۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۴
کد خبر: ۴۳۰۱۵۳
عربستان:

هنوز برای صلح با اسرائیل زود است

عربستان سعودی می‌گوید هنوز زود است براساس طرح «صلح» با رژیم صهیونیستی وارد مذاکرات شود.
الجبیر

به گزارش خبرگزاری رسا، عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی روز سه شنبه گفت: «هنوز کمی زود است تا جدی بودن طرف اسرائیلی برای آغاز مذاکرات براساس طرح صلح اعراب را ارزیابی کنیم.»

 

پیشنهاد عربستان سعودی موسوم به ابتکار صلح اعراب در سال 2002 مطرح شده است. براساس این طرح، روابط رژیم صهیونیستی با 22 کشور عربی در ازای عقب نشینی رژیم تل آویو از سرزمین‌های اشغالی در کرانه باختری عادی می‌شود.

 

تل آویو پیشتر این طرح را به خاطر بند حق بازگشت فلسطینیان به خانه‌های خود در سرزمین‌های اشغالی رد کرده بود؛ هزاران فلسطینی در پی اشغالگری رژیم اسرائیل مجبور به ترک خانه‌های خود شدند.

 

در همین حال روزنامه اسرائیلی اروتز شوا ماه گذشته گزارش داد عربستان سعودی و کشورهای عربی از جمله اردن و مصر از طریق تونی بلر نخست وزیر پیشین انگلیس پیامی به اسرائیلی‌ها ارسال کرده و از تل آویو خواسته‌اند تا براساس تغییرات صورت گرفته در این طرح صلح، مذاکرات میان طرفین از سر گرفته شود.


بنیامین نتانیاهو روز دوشنبه موافقت نسبی خود را با طرح صلح اعراب اعلام و پیشنهاد مذاکره با جهان عرب درباره ویژگی‌های آن را مطرح کرد.

 

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و آویگدور لیبرمن وزیر نیروهای نظامی رژیم اسرائیل در بیانیه‌‎ای مشترک اعلام کردند آنها آماده برگزاری «مذاکره با کشورهای عربی براساس طرح صلح به روز شده اعراب هستند.»

 

این بیانیه می‌افزاید این به روز رسانی باید «نشان دهنده تغییرات اساسی از سال 2002 تاکنون باشد و هدف مورد توافق دو کشور برای مردم دو طرف را لحاظ کند.»

 

در همین حال الجبیر با اشاره به بیانیه رژیم اشغالگر گفت: «زمانی که نخست وزیر اسرائیل درباره این موضوع صحبت می‌کند، وی درباره برخی بندهای آن که مثبت می‌خواند، صحبت کرده است نه درباره پذیرش این طرح که باید اساس مذاکرات قرار گیرد.»

 

دفتر صائب عریقات مذاکره کننده ارشد فلسطینیان در آخرین دور از مذاکرات با اسرائیل، موضع اخیر نتانیاهو و لیبرمن را «راهبرد تبلیغاتی جدید از سوی دولت اشغالگر برای جلوگیری از تسلیم شدن اسرائیل در برابر خواسته جامعه جهانی» خواند.

 

این مقام فلسطینی ادامه داد: «به تناقض‌ها و تضادهای بین گفتار و عملکرد نتانیاهو و دولت او عادت کرده‌ایم. صلح باید گفتار را در عمل نشان دهد.»

 

وی ادامه داد: «این امر در درجه اول ... با متوقف کردن شهرک‌سازی‌ها، پایان دادن به یهودی سازی بیت المقدس، خاتمه دادن به اعدام‌های فراقضایی، متوقف کردن تخریب منازل، بازگرداندن اجساد (فلسطینیان)، رفع حصر، به رسمیت شناختن مرزها 1967 و اجرای توافق‌های به امضا رسیده،» میسر است.

 

آخرین دور از مذاکرات مستقیم میان رژیم صهیونیستی و فلسطین در سال 2014 بدون نتیجه پایان یافت.


ماه گذشته همچنین انور عشقی یکی از ژنرال‌های پیشین ارتش عربستان سعودی گفت در صورتی که اسرائیل طرح عربستان را بپذیرد، ریاض حاضر است سفارتخانه خود را در تل آویو راه اندازی کند./982/ب12/د

ارسال نظرات