۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۶
کد خبر: ۴۳۰۹۶۰
آیت الله شبستری تبیین کرد؛

مؤلفه های اقتصاد مقاومتی

امام جمعه تبریز در جلسه شورای اداری و قرار گاه اقتصاد مقاومتی استان مؤلفه های اقتصاد مقاومتی را تبیین و پیشنهاداتی در عرصه اقتصادی بیان کرد.
آیت الله مجتهد شبستری، امام جمعه تبریز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت‌الله محسن مجتهد شبستری، نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی عصر امروز در جلسه شورای اداری استان و قرارگاه اقتصاد مقاومتی استان آذربایجان شرقی در جمع سه استان پیشتاز اقتصاد مقاومتی خواهد بود، اظهار داشت: امید است استان آذربایجان شرقی در این عرصه نیز اولین باشد.

 

وی اقتصاد مقاومتی را به معنی رشد و شکوفایی در شرایط تحریم و دشمنی خواند و ابراز داشت: یکی از ملزومات تحقق اقتصاد مقاومتی تثبیت قیمت ارز در بازار است به‌ طوری‌ که نوسانات بازار ارز سبب تزلزل در بازار و نابه سامانی‌هایی را به دنبال خواهند داشت و سبب اختلال بازار خواهد شد.

 

عضو خبرگان رهبری اصلی‌ترین مقام تصمیم‌گیری در سیاست‌های ارزی و مالی کشور را دولت عنوان و تأکید کرد: دولت می‌تواند نوسانات بازار ارز را به حداقل برساند، توزیع مناسب به میزان ارز را نیز باید دولت موردتوجه قرار دهد.

 

وی اقتصاد کشور بنا بر قانون اساسی کشور به سه بخش خصوصی، دولتی و تعاونی تقسیم‌شده است، دولت در حقیقت ناظر در مسائل اقتصادی است، نگرش به بخش خصوصی در حقیقت یکی دیگر از ملزومات اقتصاد مقاومتی است.

 

رییس شورای عالی مجمع جهانی اهل‌بیت کنترل تورم را از زیر سازهای اقتصاد مقاومتی عنوان و تأکید کرد: دولت لازم است بنا بر نظریه دین مبین اسلام به مسأله قیمت‌های بازار توجه کند و قیمت‌های بازار را ثابت نگاه دارد و نوسانات قیمت را کنترل کند.

 

وی کاهش واردات کالاهای خارجی، مبارزه با قاچاق و واردات بی‌رویه را مورد تأکید قرارداد و افزود: بعضاً کالاهای خارجی به‌صورت رسمی وارد کشور می‌شود، باید صادرات در مقابل واردات میزان بیشتری را داشته باشد، واردات کالای خارجی به هر نحو تولیدکنندگان را مأیوس خواهد کرد.

 

آیت‌الله شبستری مدیریت نقدینگی و سرمایه گزاری با توجه به حفظ ارزش پولی کشور را مورداشاره قرارداد و اضافه کرد: مسأله یارانه‌ها که از طیف متمکن و دارای جامعه منع می‌شود و سرمایه‌های بلوکه‌شده کشور که دیر یا زود بازخواهد گشت نباید در جایگاه نامناسب خرج گردد و باید در عرصه تولید نیز هزینه شود.

 

وی با تأکید بر ترسیم نقشه راه اسلامی ایرانی در عرصه علم و فنّاوری و بهره‌مندی از منابع کشور، ادامه داد: کشور نباید در اقتصاد جهانی هضم گردد، کشور باید به‌نوعی دارای استقلال اقتصادی باشد و این به معنای بسته شدن درهای ارتباطی کشور نیست، واردات کم و صادرات بسیار باید در این زمینه صورت گیرد.

 

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی تشکیل کمیته ویژه متشکل از دولت، مجلس، قوه قضائیه و فعالت اقتصادی را مورد پیشنهاد قرارداد و افزود: مدیریت برنامه‌ها باید در عرصه اقتصادی موردتوجه قرار گیرد.

 

وی با اشاره به نقش مردم در اقتصاد مقاومتی، تحقق اقتصادی مقاوم را درگرو مشارکت مردم خواند و اذعان داشت: مدیریت مصرف با حرکتی جهادی برای کنار گذاشتن کالاهای لوکس خارجی که متناسب با یک کشور اسلامی نیست کنار گذاشته شود و الگوی مصرف کشور اصلاح شود.

 

امام‌جمعه تبریز روحانیت، صداوسیما، رسانه‌ها و فضای مجازی را متولی این فرهنگ‌سازی عنوان و ادامه داد: مورد دیگر اهتمام به پرداخت مالیات است، مالیات به‌مثابه خمس و زکات واجب شرعی است، نیروهای مسلح، آموزش‌وپرورش و بیشتر ادارات بدونِ درآمد نیازمند مالیات هستند.

 

وی مدیریت سرمایه گزاری را مورداشاره قرارداد و اذعان داشت: سرمایه گزاری کاذب و مدیریت نشده با سودهای بانکی بالا و دلالی از مسائل مهم در عرصه سرمایه گزاری است که باید موردتوجه قرار گیرد، اصلاح تفکر پشت‌میزنشینی در میان مردم و دانشگاهیان که تمرکز در ادارات و هزینه‌های بالای دولتی و فرسایش نیرو را به دنبال دارد نیز باید اصلاح گردد.

 

عضو خبرگان رهبری اهتمام به تولید را باکیفیت مرغوب، استاندارد و دارای قابلیت مناسب برای صادرات را مورداشاره قرارداد و افزود: تولید بیشتر، کمک بیشتر به تولید و همت تولیدکنندگان در عرصه تولید کالای باکیفیت نیز باید موردتوجه قرار گیرد./854/202/ب2

ارسال نظرات