۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۷
کد خبر: ۴۳۳۵۰۲
آیت‎الله مظاهری:

رسیدن به مقام یقین نیاز به سواد ندارد

حضرت آیت‎الله مظاهری گفت: اگر این درنده‎خویی از انسان گرفته شود، انسان به مقام آدمیت می‎رسد، سواد نمی‎خواهد بلکه عمل و اجتناب از گناه به ویژه اجتناب از حق‎الناس می‎خواهد.
حضرت آیت الله حسین مظاهری رییس حوزه علمیه اصفهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیتالله حسین مظاهری، در سخنرانی ماه مبارک رمضان امروز پس از نماز ظهر و عصر با اشاره به این که قرآن درباره معاد بسیار تأکید دارد، گفت: در قرآن نداریم مسألهای را که این قدر در قرآن راجع به آن آیه داشته باشیم، 1400 آیه در قرآن راجع به معاد است و یکی از حکمتهایش این است که اگر ما ترس از معاد داشته باشیم، دیگر به گناه نزدیک نمیشویم و حتی تا سر حد عصمت هم نزدیک میشویم.

 

وی افزود: یکی از نتایج معادترسی دور شدن از گناه و حتی فکر نکردن به گناه است، انجام واجبات برای ما لذتبخش میشود و انجام واجبات برای ما یک مکالمه و یک معاشقه با خداوند میشود، اگر میبینید اهمیت به واجبات داده نمیشود و اجتناب از گناه کرده نمیشود برای این است که اعتقاد به معاد لقلقه لسان است.

 

اعتقاد به معاد باید از علمالیقین به حقالیقین برسد

رییس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به این که اعتقادات ما تقلید از گذشتگان است، اظهار کرد: این امر خوب است، همین اعتقاد ولو عمل با آن نیست خوب است، اما نیروی کنترلکننده نیست، وقتی این اعتقاد نیروی کنترلکننده میشود که انسان باور کند و این ایمان رسوخی هم از عمل پیدا میشود، «و عبد ربک حتی یأتیک الیقین»، اگر میخواهی مقام یقین پیدا کنی باید محکم باشی، رابطهات با خدا باید محکم باشد و رابطهات با نفس اماره و شیطان درون و بیرون نباید باشد.

 

وی اظهار کرد: انسان یک ظرفی که آب آن جوش است، مسلم دست در آن آب نمیکند، چون انسان باور دارد این آب میسوزاند، اگر انسان به این اندازه باور کند آتش جهنم میسوزاند، هر چند بسوزد دو دفعه پوست روییده میشود، اگر این باور را داشته باشی، حتما بهشتی میشوید و یک نیروی کنترلکننده برای انسان پیدا میشود و دیگر انسان گناه نمیکند و روح خداترسی در عمق جان شما پیدا میشود و این معاد یک نیروی کنترلکننده میشود.

 

حضرت آیتالله مظاهری با اشاره به این که یکی از حکمتهای تأکید قرآن بر معاد رساندن انسان به مقام یقین و حقالیقین است، ابراز کرد: این اعتقاد به معاد انسان را به سر حد عصمت میرساند، خیلیها هستند که معصوم هستند نه به معنای عصمت اهلبیت(ع) بلکه به معنای این که گناه ندارند و حتی افرادی هستند که تصور گناه نمیکنند و خود ما هم راجع به خیلی چیزها حتی تصورش را هم نمیکنیم، تا تصدیق کنیم و سپس آن را عمل کنیم.

