۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۵
کد خبر: ۴۳۲۵۱۰
امام جمعه کازرون:

روحیه انقلابی‌‌گری نقطه مقابل سکولاریسم است

امام جمعه کازرون تحجر و سکولاریسم را دو لبه قیچی و هر دو را تهدیدی جدی برای حوزه های علمیه دانست و تاکید کرد: روحیه انقلابی گری نقطه مقابل سکولاریسم است.
حجت الاسلام خرسند حجت الاسلام خرسند

حجت الاسلام محمد خرسند امام جمعه کازرون، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، خطر جریان های سکولار در حوزه را جدی خواند و خواستار دقت و مراقبت نهادهای حوزوی در این باره شد.

 

وی با بیان این که سکولاریسم در حوزه با سکولاریسم در دانشگاه متفاوت است، تصریح کرد: البته از جهاتی خطر سکولاریسم در حوزه نسبت به خطر آن در دانشگاه کمتر است؛ اما به هر حال نمی شود از کنار آن به سادگی گذشت و خطر آن را جدی نگرفت و منکرش شد.

 

حجت الاسلام خرسند تاکید کرد: فضای حوزه و طبیعت آن که مباحث آن مباحث فقهی و اصولی است، خیلی مجالی برای ظهور و بروز افکار سکولاریستی به شکلی که در غرب مطرح است، نمی گذارد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: سکولاریسم در حوزه تعریف خاص خود را دارد، همان بحث جدایی دین از سیاست و این که حوزه نباید وارد مسائل سیاسی شود، حوزه نباید کاری به مسائل انقلاب و نظام داشته باشد و مسائلی از این دست که رهبری نیز در این باره هشدار دادند و تاکید کردند حوزه باید انقلابی باقی بماند.

 

وی با بیان این که روحیه انقلابی گری نقطه مقابل سکولاریسم است، خاطرنشان کرد: این که کسانی دانسته و ندانسته یا از سر دلسوزی بگویند حوزه نباید وارد مسائل سیاسی شود و بیشتر به مسائل داخلی و حوزوی بپردازد، این نوعی ترویج سکولاریسم در حوزه علمیه است.

 

حجت الاسلام خرسند بیان داشت: این که طلاب را از پرداختن به مسائل سیاسی و اجتماعی و پذیرش مسؤولیت در نظام منزجر کنند، نتیجه این می شود که علما از صحنه سیاست و مسائل سیاسی و اجتماعی فاصله بگیرند، در نتیجه هر چه این فاصله بیشتر شود معضلات ما نیز بیشتر خواهد شد.

 

امام جمعه کازرون یادآورشد: شاید شتاب رواج سکولاریسم در حوزه نسبت به مراکز دیگر و دانشگاه کمتر باشد، اما با دقت و تامل نمی توان تفکر سکولاریسم را در حوزه منکر شد؛ یقینا سکولاریسم در حوزه وجود دارد، از قبل بوده و امروز هم کم وبیش هست.

 

وی ترویج روشنفکری رایج در دانشگاه در فضای حوزه را خطری جدی عنوان کرد و گفت: برخی سعی می کنند فضای روشنفکری که در  دانشگاه ها هست در حوزه هم وجود داشته باشد؛ می خواهند روحانیت را از زی طلبگی آن جدا کنند.

 

امام جمعه کازرون تاکید کرد: عقیده بنده این است که در بحث وحدت حوزه و دانشگاه بیش از آن که تاثیرگذار باشیم، تاثیر پذیر بودیم بویژه در شیوه های آموزشی که از شیوه های دانشگاهی تقلید می کنیم.

 

وی اضافه کرد: الان بیشتر در بخش آموزشی سراغ سبک های دانشگاهی با همان شیوه های رایج در دانشگاه می رویم، بعضا همان کارهایی که در دانشگاه ها صورت می گیرد را پیاده می کنیم، این زیبنده حوزه های علمیه نیست.

 

حجت الاسلام خرسند با تاکید بر این که باید اصالت های حوزه را حفظ کنیم، یادآورشد: امروز حوزه نتوانسته نیاز تبلیغی جامعه را تامین کند، ما امروز با کمبود مبلغ و اساتید برای مدارس شهرستان ها مواجه هستیم، روستاهای ما عمدتا مبلغ دینی ندارند، کدامین نهاد و ارگان باید این نیازها را تامین کند؟ مگر نهادی غیر از حوزه متکفل این امر است؟ حوزه با این سبک هایی که دارد نمی تواند این کار مهم را انجام دهد.

 

حجت الاسلام خرسند بیان داشت: حضرت امام، رهبر معظم انقلاب و مراجع تاکید دارند بر حفظ زی طلبگی و اصالت ها، این مساله به این معنا نیست که حوزه و طلبه به سمت تحجر برود. تحجر و سکولاریسم دو لبه یک قیچی هستند و هر دو هم برای حوزه تهدید جدی است.

 

این فعال سیاسی با بیان این که افراط و تفریط ها ما را به سمت سکولاریسم و تحجر می برد، گفت: تجملات و زرق و برق ها نباید در سیستم اداره حوزه ها و زندگی روحانیت و طلاب وارد شود. البتبه امروز سبک زندگی تغییر کرده اما این تغییر نباید ما را از متوسط مردم جلو بیندازد.

 

امام جمعه کازرون تصریح کرد: سبک زندگی ما اگر به سمت زرق و برق برود باعث نوعی فاصله گرفتن از مردم خواهد شد؛ نمی توانیم دم از دین بزنیم اما نمادهای سکولاریسم در زندگی ما پر رنگ شود.

 

حجت الاسلام خرسند گفت: اگر برای این امور فکری نشود جریانی که می خواهد حوزه را مبتلای به سکولاریسم و تحجر کند، احساس خواهد کرد که زمینه های توفیق برایش فراهم شده است. /924/ت302/ج

ارسال نظرات