۰۷ تير ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۹
کد خبر: ۴۳۴۹۱۲
قائم‌مقام نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

نماز آبشار رحمت و مغفرت الهی است

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به اهمیت و تأثیرگذاری دعا در نماز، گفت: نماز آبشار رحمت و مغفرت الهی است از این‌رو دعای خالصانه در این فریضه الهی، اثرات معنوی فراوانی دارد.
حجت الاسلام یعقوبی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، قائم‌مقام نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی، امروز در جمع مردم روزه‌دار مرکز استان، با اشاره به اینکه یکی از موجبات نزول رحمت و مغفرت الهی دعا کردن است، گفت: باید نیاز و خواسته خود را در قالب دعا از خداوند بخواهیم تا باری تعالی آن را برآورده کند.

 

وی ادامه داد: خداوند در آیه 60 سوره مؤمن فرموده: «وَ قالَ رَبُّکُمُ ادْعُونی‏ أَسْتَجِبْ لَکُمْ إِنَّ الَّذینَ یَسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبادَتی‏ سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِری» و خطاب به مردم گفته: مرا بخوانید تا دعاى شما را بپذیرم، کسانى که از عبادت من تکبّر مى‏ورزند به زودى با ذلت وارد دوزخ مى‏شوند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه دعا اثرات معنوی فراوانی دارد اما نباید به محض دعا کردن فوراً منتظر تحقق خواسته خود باشیم، اظهار کرد: یکی از عوامل اجابت نشدن دعاها، انجام گناه است ازاین‌رو امام علی (ع) می‌فرماید: «المعصیه تمنع الاجابه»؛ گناه از اجابت دعا جلوگیری می‌کند و در دعای كمیل هم می‌فرماید: «اللهم اغفرلی الذنوب التی تجس الدعا؛ خدایا گناهانی كه مانع استجابت دعای من شده‌اند را بیامرز».

 

وی ادامه داد: بنا به فرموده امام نخست شیعیان گاهی دعا کرده و از خداوند خواسته‌ای داریم اما باری تعالی آن را به ما نمی‌دهد زیرا به صلاح ما نیست، باید حوصله کنیم چراکه خداوند می‌خواهد ما ساخته و پرداخته شویم.

 

این استاد اخلاق حوزه علمیه خراسان شمالی با اشاره به دعا برای گشایش امور و ارتقای وضعیت مادی، اضافه کرد: برای پذیرش دعا در امور اقتصادی باید به دنبال لقمه و کسب روزی حلال باشیم.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه وجود ربا در جامعه اسلامی اثر دعا را خنثی می‌کند، خاطرنشان کرد: اگر پولی به کسی بدهیم و از او بخواهیم در قبال آن پول به صورت ماهیانه به ما سود دهد، این کار ربا است اما اگر از کسی بخواهیم با پول ما کار تولیدی کرده و در سود آن شریک شویم این درآمد حلال بوده و ربا نیست.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی اظهار کرد: راه کسب درآمد حلال زیاد است اما گاهی خود ما به دنبال درآمد حلال نبوده و گرفتار حرام می‌شویم.

 

وی در ادامه با بیان اینکه یکی از بهترین مواقع دعا و درخواست از خداوند هنگام نماز خواندن است، به اهمیت و تأثیرگذاری دعا در نماز پرداخت و افزود: نماز آبشار رحمت و مغفرت الهی است ازاین‌رو دعای خالصانه در این فریضه الهی، اثرات معنوی فراوانی دارد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی همچنین با اشاره به اینکه ماه رمضان و شب‌های قدر نیز فرصت‌های ویژه‌ای برای دعا کردن هستند، گفت: در این ماه باید با استغفار و دعا برای ارتقای بعد معنوی خود تلاش کنیم.

 

وی با بیان اینکه ماه رمضان وزن روح انسان را بالا می‌برد و کم شدن وزن ظاهری و لاغر شدن سبب سلامت بیشتر می‌شود، ادامه داد: در این ماه با دوری از خوردن و آشامیدن در طول روز، سلامت جسمانی خود را افزایش می‌دهیم زیرا بیشتر بدبختی‌های ما از پرخوری ایجاد می‌شود.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه بنا به فرموده پیامبر گرامی اسلام معده، خانه همه دردها است، اضافه کرد: همان‌گونه که حضرت محمد (ص) نیز تأکید کرده پرهیز کردن و کم خوردن بهترین دوای دردهای جسمانی انسان است./202/9314/ب1

ارسال نظرات