۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۴
کد خبر: ۴۳۴۷۸۱
قائم‌مقام نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی تأکید کرد؛

تفکرات سیاسی مردم را از خدمات مدیران لایق محروم نکند/ اجرای عدالت؛ مایه نزول رحمت و مغفرت الهی

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: اگر کسی در مقام و منصبی کار خود را به درستی انجام می‌دهد نباید به اصلاح‌طلب یا اصولگرا بودن وی کاری داشته باشیم و به دلیل تفکرات سیاسی و حزبی یک مدیر لایق، مردم را از خدمات او محروم کنیم.
حجت الاسلام یعقوبی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، قائم‌مقام نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، عصر امروز در جلسه تفسیر قرآن که با شرکت مردم مؤمن و روزه‌دار مرکز استان خراسان شمالی در محل مسجد انقلاب بجنورد برگزار شد، با اشاره به موجبات نزول رحمت الهی، اظهار کرد: یکی از موجبات نزول رحمت خداوند در عالم برپایی عدالت است؛ به این معنا که هرچقدر در جامعه عدالت بیشتر باشد، رحمت الهی هم افزایش می‌یابد.

 

وی با بیان اینکه بر اساس آموزه‌های دینی اگر ما به خودمان رحم کرده و با هم به عدالت رفتار کنیم خدا هم به ما رحم می‌کند، ادامه داد: عدالت در دین اسلام ازجمله در قضاوت، شهادت، امامت و سایر عرصه‌ها بسیار مهم است به‌گونه‌ای که پیش‌نماز، امام جمعه، قاضی و زمامدار و رهبر جامعه دینی باید حتماً عادل باشند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به اینکه عدالت روح ارزش‌های دینی است، افزود: به همین دلیل خدا در قرآن می‌فرماید: «وَأَقْسِطُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ» و از مردم می‌خواهد عدالت پیشه کنند زیرا خداوند عدالت‌پیشگان را دوست ‌دارد.

 

وی با بیان اینکه انسان عادل، دوست و محبوب خداوند بوده و هدف همه انبیای الهی نیز برقراری عدالت در بین مردم بوده است، اضافه کرد: خداوند در آیه 25 سوره حدید می‌فرماید: «لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْميزانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ»؛ ما رسولان خود را با دلایل روشن فرستادیم و با آن‌ها کتاب آسمانی و میزان شناسایی حق از باطل و قوانین عادلانه نازل کردیم تا مردم قیام به عدالت کنند.

 

عدالت یکی از اصول مهم سیاسی و اجتماعی جامعه دینی است

رییس شورای استانی حوزه‌های علمیه خراسان شمالی با تأکید بر شهادت عادلانه، خاطرنشان کرد: یکی از آسیب‌های بزرگ اجتماعی و اخلاقی این است که در قضاوت و شهادت در مورد دیگران حب و بغض‌ها جلوی عدالت را بگیرد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی ادامه داد: امام علی (ع) نیز تأکید می‌کند: مبادا وقتی با کسی خرده حساب دارید اگر کار او به محکمه کشید، به دلیل آن خرده حساب شهادت عادلانه ندهید.

 

وی با بیان اینکه عدالت در همه جا خوب است حتی با دشمن؛ زیرا عدالت انسان را به تقوا نزدیک می‌کند، اضافه کرد: عدالت، اصل مهم سیاسی و اجتماعی در دین مبین اسلام بوده و اگر در جامعه‌ای عدالت باشد رحمت و برکت خداوند نیز به آن جامعه نازل می‌شود.

 

این استاد حوزه علمیه خراسان شمالی با اشاره به اینکه حاکمان در طول تاریخ به دو نوع حکام جور و عدل تقسیم می‌شوند، اضافه کرد: در تاریخ نام کسانی که به عدالت حکمرانی می‌کردند به نیکی یاد می‌شود و نام ظالمان هم مورد لعن و نفرین دائمی است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه قرآن ظالمانی را که به عدالت رفتار نمی‌کنند لعنت کرده است، ادامه داد: انسان و جامعه عادل مورد رحمت و مغفرت ویژه خداوند است.

