۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۷
کد خبر: ۴۲۷۶۳۷
استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان:

قصد خیر به زندگی انسان برکت می دهد

استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان قصد عمل خیر را سبب جلب  کرامت در زندگی دانست که به جان و مال و عمر انسان و نیز کار و قلم او خیر و برکت فراوان می دهد.
آیت الله مرتضوی

به  گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سیدحسن مرتضوی شاهرودی، عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در پایان درس خارج فقه خود به روایتی از کتاب شریف بحارالانوار جلد 97 صفحه 55 حدیث یک اشاره کرد و قصد و نیت خیر را سبب برکت و کرامت در زندگی عنوان کرد.

 

آیت الله مرتضوی شاهرودی گفت: قسمتی از این حدیث اینگونه برکت را معنی می کند، در این حدیث دارد که در جریانی پیامبر اکرم(ص) 4 نفر از صحابه خود را به فرماندهی زیدبن حارثه روانه یک جنگ شدید کرد در این روایت کلمه اشد الکفار دارد از این جهت جنگ شدید گفته شد.

 

وی افزود: زیدبن حارثه، عبدالله بن رواحه، ابن عاصم و قتاده فرماندهان جنگ بودند به محل مورد نظر درگیری با کفار که رسیدند از تاریکی شدید و عدم همراهی لوازم روشنایی مطلع شدند و در مقابل دشمنی را داشتند که علاوه بر لوازم روشنایی، به دلیل سکونت در منظقه از کوه و دره و موانع و همه چستی بلندی های مکان، برخلاف مسلمانان مطلع بودند.

 

وی ادامه داد: جماعت مسلمین در تاریکی محض و جهل به میدان جنگ بودند که دریک طرف زیدبن حارثه مشغول نماز و قران شد سوی دیگر قتاده و با دلهره ای که در این شرایط چه می توان کرد چهار طرف لشگر مشغول دعا و نماز بودند. اما پس از مدتی منطقه جنگ مثل اول ظهر به یک باره روشن شدمسلمانها حمله کردند و کارتمام شد.

 

وی گفت: بعد برگشت پیامبراکرم(ص) جهت استقبال از مدینه خارج شد که لشکر برگشته بود و زیدبن حارثه اول پیاده شد و دست رسول الله (ص) را بوسید و با اظهار خوشحالی خبر پیروزی کامل مسلمین بر کفار را داد.

 

قصد خیر به جان و مال و عمر انسان برکت می دهد

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با قرائت «الحمد لله رب العالمین علی ما فضلکم به من شهر شعبان» بیان داشت: در این روایت اینگونه دارد که آن اتفاق روشنایی به خاطر آن بود که هر 4 نفر آنها، فردا قصد خیر داشتند یکی قصد ادای بدهکاری داشت یکی قصد امر به معروف و نهی از منکر داشت دیگری قصد خدمت به پدرومادر کرده بود و خود  زید بن حارثه قصد داشت جلوی منافقی که فردا قصد سوء استفاده دارد بایستد و با سرکوب او مانع رسیدن او به هدفش شود.

 

وی افزود: خداوند که می دانست فردا این جماعت چه قصدهایی دارند این کرامت را در شب برآنها داشت که مسلط بر دشمن شوند. بخاطر این مردانگی که زید بن حارثه داشت اون کرامت را در شب مرحمت کرد « فانه عمل به معروف،  فانه قضا دین ...» یکی از منافقین آمد گفت این جریان دیشب نشان می دهد در اهل بیت کسی مثل شما نیست و شما رتبه بالاتری  دارید زید در پاسخ گفت اشتباه نکن علی بن ابی طالب و کراماتش در جنگ ها را مگرندیدی من اگر این حرف تو را باور کنم مثل تو و حتی بدتر از تو می شوم.

 

آیت الله مرتضوی گفت: قرض از جریانات این حدیث شریف این است که ابن عاصم قصد امر به معروف و نهی از منکر داشت خدا برکتی می دهد که غالب بر کفار شود اگر شما علما و ما طلبه ها واقعا در طول عمر خود قصد امربه معروف و نهی از منکر داشته باشیم خدا کرامت و برکت بسیاری به ما می دهد.

 

وی افزود: اگر قصد داشته باشیم در زندگی انصاف داشته باشیم و حرفای پوچ و بیهوده را باور نکنیم مدح مداحین را باور نکنیم اگر قصد انصاف داشته باشیم چقدر خدا برکت به جان و مال و وقت ما می دهد این معنای برکت است خدا به کار و قلم ما برکت می دهد./933/202/ب3

ارسال نظرات