 

وی ابراز کرد: قرآن میخواهد ما راجع به معاد به مقام عینالیقین و به مقام حقالیقین برسیم، این اعتقاد علمالیقین را همه یاد گرفتهایم، میدانیم که معادی هست و هنگامی که میمیریم اگر خوب باشیم بهشت میرویم و اگر بد باشیم جهنم میرویم، اما این کم است و کاربرد ندارد، قرآن میفرماید ای کاش به عینالیقین برسید یعنی انسان ببیند و مقام حقالیقین هم از آن بالاتر است که انسان آن را بچشد.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: این اعتقاد به معاد در مقام حقالیقین جدا کنترلکننده است، چه بکنیم که از علمالیقین به عینالیقین و سپس به حقالیقین برسیم؟ این عبادت و رابطه با خداوند میخواهد، «وعبد ربک حتی یأتیک الیقین»، عبادت میخواهد و رابطه با خداوند میخواهد، سواد نمیخواهد بلکه عمل میخواهد، یک نیروی کنترلکننده پیدا میشود و انسان بهشتی میشود و صد در صد دور از آتش جهنم میشود.

 

باور به معاد انسان را به ترک گناه وادار میکند

وی با اشاره به این که انسان اگر جلو برود به مقامهای بالا میرسد، اظهار کرد: افرادی رفتهاند این راه را تا جایی که ترک مستحب برای آنان یک تلاطم درونی ایجاد میکند و انجام یک مکروه برایشان یک تلاطم درونی است، تا جایی که حتی فکر گناه را هم نمیکنند و حتی فکر ترک واجبات را هم انجام نمیدهند، اینها انسانهای مخلَص هستند که در قرآن آمده است که شیطان دسترسی به این گونه افراد ندارد.

 

حضرت آیتالله مظاهری خاطرنشان کرد: این را باور کنیم که همه جا محضر خدا است، این را همه میدانیم که همه جا محضر خدا است، این را باور کنیم که ما در محضر خداوند هستیم و ادب حضور باید مراعات شود، نمیخواهد به آن عصمت سرحد انبیا و اوصیا برسیم و به سر حد اولیا و اوصیا برسیم، بلکه اگر به مقام حقالیقین برسیم معصوم میشویم و دیگر شیطان حق ندارد با ما تماس داشته باشد.

 

وی گفت: کسانی که غیرمخلَص هستند در خطر بزرگ قرار دارند، اما اگر انسان مخلَص شد پروردگار عالم یار و کمککار او است و شیطان دور از او است و جرأت جلو آمدن ندارد، مقامی پیدا میکند و قیامت را باور میکند و دیگر گناه نیست و همواره ثواب هست و به فکر قیامت روزی چندین بار به فکر قبر و قیامت است، روزه ماه مبارک رمضان و نماز در دل شب، اجتناب از گناه این حقالیقین را به انسان میدهد.

 

رییس حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: خوشا به حال کسانی که گناه بزرگ جلو میآید و پا روی نفس اماره میگذارند و توی دهن شیطان میزنند و گناه را برای خداوند ترک میکنند و همه گناهانشان آمرزیده میشود و خداوند یاریشان میکنند، در زندگی کمکشان میکنند، نگویید که نمیشود، میشود، افرادی رفتهاند و شده است و به مفامهای بالا رسیدهاند.

 

اجتناب از گناه انسان را به مقام آدمیت میرساند

وی ابراز کرد: اگر این درندهخویی از انسان گرفته شود، انسان به مقام آدمیت میرسد، سواد نمیخواهد بلکه عمل و اجتناب از گناه مخصوصا اجتناب از حقالناس میخواهد، سواد نمیخواهد و انسان میتواند برسد به محضر خداوند برسد که ادب حضور باید مراعات شود و دیگر طیالارض برایش یک چیز عادی میشود و به مقام عصمت میرسد، این مطلب را دیدیم و شنیدهایم.

 

حضرت آیتالله مظاهری با اشاره به این که معاد، معاد جسمانی است، ابراز کرد: ما با همین وضع و هیکل وارد صف محشر میشویم، در دنیا اگر روح و جسم نداشته باشیم نمیتوانستیم گناه کنیم، پس بهشتی شدن ما در دنیا به دلیل جسم و روح ما است و در روز قیامت هم همین است، جسم و روح ما با هم وارد صف محشر میشود./201/914/ب1

ارسال نظرات