۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۴
کد خبر: ۴۲۷۴۵۹
امام جمعه عالیشهر:

هر گونه انقلاب زدايي از حوزه هاي علميه راه را براي تئوريزه شدن التقاط باز مي كند

امام جمعه عالیشهر گفت: هر گونه انقلاب زدايي از حوزه هاي علميه عيار پرداخت به اسلام ناب را پايين مي آورد، خطر عافيت طلبي را زنده مي كند و حتي راه را براي تئوريزه شدن التقاط باز مي كند.
حجت الاسلام هاشمی امام جمعه عالیشهر

حجت الاسلام سید غلامرضا هاشمی امام جمعه عالیشهر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بوشهر، با اشاره به دیدار رهبر معظم انقلاب با طلاب و فضلای تهران گفت: اين بيانات مقام معظم رهبری تذكر دوباره اي است نسبت به وظيفه تاريخي و سنتي روحانيت شيعه كه وجه تمايز اين حوزه ها نسبت به ساير حوزه هاي جهان اسلام بود، همچنین این فرمایشات ادامه راهي است كه حضرت امام(ره) بنيانگذاري كردند.

 

امام جمعه عالیشهر با بیان اینکه وضع و تكليف روحانيت بعد از انقلاب بسيار سخت تر است اظهار داشت: در زمان کنونی تنها نمی توان به برخي كارهاي عادي اكتفاء كرد وقتي ما وارث انقلابي هستيم كه قرار است در عمق نگاه هاي انسان ها تغيير به وجود بياورد و متخصصان ديني اين وظيفه بسيار سنگين را بر عهده دارند، مگر مي شود در محيط انقلاب زيست و هدايت سياسي را كه در واقع هدايت جمعي جامعه است رها كرد.

 

وی در پاسخ به این سوال که روحانیت چه وظیفه ای در تحقق اهداف دینی و سیاسی جامعه دارد اظهار داشت: روحانيت هنوز قوي ترين و پرنفوذ ترين تريبون هاي ارتباط با مردم را دارد، بايد تريبون هاي مذهبي وظيفه هدايتگري خود را دوباره بازخواني كنند، اين بازخواني هم در شيوه تبليغ و هم در محتواي آن بايد صورت بگيرد.

 

حجت الاسلام هاشمی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب درباره اهمیت فضای مجازی و فعالیت روحانیان در این عرصه مهم اظهار داشت: در مورد فضاي مجازي يكي از مشكلات اين است كه ماهيت و كاركرد واقعي آن هنوز براي متوليان فرهنگي ما هم كاملا واضح نيست، فضاي مجازي يك فرآيند بسيار سريع هم در جهت مثبت و هم در جهت منفي به وجود آورده است به همين علت است كه عليرغم تاسيس موسسات حوزوي كارآمد جهت پاسخگويي هنوز مشكلات عديده اي وجود دارد.

 

وی اضافه کرد: به نظر مي رسد بايد حداقل با فرآيندهاي فضاي مجازي هم سرعت شد تا بتوان آن را هدايت درستي كرد، نكته ديگر اين است كه متاسفانه نگاه ما به فضاي مجازي عموماً پدافندي و دفاعي است به نظر مي رسد كه در نظر رهبر انقلاب، بايد عمليات آفندي مهمي در فضاي مجازي انجام دهيم، لازم نيست كه هميشه پاسخ گو باشيم و بقيه مستشكل باشند؛ به عنوان انقلاب اسلامي سوالات مهمي از غرب و نحوه عملكرد آن و تاريخ 500 سال گذشته آن داريم اين سوالات اتفاقا سوال بسياري از مردم ديگر جهان نيز است و به نظر مي رسد اين تغيير فضا و تهاجم هم باعث مي شود از تحولات عقب نيفتيم و هم دشمن را در موضع انفعال قرار مي دهيم.

 

امام جمعه عالیشهر در پاسخ به این سوال که اسلام ناب با اسلام ارتجاعی، متعصب و اسلام آمریکایی و التقاطی چه تفاوت هایی دارد، گفت: براي پاسخ دادن واضح به این سوال باید به منشور روحانيت حضرت امام(ره) مراجعه کرد اما به طور اجمالي اسلام ناب تمام حقيقت اسلام است حقيقتي كه جنبه اجتماعي اسلام را فداي جنبه فردي و جنبه فردي را فداي جنبه اجتماعي نمي كند.

 

وی ادامه داد: اين فهم متعالي است كه اسلام يك ساختار متشكل كامل است كه افزون بر اينكه احكامش ابديت دارند همچنين براي تمام افعال اختياري انسان برنامه دارد و اين برنامه مختص به زمان ظاهر بودن امام معصوم نيز نمي باشد، در مقابل اسلام ارتجاعي اصلا توان استنباط مسائل امروز را از اسلام ندارد و تصور مي كند كه اسلام فقط همان قالب هاي خشكِ قديمي قابل تصوير است. اين نگاه بر خلاف ادعاي طرفدارانش يك نگاه كاملاً حداقلي به اسلام دارد و به نوعي يك اسلام عافيت طلبانه نيز است.

 

حجت الاسلام هاشمی بیان داشت: از طرفي يك اسلام خطرناك تر داريم كه اسلام التقاطي است حرف هاي ماركسيستي را مي خواهد از زبان اسلام بگويد، اشرافيت و تفاخر ليبراليستي را مي خواهد از زبان اسلام در بياورد، اين نگاه به اسلام به شدت منحط است و مرحوم شهيد مطهري از بزرگ ترين مبارزان با اين تفكر انحرافي از اسلام بود و امروز هم وظيفه حوزه هاي علميه تبيين همين معنا است.

 

امام جمعه عالیشهر با اشاره به تاکیدات مجدد رهبر معظم انقلاب به انقلابی بودن حوزه های علمیه اظهار داشت: هر گونه انقلاب زدايي از حوزه هاي علميه عيار پرداخت به اسلام ناب را پايين مي آورد، خطر عافيت طلبي را زنده مي كند و حتي راه را براي تئوريزه شدن التقاط باز مي كند، شما فرض كنيد حوزه اي را كه در عرصه نظري نتواند تبيين تمام و كمالي از نظريه ولايت فقيه حضرت امام ارائه كند يا نتواند در لحظات سخت و سرنوشت ساز دوست را از دشمن باز شناسد اين حوزه هم خودش منحط مي شود و هم مردم را به انحطاط مي كشاند.

 

وی در پاسخ به این سوال که اگر حوزه انقلابی نباشد چه آسیب هایی متوجه انقلاب اسلامی و حوزه های علمیه خواهد شد، گفت: همانطور كه در سوال قبل گفته شد، حوزه غير انقلابي راه را براي تفاسير نظري غلط و رفتار عملي غير مجاهدانه باز مي كند، در دنيايي كه همه تشنه معنويت حقيقي اسلام هستند، اگر كسي اين معنويت را نتواند از كانال عدالت خواهانه و ضد ظلم انقلاب اسلامي مطرح كند، كار تمام نخواهد بود و رسالت الهي ما نيز به انجام نخواهد رسيد، و همانطور كه امام فرمود اگر اسلام در اين كشور سيلي بخورد در همه جا سيلي خواهد خورد.

 

حجت الاسلام هاشمی خاطر نشان کرد: هويت حوزه علميه هرگز قابل انفكاك از هويت انقلاب اسلامي نيست برخي به شدت دنبال اين انفكاك هستند تا به مقاصدي كه گفته شد دست یابند./302/833/ب1

ارسال نظرات