۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۰۱:۴۲
کد خبر: ۴۳۴۵۴۲
حجت الاسلام حاج ابوالقاسم:

پیروی نکردن از مستکبران مصداق جهاد کبیر است

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه جهاد در پناه قرآن و عدم تعبیت از مستکبران از مصداق‌های جهاد کبیراست، گفت: رهبر معظم انقلاب جهاد کبیر راعدم تبعیت از مستکبران در عرصه های مختلف می دانند.
حجت الاسلام حاج ابوالقاسم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد حاج ابوالقاسم، سخنران حرم حضرت معصومه(س) در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س) در مراسم ترتیل خوانی قرآن کریم با اشاره به اینکه حضرت رسول(ص) به خاطر مهجوریت قرآن در جامعه اسلامی نزد خداوند شکایت و شکوه می کنند، گفت: آیات سوره فرقان به صحنه‌های قیامت اشاره می‌کنند که در آن روز حضرت رسول(ص) در پیشگاه خداوند ایستاده و می‌فرمایند که « خدای قوم من قرآن را مهجور گذاشتند».

 

وی افزود: با توجه به اینکه این دادگاه خطیر ترین دادگاه بوده و قاضی آن عالی ترین قاضی است و شاکی آن حضرت رسول(ص) بوده که پدر امت هستند؛ بنابراین معلوم می‌شود که مطلب و شکایت،شکایت بسیار سختی است و ای وای بر کسی که رسولی که قرار بود شافی او شود شاکی او شود.

 

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: ابعاد مهجوریت قرآن فراوان است که بی توجهی به قرائت قرآن، بی توجهی به فهم مضامین قرآن و برخورد گزینشی با قرآن و عمل نکردن به قرآن از مهم‌ترین ابعاد مهجوریت قرآن کریم است.

 

حجت الاسلام حاج ابوالقاسم با تأکید بر اینکه آیات ۷۸ به بعد سوره شعرا اختصاص به توحید افعالی داشته و بیان می‌کند که حاکم و خالق مطلق جهان خداوند است، گفت: از قول حضرت ابراهیم (ع) در آیات این سوره بیان شده که« خدای من خدایی است که من را آفریده به من غذا می‌دهد و من را سیراب می‌کند و خدای من همان کسی است که در هنگام بیماری مسب الاسباب بوده و خدای من آن کسی است که چشم امید به رحمت او دوخته ام و امید دارم مرا رحمت کند و این آیات توحید افعالی است و بیان می‌کند که خدا همه کاره جهان است و مؤمن چنین نگرشی به عالم دارد.

 

وی افزود: مقام معظم رهبری می‌فرمایند که امام شاگرد واقعی مکتب حضرت ابراهیم (ع) بودند و می‌فرمودند که خدا خرمشهر آزاد کرد که این موضوع نشان دهنده اعتقاد راسخ امام به توحید افعالی بود.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به آیه۵۲ سوره فرقان در اهمیت جهاد کبیر تصریح کرد: خداوند در این آيات به پیامبر(ص) می فرمایند که از کفار اطلاعت مکن و به وسیله قرآن جهاد کبیری را در مقابل دشمنان آغاز کن و رهبر معظم انقلاب جهاد کبیر را جهاد با دشمنان به وسیله قرآن معرفی می کنند و تصریح می‌کنند چون این آیات در مکه نازل شده ودر مکه جهاد نظامی نبوده بنابراین جهاد کبیر مقاومت از نوع جهاد با جنگ نرم است رسول خدا(ص) در زمان موظف به مقاومت و عدم تبعیت از کفار بودند.

 

وی افزود: رهبر معظم انقلاب تبعیت نکردن در میدان فرهنگ، سیاست، اقتصاد و اجتماع را از کافران و مستکبران از مصداق‌های جهاد کبیر می دانند.

 

سخنران حرم حضرت معصومه(س) با بیان اینکه آیه ۱۶سوره نمل به این موضوع اشاره دارد که اولیای الهی زبان حیوانات را متوجه می شوند، گفت: یکی از الطاف خداوند به حضرت سلیمان(ع) این بود که زبان حیوانات را می‌فهمیدند و پیامبر(س) هم همین گونه بودند و روزی شتری نعره زنان نزد حضرت رسول(ص) آمده و به حضرت گفت که من مدت زیادی از عمر خود را به صاحبم خدمت کرده‌ام اما او می‌خواهد مرا بکشد که حضرت رسول(ص) دستور داد صاحب شتر را آوردند و حضرت به صاحبش فرمود که چرا می‌خواهی او را بکشی که گفت شتر پیر شده که حضرت رسول(ص) در پاسخ مرد بیان کردند که روانیست که حیوانی که یک عمر برای شما کار کرده را بکشید بهتر است او را رها کنید.

 

حجت الاسلام حاج ابوالقاسم با اشاره به اینکه ائمه معصوم(ع) هم زبان حیوانات را می فهمیدند، افزود: روزی امام کاظم(ع) منزل کسی دعوت بودند که برای بالای تخت ایشان دو کبوتر نر و ماده هم نشسته بودند و با هم مشغول گفت و گو بودند که امام کاظم (ع) خندیدند وقتی صاحب خانه علت را جویا شد امام کاظم (ع) فرمودند کبوتر نر به کبوتر ماده می‌گفت که من در این دنیا کسی را به جز این آقایی که بر تخت نشسته( امام کاظم(ع)) بیشتر از تو دوست ندارم که مرد در پاسخ حضرت فرمود مگر شما زبان حیوانات را می فهمید که امام کاظم(ع) فرمودند همانطور که حضرت سلیمان(ع) زبان حیوانات را می فهمید ما هم زبان حیوانات را می فهمیم.

 

وی افزود: آیه ۳۹ سوره نمل به کارهای خارق‌العاده جنیان و سایر موجودات اشاره دارد، و بیان می‌کند که هر کار خارق‌العاده و کرامتی را نمی‌توان به عرفان الهی نسبت داد بلکه بعضی از موجودات خبیث هم قادر به انجام کارهای خارق‌العاده هستند با این تفاوت که آن‌ها قدرت محدودی دارند و به جای دعوت به خدا به شیطان دعوت می کنند./۸۳۷/پ202/س

ارسال نظرات