد که "حاکمان عرب دست نشانده آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند و از این روی در هرگونه نشست و همایش حاکمان و مسؤولان عرب شاهد هجمه علیه مقاومت هستیم."


شیخ احمد قطان رییس جمعیت قولنا و العمل لبنان در مراسم دهمین سالگرد افتتاح این جمعیت تصریح کرد: "مقاومت در لبنان و فلسطین و عراق و در سراسر جهان و هر که در برابر رژیم صهیونسیتی بایستد، ارزشمند است. بنده افتخار می کنم که سرباز کوچک مقاومت باشم و با ایستادگی در برابر دشمن خدا و انسانیت به حمایت از وحدت اسلامی و ملی می پردازم."


حزب الله لبنان از شهادت «سید مصطفی بدرالدین» ملقب به «سید ذوالفقار»، فرمانده کل شاخه نظامی حزب الله در حمله هوایی بمب افکن‌های صهیونیستی به فرودگاه نظامی دمشق سوریه خبر داده و شهادت این فرمانده را تسلیت گفت.


در همین راستا حجت الاسلام شیخ علی یاسین رییس جمعیت علمای صور لبنان در پیامی شهادت مصطفی بدرالدین از فرماندهان حزب الله را تسلیت گفت و تأکید کرد که "شهادت این فرمانده نشان دهنده اوج هراسی است که پروژه صهیونیستی ـ آمریکایی علیه مقاومت اسلامی دارد و به همین دلیل به ترور مصطفی بدرالدین روی آورده است."

 

 

بحرین: ساخت کلیسا و تخریب مساجد شیعیان از سوی نظام آل خلیفه


حجت الاسلام فاضل الزاکی، عضو شورای اسلامی علمای بحرین خاطر نشان کرد: "قانون جدیدی که مربوط به تعدیل جمعیت های سیاسی بحرین و ممانعت از ورود عالمان دینی به این جمعیت ها است، نقض آشکار حقوق مردم بحرین از جمله علما به شمار می آید."


حجت الاسلام میثم سلمان، مسؤول بخش آزادی های دینی در دیدبان حقوق بشربحرین طایفه گرایی و اقدام علیه شیعیان بحرین مانع حل مشکلات است.


حجت الاسلام محمد علی المحفوظ، دبیرکل جمعیت عمل اسلامی بحرین که به تازگی از زندان‌های آل خلیفه آزاد شده بود، از ایراد خطبه های نماز جمعه ممنوع شد.


پادشاه بحرین در حالی قطعه زمینی برای ساخت کلیسای قبطی ها در منامه اختصاص داد که 38 مسجد در این کشور تخریب شده است و از بازسازی آن ها خودداری می شود.


جریان وفاء اسلامی بحرین با تاکید بر ثابت قدم بودن مردم در مسیر انقلاب خاطر نشان کرد که ادامه انقلاب بحرین به دست جوانان مقاوم، به معنای پاسداشت خون شهدای انقلاب بحرین است.

 

 

مصر: تاکید وزیر اوقاف بر لزوم مقابله با شبهات


محمد مختار جمعه، وزیر اوقاف مصر با صدور بیانیه ای از تمام ارگان های فرهنگی و دینی کشور خواست که با تمام توان در برابر سایت ها و درگاه های اینترنتی که به شبهه پراکنی در زمینه مسائل دینی می پردازند، مقابله کنند.


سید علی موسوی، دبیرکل مجمع گروه های اسلامی مصر اقدام تروریستی داعش در کشورهای اسلامی را محکوم کرد و آن را مخالف موازین اسلامی دانست.


 

سایر کشورهای اسلامی: تاکید علمای پاکستان بر لزوم برائت این کشور از سیاست‌های عربستان


حجت الاسلام سید نیاز حسین نقوی نایب رییس اتحادیه حوزہ ھای علمیه شیعه پاکستان، نسبت به بازگشت موج شیعه کشی در این کشور واکنش نشان داد.


حجت الاسلام حمید حسین امامی رییس مجمع علمای شیعه با محکومیت کشتار شیعیان تصریح کرد که تکفیری ها با حمایت عربستان به کشتار شیعیان و اهل تسنن می پردازند
500 تن از علمای اھل سنت پاکستان با ارسال نامه ای به نواز شریف نخست وزیر وقت این کشور، خواھان پرھیز از تبعیت و پیروی از عربستان در سیاست ھای اقتصادی و اجرای نظام اقتصادی اسلامی در کشور شدند.


حجت الاسلام حسن رضا ھمدانی از سوی اعضای مجلس وحدت مسلمین پاکستان برای سه سال دیگر به عنوان دبیر ایالتی این مجلس در شھر لاھور پاکستان انتخاب شد.


حجت الاسلام حسن صفار، امام جمعه استان قطیف عربستان در جمع نمازگزاران مسجد رسالت این شهر، به مناسبت میلاد پیامبر اکرم (ص) ضمن تشریح ابعاد بعثت رسول گرامی اسلام(ص)، گفت: تمدن اسلامی با بعثت شکل گرفت و این تمدن در اوج خود نیز نسبت به تمدن ها و فرهنگ های دیگر با دیدگاه بسته و متعصبانه نمی نگرد.


شوراهای اسلامی یمن متشکل از زیدیه، صوفیه و شافعی با صدور بیانیه ای ضمن محکومیت حضور نیروهای آمریکایی در خاک این کشور، خواستار خروج فوری آنها از خاک یمن شدند.


فلسطین: جمعیت علمای فلسطین در لبنان بازداشت شیخ رائد صلاح رهبر جنبش اسلامی در سرزمین های اشغالی 1948 را تلاشی مذبوحانه از سوی رژیم صهیونیستی برای خاموش کردن شعله انتفاضه قدس خواند و اعلام کرد که رائد صلاح موتور محرک این حرکت خودجوش مردمی است.


محمد گورمز، رییس سازمان امور دینی ترکیه اظهار داشت که فتواهای جعلی به اقدامات ناشایست افراط‌گرایان در جهان اسلام مشروعیت می‌بخشد؛ در حالی که این فتاوی برگرفته از اسلام نیست.


امامان جماعت و علمای مسلمان ساکن در کشورهای غربی با ارائه سخنرانی های مذهبی و آگاهی بخشیدن به مردم تلاش می کنند که با داعش و تفکرات افراط گرایانه مقابله کنند./981/ب502/ک

 

ارسال نظرات