۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۳
کد خبر: ۴۳۵۲۴۵
قائم‌مقام نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی:

عفو و گذشت از موجبات نزول رحمت و مغفرت الهی است

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه عفو موجب نزول رحمت الهی می‌شود، گفت: با وجود این متأسفانه می‌بینیم در جناح‌ها و مسائل سیاسی همین‌که کسی به قدرت می‌رسد از جناح مقابل انتقام می‌گیرد، درحالی‌که نباید مسائل سلیقه‌ای ما را گرفتار کند.
حجت الاسلام یعقوبی- جلسه تفسیر قرآن کریم حجت الاسلام یعقوبی - جلسه تفسیر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، قائم‌مقام نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، ظهر امروز در جلسه تفسیر قرآن کریم که با شرکت مردم و نمازگزاران در مسجد انقلاب مرکز خراسان شمالی برگزار شد، با اشاره به اینکه یکی از موجبات رحمت و مغفرت خداوند عفو و گذشت است، اظهار کرد: در این زمینه خداوند در قرآن فرموده: اگر شما عفو کرده و بدی طرف مقابل را به زبان نیاورید خداوند هم نسبت به شما غفور و رحیم خواهد بود.

 

وی با بیان اینکه گذشت شامل سه مرحله عفو، صفح و غفران است، افزود: عفو، گذشت از مجازات بوده ولی صفح یک درجه بالاتر است؛ به این معنا که انسان نه تنها در مقابل خطای فرد دیگر مجازات معمول را انجام نمی‌دهد بلکه اصلاً نامش را هم نمی‌برد و به روی طرف هم نمی‌آورد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه اولیای الهی مقامی بالاتر از عفو داشته و عفو آن‌ها به صورت صفح است، خاطرنشان کرد: مرحله بالاتر از عفو و صفح، غفران است که در آن افزون بر چشم‌پوشی از خطای طرف مقابل و بیان نکردن آن، حتی برای بخشش و آمرزش آن هم دعا می‌شود.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی با اشاره به اینکه خداوند می‌گوید من غفور و رحیم هستم پس شما هم نسبت به هم عفو و گذشت داشته باشید، ادامه داد: خداوند در قرآن خطاب به رسول اکرم (ص) می‌گوید: تو به عنوان رهبر جامعه دینی باید از بسیاری از کارهای بد امت خود بگذری.

 

وی با بیان اینکه بنا به فرموده خداوند عفو به تقوا نزدیک‌تر است، اظهار کرد: وقتی از خطای دیگران گذشتیم و بزرگواری و کرامت کردیم خداوند به ما عنایت کرده و این گذشت بستری برای ساختن خود ما می‌شود.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به اینکه صفت زیبای عفو سبب عزت انسان می‌شود، افزود: گذشتن از تقصیرات دیگران انسان را بزرگ و عزیز می‌کند و هیچ‌کس به دلیل گذشت و عفو کوچک و خوار نشده است.

 

رییس شورای استانی حوزه‌های علمیه خراسان شمالی تصریح کرد: البته این عفو در مسائل فردی و شخصی است اما در مسائل اجتماعی عفو به این صورت معنا ندارد، ازجمله زمانی که دشمن به ما حمله کرده دیگر نمی‌توانیم از عفو و گذشت حرف بزنیم.

 

وی با بیان اینکه بنا به فرموده امام علی(ع) عفو و گذشت سبب نزول رحمت الهی می‌شود، خاطرنشان کرد: همچنین این امام همام فرموده: «شیئان لایوزن ثوابهما العفو و العدل»؛ به قدری ثواب عفو و عدالت زیاد است که به وزن نمی‌آید.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به اینکه عفو در قدرت و زمان مسؤولیت و مدیریت بسیار باارزش است، افزود: امام نخست شیعیان تأکید کرده که زینت و زکات قدرت گذشت است، از این‌ رو شکر نعمت مقام و قدرت این است که فرد از کسانی که با آن‌ها خرده حساب دارد، بگذرد.

 

وی ادامه داد: با وجود تأکید دین اسلام بر عفو و گذشت متأسفانه اکنون می‌بینیم در جناح‌ها و مسائل سیاسی همین‌که کسی به قدرت می‌رسد از جناح مقابل انتقام می‌گیرد، در حالی‌ که نباید مسائل سلیقه‌ای ما را گرفتار کند./9314/202/ب2

ارسال نظرات