۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۴
کد خبر: ۴۳۵۸۳۶

برگزاری مراسم روز قدس در کوبا

مراسم روز قدس و اعلام حمایت از مردم مظلوم فلسطین، در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان در هاوانا پایتخت کوبا برگزار شد.
روز قدس

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از ایرنا، مراسم روز قدس و اعلام حمایت از مردم مظلوم فلسطین، در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان در هاوانا پایتخت کوبا برگزار شد. در این مراسم که از سوی سفارت ایران در هاوانا و با همکاری موسسه کوبایی دوستی با ملل دنیا (ایکاپ) سازماندهی شده بود، تنی چند از مقامات کوبایی، سفرا و دیپلمات های مقیم این کشور، جمعی از شیعیان و نمایندگان جوامع اسلامی کوبا و همین طور اعضای سفارت و خانواده های ایرانی و دانشجویان ایرانی مقیم و شماری از کوبایی های حامی فلسطین حضور یافتند.

 

در ابتدای مراسم و پس از تلاوت قرآن کریم، نماهنگی مشتمل بر سرود و تصاویری از غزه و فلسطین، با زیرنویس اسپانیایی پخش شد که رنج و مظلومیت ملت مسلمان فلسطین و تجاوزگری صهیونیست ها را به تصویر کشید.

 

کامبیز شیخ حسنی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در کوبا، اولین سخنران این مراسم بود که با بیان اینکه رنج ملت فلسطین را زخمی 70 ساله توصیف کرد که جز با پایان اشغالگری، التیام نمی یابد، افزود: در طول این سال ها، رژیم نامشروع صهیونیستی از حمایت فزاینده سیاسی، مالی و تسلیحاتی برخی دولت های غربی بهره برده است. رژیمی که با در اختیار داشتن صدها کلاهک هسته ای، ثبات منطقه را تهدید می کند، طی سال های اخیر با حمایت از جریان های افراط گرا و تکفیری، سعی در تضعیف دولت های منطقه و منحرف کردن توجهات جهانی از موضوع فلسطین دارد.

 

شیخ حسنی درد مضاعف را تلاش برخی کشورهای مسلمان برای سازش و همکاری با رژیم صهیونیستی و فراموشی آلام فلسطینیان دانست و محاصره طولانی مدت بخش‌های مختلف فلسطین، زندانی کردن فلسطینیان و فشارهای اقتصادی بر آنها را توسط صهیونیست‌ها، مصداق روشن نسل کشی در دنیای معاصر دانست که فیدل کاسترو، رهبر انقلاب کوبا بدرستی از این جنایت هولناک به عنوان هولوکاست واقعی نام برده است.

 

سفیر ایران در کوبا با اشاره به اقدامات رژیم غاصب در استقرار گنبد آهنین در فضا و دیوارهای بتنی روی زمین و حتی زیر زمین، گفت: صهیونیست ها سعی دارند با تشدید محاصره و فشار بر مردم غزه و فلسطین، آنها را به زانو درآورند، اما در برابر این فشارها، هیچ سلاحی قویتر از استقامت و اراده ملت فلسطین نیست و در این قیام علیه اشغالگری، حداقل وظیفه جامعه جهانی و انسان های آزادیخواه، همدلی با ملت فلسطین و انسجام با آرمان های مبارزان آن سرزمین است.

 

شیخ حسنی درباره رویدادهای خاورمیانه خاطرنشان کرد: امروز بحران رو به گسترش افراط گرایی در بسیاری از کشورهای عربی و جهان اسلام، آنچنان آنها را به خود مشغول کرده که درد و رنج فلسطین را از یاد برده اند. حتی برخی حکام سلطنتی عربی برای حفط حکومت خود، در آشتی و مذاکره با اسرائیل را گشوده اند.

 

وی ادامه داد: سکوت دولت های غربی مدعی حقوق بشر و سازمان های بین المللی و رسانه های وابسته به آنها نیز، دلیلی آشکار بر مظلومیت ملت فلسطین، و حمایت از ادامه تجاوزکاری رژیم صهیونیستی است.

 

سفیر ایران در کوبا همچنین اعلام آخرین جمعه ماه رمضان را بعنوان روز قدس ابتکار ارزشمند امام خمینی (ره)، معمار انقلاب اسلامی و تلاشی موثر برای رسیدن به این وحدت و اعلام همبستگی توصیف کرد که همه ساله طرفداران صلح و مدافعان انسانیت را در سراسر جهان گرد می آورد تا آزادی فلسطین و تشکیل سرزمینی مستقل را با صدایی بلند مطالبه کنند.

 

وی در پایان سخنانش ابراز امیدواری کرد که جشن پیروزی نهایی، آزادی همه زندانیان فلسطینی و استقلال کامل آن سرزمین و تشکیل دولت فلسطین به پایتختی قدس شریف در سراسر جهان، برپا شود.

 

کرم سمهان، سفیر فلسطین در هاوانا، مویسس بوآحسن نماینده موسسه کوبایی دوستی با ملل دنیا (ایکاپ) و شیخ یحیی پدرو، رییس لیگ اسلامی کوبا، دیگر سخنرانان این مراسم بودند که هرکدام در سخنان خود به بیان گوشه ای از جنایات رژیم صهیونیستی علیه ملت مظلوم فلسطین و محکومیت و انزجار جهانی علیه این اشغالگری پرداختند و رژیم نامشروع صهیونیستی را عامل تنش و بی ثباتی در منطقه و آغازگر موج اسلام هراسی در جهان خواندند./994/ب102/د

ارسال نظرات