 

وی با تأکید بر رعایت عدالت از سوی والدین در رفتار با فرزندان، اظهار کرد: رفتار تبعیض‌آمیز والدین با فرزندان موجب ناراحتی و دل‌چرکینی می‌شود اما اگر بین فرزندان عدالت را رعایت کنیم آن‌ها نیز در آینده عادل می‌شوند.

 

سیاه‌نمایی در ارزیابی عملکرد دولت‌ها مصداق بارز ظلم است

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی همچنین با اشاره به لزوم رعایت عدالت در داوری‌ها و بررسی عملکردها، افزود: نباید درزمینهٔ فعالیت‌ها و خدمات دولت‌ها سیاه‌نمایی شود؛ زیرا همه دولت‌ها نقاط ضعف و قوت دارند ازاین‌رو نباید همه بدی‌ها را به گردن یک دولت انداخته و همه خوبی‌ها را افتخار خود بدانیم؛ چراکه این مصداق بارز ظلم است.

 

وی با بیان اینکه بنا به فرموده امام نخست شیعیان «بِالعَدْلِ تَتَضاعَفُ الْبَرَکاتُ» و به سبب عدل، برکات چند برابر می‌شود، ادامه داد: بی‌برکتی‌های موجود از بی‌عدالتی‌ها است.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی با اشاره به اینکه امام علی (ع) در نهج‌البلاغه می‌فرماید: «مَنْ عَدَلَ فِی الْبِلَادِ نَشَرَ اللَّهُ عَلَیْهِ الرَّحْمَةَ»، افزود: بنا به فرموده این امام همام اگر کسی در بین مردم عدالت را منتشر کند، خداوند رحمت خود را بر او گسترش می‌دهد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی تصریح کرد: بر اساس آموزه‌های اسلامی همان‌طور که دوست دارید دیگران با شما با عدالت رفتار کنند شما هم با دیگران با عدالت برخورد کنید.

 

وی با بیان اینکه امام علی (ع) ‌فرموده: «خیر السیاسات العدل» و بهترین روش حکومت را عدالت دانسته است، ادامه داد: درواقع بهترین سیاست‌مداران کسانی هستند که با عدالت حکومت می‌کنند و اسم این افراد هم در تاریخ ماندگار می‌شود.

 

نخستین گام تحقق عدالت دور کردن هوای نفس است

این استاد اخلاق حوزه علمیه خراسان شمالی با اشاره به اینکه یکی از اقسام عدالت این است که خود را به عدالت دعوت کنیم، خاطرنشان کرد: نخستین گام عدالت این است که انسان هوای نفس را از خود دور کند چراکه قوی بودن هوای نفس خودخواهی آورده و مانع از عدالت می‌شود.

 

به گفته وی انسان‌های ظالم خودخواه هستند اما خداخواهان ظالم نیستند، کسی که خداوند را حاضر و ناظر و عادل ببیند هیچ‌گاه ظلم نمی‌کند اما کسانی که ولایت را می‌شکنند و در مقابل حرف ولایت می‌ایستند درواقع عدل را زیر پا گذاشته‌اند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه امام علی (ع) می‌فرماید: سیاست یک زیبایی دارد و زیبایی آن عدالت مدیران آن جامعه است، تصریح کرد: کار مدیران با دو چیز زیبا می‌شود؛ یکی عدالت و دیگری عفو به هنگام قدرت، ازاین‌رو عفو و عدالت در هنگام قدرت را بهترین زیبایی یک مدیر ذکر کرده‌اند.

 

رییس شورای استانی حوزه‌های علمیه خراسان شمالی ادامه داد: با وجود این توصیه اسلامی ما الآن با رقبای سیاسی خود چه کار می‌کنیم؟ وقتی یکی پیروز می‌شود دمار از حزب قبلی درآورده و تمام نیروها و طرفداران حزب قبلی را جابجا می‌کند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: اگر کسی در مقام و منصبی کار خود را به درستی انجام می‌دهد نباید به اصلاح‌طلب یا اصولگرا بودن وی کاری داشته باشیم و به دلیل تفکرات سیاسی و حزبی یک مدیر لایق، مردم را از خدمات او محروم کنیم./201/9314/ب1

ارسال نظرات