۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰
کد خبر: ۴۳۲۱۱۵
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام:

پيوند بين مردم با علما و روحانيت ناگسستني است

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام، حضور پرشور مردم كاشان بعد از گذشت 10 سال از رحلت آيت الله سيد مهدي يثربي نماينده ولي فقيه و امام جمعه فقيد كاشان را بيانگر پيوند ناگسستني بين مردم و علما روحانيت دانست.
حجت الاسلام  علي اكبر ناطق نوري دهمين سالگرد رحلت عالم رباني آيت الله سيد مهدي يثربي دهمين سالگرد رحلت عالم رباني آيت الله سيد مهدي يثربي دهمين سالگرد رحلت عالم رباني آيت الله سيد مهدي يثربي

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام علي اكبر ناطق نوري عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام يكشنبه شب بعد از افطار در دهمين سالگرد رحلت عالم رباني آيت الله سيد مهدي يثربي نماينده ولي فقيه و امام جمعه فقيد كاشان در مسجد حبيب ابن موسي‌(‌ع‌) اين شهرستان، تواضع، مهرباني، با مردم بودن و در بطن مردم بودن را از ويژگي هاي آيت الله سيد مهدي يثربي(ره) دانست.

 

وي با اشاره به اين كه همين ويژگي ها سبب شده است تا آن مرحوم بر دلهاي مردم كاشان حاكم باشد افزود: ويژگي هاي آيت الله يثربي سبب شده است تا امروز بعد از گذشت 10 سال از رحلت خود مردم كاشان درمراسم سالگرد حضوري همگاني داشته باشند.   

 

حجت الاسلام ناطق نوري بیان کرد: علت و رمز اصلي پيوند بين مردم و آيت سيد مهدي مهدي يثربي را آن هم بعد از گذشت 10 سال از رحلت ايشان، همان رمز و پيوندي است كه پيامبر اكرم(ص) واميرمومنان(ع) و امام مجتبي(ع) با مردم داشتند.

 

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام تجليل از يك عالم متواضع و مردمي از سوی مردم كاشان را قابل تقدير دانست و گفت: كسي كه ايمان و عمل صالح داشته باشد خداوند نيز محبت او را در دلها قرار مي دهد.

 

دشمنان روحانيت در طول تاريخ تنها يك گروه نبودند

وي در ادامه به دلايل پيوند ناگسستني مردم و روحانيت و شيعه و عالمان ديني اشاره كرد و افزود: در طول تاريخ دشمنان روحانيت تنها يك گروه نبودند بلكه جناح هاي مختلف، ملحدين، مرتجعين و متحجّرين، روشنفكران غرب زده كه تحت تأثير تبليغات دوران انگيزيسيون و تفتيش عقايد در اروپا بودند با مخالفت با روحانيت و علماي ديني برخاستند.

 

حجت الاسلام ناطق نوري يادآور شد: در اروپا و در دوران حاكميت كليسا و كشيشان، حركت ضد علم و فهم و درك و دانش به دست عالمان مسيحي و رهبران كليساها آغاز شده بود و محكمه و دادگاه تفتيش عقايد راه انداختند و حدود 500 هزار داشنمند را آنها به جرم داشتن نظريه علمي و دانش محاكمه كردند و كشتند كه مشهورترين آنها گاليله بود.

 

به گفته وي، اين تفكر به سمت شرق آمد و جمعي از روشنفكران ما را كه وابسته به غرب بودند بدون تحقيق و بررسي درباره دين و نظر دين در رابطه با علم بر عليه علما به مبارزه برخاستند و با روحانيت مخالفت مي كردند.

 

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام يادآور شد: گروه ديگر شرقي ها و كمونيست ها بودند كه دين را افيون ملت ها مي دانستند و سردمداران دين را كه علما و دانشمندان بودند را مرتجع و واپسگرا مي دانستند و تهمت هاي ناروايي را نسبت به روحانيت داشتند.  

 

وي از متحجّرين و مرتجعين به عنوان گروه ديگر مخالفان علماي بيدار، آگاه، روشنفكر و متعهد نام برد و گفت: گروه ديگر مخالفان علما و روحانيت، سلاطين و حاكمان جور و ستمگران بودند، ضمن اينكه عده اي از خوانين و قلدرهايي كه به مردم زور مي گفتند و ظلم مي كردند مخالف روحانيت و علما بودند.

 

حجت الاسلام ناطق نوري گفت: از غرب تا شرق و از مرتجعين و متحجّرين گرفته تا خوانين ستمگر و سلاطين و شاهان ظالم همه بر عليه روحانيت شيعه بودند و در طول تاريخ به دنبال زدن ريشه روحانيت بودند و آخرين آنها در تاريخ معاصر رضاخان بود اما با همه اين مخالفت ها روحانيت شيعه ماند آن هم حاكم بر دلها و قلب ماند.

