۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۶
کد خبر: ۴۲۷۰۱۸
تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی:

بدترین نوع غیبت، غیبت اهل علم و مقدسان ریا کار است

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) گفت: شهید ثانی(ره) فرمودند بدترین نوع غیبت، غیبت اهل علم و مقدسان ریا کار است که تحت عنوان پاکدامنی و پرهیزکاری مرتکب آن می‌شوند.
ری شهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمد محمدی ری‌شهری، تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و مفسر قرآن کریم، امروز در درس خارج فقه که در مدرسه علمیه همین آستان برگزار شد، گفت: شهید ثانی(ره) فرمودند بدترین نوع غیبت، غیبت اهل علم و مقدسان ریا کار است که تحت عنوان پاکدامنی و پرهیزکاری مرتکب آن می‌شود.

 

وی افزود: یکی از نمونه‌های این غیبت، آن است که فرد غیبت کننده با کلام ذکر، غیبت را آغاز می‎کند مثل گفتن سبحان الله؛ که این امر نوعی منت نهادن بر خداست زیرا از نام حضرت حق برای تحقق نیت باطلش سوء استفاده کرده است.

 

حجت الاسلام والمسلمین ری‌شهری ادامه داد: در این نوع غیبت، شخص غیبت کننده برای توجیه غیبتش خود را همانند شخص غایب جایزالخطا اعلام می‌کند اما هدف و خطاب اصلی او تنها و تنها تخریب فرد غایب است.

 

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) ابراز کرد: نوع دیگر غیبت، به صورت سماعی رخ می‌دهد، در این نوع غیبت فرد شنونده با حرکات صورت، خود طوری وانمود می‌کند که گویا منتظر شنیدن مابقی سخنان غیبت کننده است و این امر سبب تحریک طرف مقابل شده و معایب بیشتری را از فرد غایب بیان می‌کند.

 

این مفسر قرآن کریم عنوان کرد: خداوند متعال ما انسان‌ها را از غیبت منع کرده و حکمت آن را در قرآن به صورت ظریفی بیان کرده و می‌فرماید این کار نادرست و قبیح را انجام ندهید آیا کسی دوست دارد گوشت برادر مومنش را در حالی که مرده است بخورد.

 

وی در پایان خاطر نشان کرد: در اصل لذت بردن از آبرو ریزی دیگران مصداق تغذیه از گوشت برادر است گوشت مرده خوری به آن دلیل است که فرد غیبت شده غایب بوده و همانند انسان مرده قادر به دفاع از خود نیست./202/813/ب1

ارسال نظرات