۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۱
کد خبر: ۴۲۷۰۸۲

رسالت رسانه ملی

یکی از انتظارات از صدا و سیما در این عرصه تقویت روحیه‌ انقلابیگری و تکریم جوان‌های حزب‌اللّهی و انقلابی است که مدتی است مورد بی‌مهری و تخریب واقع شده‌­اند تا آنجا که رهبری بارها نسبت به این موضوع اعتراض کردند.
صدا و سیما

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، رهبر معظم انقلاب اسلامی روز 22 اردیبهشت امسال، طی حکمی، عبدالعلی علی‌عسکری را به ریاست سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران  ‌منصوب کردند.

 

در متن این حکم، رئیس جدید رسانه ملی را به توصیه‌های­شان در حکم انتصاب رئیس قبلی ارجاع داده‌­اند؛ ابتدا لازم است نگاهی به حکم رییس قبلی بیندازیم.

 

رهبر انقلاب در 17 آبان 1393 در حکم برای ریاست سابق صدا و سیما (محمّد سرافراز) فرموده بودند: «سازمان صدا و سیما با مأموریت خطیر «هدایت و مدیریت فرهنگ و افکار عمومی جامعه» به مثابه دانشگاه عمومی، با تکیه بر فعالیت‌ها و برنامه‌های حرفه‌ای پیشرفته و عمیق رسانه‌ای، وظیفه گسترش دین و اخلاق و امید و آگاهی و ترویج سبک زندگی اسلامی- ایرانی در میان آحاد ملّت را بر عهده دارد. مسئولیت تاریخی رسانه ملّی در مقطع کنونی، حفظ و ارتقای استقلال فرهنگی و هویت انقلاب ایران اسلامی است. «عزم ملّی و ابتهاج معنوی و نشاط انقلابی» آحاد جامعه در مسیر اهداف بلند نظام اسلامی، در گرو آگاهی و معرفت عمیق و گسترده‌ عمومی و نیازمند پیوند با سرچشمه‌های تولید فکر ناب دینی و خیل دلبستگان فرهیخته و پرانگیزه‌ انقلاب اسلامی است. سازمان صدا و سیما همچنین به عنوان موتور محرک و مشوق پیشرفت کشور، وظیفه پشتیبانی رسانه‌ای همه‌جانبه و مبتکرانه در امر بسیج عمومی ملّت و نیز کمک به مدیریت‌های اجرایی در جهت تأمین اهداف و اجرای سیاست‌های کلان نظام و تحقق سند چشم‌انداز کشور را بر دوش دارد.»

 

چند نکته درباره رسالت و وظایف رسانه ملی که در این دو حکم آمده ذکر می‌­نماییم. 

 

یکی از انتظارات رهبری از صدا و سیما «حضور مؤثر در فضای مجازی» است.

 

رهبر انقلاب در حکم انتصاب اعضای شورای عالی فضای مجازی مورّخ ۱۳۹4/6/14 در مورد اهمیت فضای مجازی مرقوم فرموده‌اند: «پیدایش فضای مجازی در چند دهه‌ اخیر یکی از بزرگترین نمادهای تحول جهانی است. رخدادی که تأثیرات شگرف آن هر روز در ابعاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، امنیتی و دفاعی در عرصه‌ ملی و بین‌المللی نمود بیشتری پیدا می‌کند.»

 

اما با وجود اهمیت این فضا و گستردگی آن و با وجود گذشت سال‌ها از فراگیر شدن فضای مجازی در سرتاسر جهان، مسئولان ما هنوز حضوری انفعالی در این فضا دارند.

 

رهبر انقلاب در 16 شهریور 1394 در دیدار رئیس و اعضای شورای‌ عالی فضای مجازی تأکید کردند: «باید با استفاده از توانایی‌ها و استعدادهای جوان کشور و با سیاستگذاری صحیح و اقدامات سنجیده و هماهنگ و بدون از دست دادن زمان به سمت خروج از حالت انفعال در عرصه‌ فضای مجازی، و حضور فعال و تأثیرگذار و تولید محتوای اسلامی متقن و جذاب حرکت کنیم. رسانه ملی نیز می‌­تواند از این رهنمود بهره جوید و «با استفاده از توانایی‌ها و استعدادهای جوان کشور و با سیاستگذاری صحیح و اقدامات سنجیده و هماهنگ» به سمت حضور فعال و تأثیرگذار و تولید محتوای اسلامی متقن و جذاب حرکت کند.»