 

وي در ادامه به علت ها و دلايل حاكميت روحانيت شيعه بر دل و قلب هاي مردم  اشاره كرد و ابراز داشت: همان عواملي كه باعث مبارزه با روحانيت شد همان عوامل نيز عامل بقاي روحانيت شيعه است چرا كه مردم وقتي ظلم حاكمان را ديدند و متوجه شدند روحانيت و علما در خط مقدم مبارزه با حاكمان ظالم قرار دارد و تنها كسي كه مقابل رضا خان ايستاد و مقابل مجلس شوراي ملي آن زمان فرياد مرگ بر رضاخان را سرداد يك روحاني به نام آيت الله مدرس بود، مردم نيز با علما و پشتيبان روحانيت شدند.

 

يكي از شخصت هاي الگوي امام خميني(ره)  شهيد مدرس بود

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام يادآور شد: يكي از شخصيت هايي كه براي امام خميني(ره) الگو بود و امام به وجود او افتخار مي كرد آيت الله مدرس بود و ايستادگي مدرس و آيت الله شاه آبادي در مقابل رضا خان سبب شد تا روحانيت شيعه در دل مردم جاي داشته باشد.

 

به گفته وي، وقتي مردم ديدند كساني كه در مقابل سلاطين ظالم به دفاع از مردم برخاسته اند و از حق مظلوم دفاع مي كند  علما و روحانيت شيعه هستند، مردم نيز در كنار روحانيت و علما و روحانيت قرار گرفتند.

 

حجت الاسلام ناطق نوري در ادامه گفت: امام خميني كه از سال 42 نهضت را رهبري كرد و طي 10 سال بعد از پيروزي انقلاب اسلامي با وجود اينكه اين همه شهيد، اما بر دلهاي مردم حكومت كرد و يك نفر از امام گلايه نكرد.

 

وي يادآور شد: بعد از رحلت امام خميني(ره) رهبر معظم انقلاب آيت الله خامنه اي 27 سال است رهبري انقلاب و نظام را برعهده دارد و براي اينكه با مردم است و جداي از مردم نيست، مردم نيز به معظم له عشق مي ورزند.

    

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام بیان کرد: مردم فراموش نمي كنند با شروع جنگ تحميلي در حاليكه سپاه شكل نگرفته بود و ارتش ساماندهي نشده بود، رهبر معظم انقلاب به همراه شهيد چمران لباس رزم بر تن كرد و روانه جبهه ها شد و جنگ هاي چريكي و نامنظم را شروع مي كنند و خودش فرماندهي اطلاعات و عمليات را به دست مي گيرد.

 

حجت الاسلام ناطق نوري گفت: وقتي جوان ها حضور رهبر معظم انقلاب در جبهه ها مشاهده مي كنند كه جلوتر از آنها با دشمن نبرد مي كند، در دل و قلوب مردم نفوذ مي كنند و مردم دلبسته رهبر خود مي شوند.  

 

لازم به ذكر است، آيت الله سيد مهدي يثربي در سال 1302 در کاشان به دنيا آمد و پس از فراگيري مقدمات علوم حوزوي در کاشان به قم هجرت کرد و از محضر استاداني همچون حضرات آيات عظام بروجردي، امام خميني، گلپايگاني، مرعشي نجفي، اراکي، محقق داماد، طباطبايي کسب فيض کرد.

 

ايجاد نخستين دفتر اعزام مبلغ، احداث حوزه علميه در کاشان، قمصر، مشهد اردهال و برزک، تأسيس صندوق قرض الحسنه ايجادخوابگاه بزرگ دانشجويي در تهران، تأسيس درمانگاه و زائرسرا در مشهد مقدس، ساخت دهها مسجد و حسنيه و حمام در شهرها و روستاها، از جمله خدمات ارزنده مرحوم آيت الله سيد مهدي يثربي است.

 

 اين عالم فرزانه از آغاز نهضت امام خميني از حاميان بنيانگذار جمهوري اسلامي بود و با صدور بيانيه در مناسبت هاي مختلف و شرکت در راهپيمايي ضدرژيم ستم شاهي حرکت انقلاب را در منطقه هدايت مي کرد. آيت الله يثربي  علاوه بر اين که در دوران 8 سال دفاع مقدس با حضور در خط مقدم صحنه هاي نبرد موجب دلگرمي رزمندگان اسلام مي شد در 3 دوره مجلس خبرگان رهبري نمايندگي مردم استان اصفهان را به عهده داشت.

 

 اين عالم فرزانه پس از يک عمر خدمت به حوزه هاي علميه و جامعه اسلامي در ششم رمضان سال 1427 هجري قمري برابر هشتم مهرماه سال 1385 پس از مدتي بستري در بيمارستان پارس تهران در اثر بيماري ريوي ناشي از مصدوميت شيميايي دوران دفاع مقدس در سن 83 سالگي دارفاني را وادع و به ملکوت علي پيوست./202/1307/ب1

ارسال نظرات