 

«گسترش دین و اخلاق و امید و آگاهی و ترویج سبک زندگی اسلامی- ایرانی» نیز از جمله انتظارات رهبری از رسانه ملی است. با توجه به آنکه جمهوری اسلامی ایران با یک تهاجم فرهنگی و جنگ نرمِ بسیار گسترده و بی‌سابقه روبروست که بزرگترین آماج آن جوانان هستند و دشمنان برای تغییر فکر و اندیشه و استحاله­ عقیدتی جوانان نقشه کشیده، برنامه‌ریزی کرده و میلیون­‌ها دلار خرج می­‌کنند، رسانه ملی باید سنگر مبارزه با این تهاجمات باشد و با روشنگری‌ها و معرفت‌افزایی‌‌های روزافزونش یاور و پناهگاه همه مردم و به ویژه جوانان در مبارزه با توطئه­‌های دشمنان باشد.

 

همان‌گونه که در حکم انتصاب رئیس سابق صدا و سیما ملاحظه شد از دیدگاه رهبر انقلاب «مسئولیت تاریخی رسانه ملّی در مقطع کنونی، حفظ و ارتقای استقلال فرهنگی و هویت انقلاب ایران اسلامی است.»

 

در این زمینه گفتنی‌ها بسیار است.

 

یکی از انتظارات از صدا و سیما در این عرصه تقویت روحیّه‌ انقلابیگری و تکریم جوان‌های حزب‌اللّهی و انقلابی است که مدتی است مورد بی‌مهری و تخریب واقع شده‌­اند تا آنجا که رهبری بارها نسبت به این موضوع اعتراض فرموده‌­اند از جمله در 18/06/1394 فرمودند: «یکی از مهم‌ترین راه‌های تقویت درونی، حفظ روحیّه‌ انقلابیگری است در مردم؛ بخصوص در جوا‌ن‌ها. سعی دشمنان این است که جوان ما را لاابالی بار بیاورند، نسبت به انقلاب بی‌تفاوت بار بیاورند، روحیّه‌ حماسه و انقلابیگری را در او بکُشند و از بین ببرند؛ جلوی این باید ایستاد. جوان، روحیّه‌ انقلابیگری را باید حفظ کند و مسئولین کشور جوان‌های انقلابی را گرامی بدارند؛ این‌همه جوان‌های حزب‌اللّهی و انقلابی را برخی از گویندگان و نویسندگان نکوبند به اسم افراطی و امثال اینها. جوان انقلابی را باید گرامی داشت، باید به روحیّه‌ انقلابیگری تشویق کرد؛ این روحیّه است که کشور را حفظ می‌کند، از کشور دفاع می‌کند.»

 

یکی دیگر از انتظارات مبارزه با کمرنگ شدنِ اصول و مبانی انقلاب است. برخی دلسوزان انقلاب معتقدند با روی کار آمدن دولت یازدهم در برخی عرصه­‌ها اصول و مبانی کمرنگ شده و برخی خط قرمزها رعایت نشده است. حتی رهبر انقلاب نیز در دیدار مسئولان نظام به تاریخ 02/04/1394 در این مورد هشدار فرمودند: «یکی از چالشها این است که کسی تصوّر کند که ما اگر از مبانی اعتقادی خود، مبانی اعتقادی نظام جمهوری اسلامی دست برداریم، راه‌ها باز خواهد شد و دروازه‌های بسته گشوده خواهد شد که این خطای بسیار بزرگ و اساسی است. البتّه برادران ما در دولت خدمتگزار با اعتقاد عمل می‌کنند؛ واقعاً معتقد به انقلاب، معتقد به مبانی انقلاب، معتقد به اصول انقلابند؛ از اینها ما گله‌ای نداریم، لکن در مجموعه‌ دست‌اندرکاران ما کسانی هستند که تصوّر می‌کنند اگر از برخی از اصول خود و مبانی خود کوتاه بیاییم، خیلی از درهای بسته به روی ما گشوده خواهد شد؛ درحالی‌که این‌جور نیست؛ این خطای بزرگی است و ما نتایج این خطا را در برخی از کشورهای دیگر - که نمی‌خواهم اسم بیاورم - در همین دوره‌ چندساله‌ اخیر مشاهده کردیم. راه پیشرفت، ایستادگی است؛ پافشاری بر مبانی است.»

 

با توجه به آنکه کسانی در دولت هستند که متأسفانه چنین دیدگاه‌­هایی و مشابه چنین دیدگاه­‌هایی دارند و برخی عملکردهای­شان طرفداران انقلاب را خون‌جگر کرده است از صدا و سیما انتظار می­‌ر‌ود بیش از پیش در جهتِ «ارتقای استقلال فرهنگی و هویت انقلاب ایران اسلامی» که مطالبه رهبر انقلاب از رسانه ملی است، گام بردارد./998/102/ب2

 

منبع: روزنامه کیهان

ارسال نظرات