۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۷
کد خبر: ۴۳۵۹۶۵
استاد تفسیر حوزه علمیه خواهران مشهد:

خداوند عیب غیبت کننده را آشکار می کند

استاد تفسیر حوزه علمیه خواهران مشهد گفت: غیبت به معنای بیان عیب مخفی کسی است که اگر او بشنود، نارحت شود. اگر غیبت کسی را بکنیم و عیبش آشکار شود، هر چند در خانه مان نشسته باشیم، خداوند عیب ما را آشکار می کند.
غیبت کردن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، خانم احمدی پارسا، استاد حوزه علمیه خواهران مشهد امروز در جلسه تفسیر که در حسینیه معین الضعفا در مؤسسه شمیم خانواده (مؤسسه دختران آسمان) برگزار شد به تفسیر آیه 12 سوره حجرات و عواقب و پیامدهای غیبت کردن پرداخت.
 

وی با اشاره به آیه «یا ایها الذین آمنو اجتنبوا کثیراً مِن الظّن انّ بَعْضَ الظّنِ اثمٌ، ای کسانی که ایمان آوردید ازبسیاری از گمانها بپرهیزید، چرا که بعضی گمانها، گناه است.»، گفت: از بعضی گمان ها باید دوری کنیم؛ چرا که بعضی از گمان ها، گناه است. ما بعضی اوقات، گمان بد می بریم که در صورتی که باید حمل بر خوبی کنیم.
 

این استاد تفسیر حوزه علیه خواهران مشهد افزود: ما نباید به شیطان اجازه دهیم که ما را وسوسه کند و گمان بد کنیم و به زبان بیاوریم و با آن مبارزه کنیم. این مهم را نیز همه شنیده ایم که حسد ایمان فرد را می خورد، آن چنان که آتش هیزم رو می بلعد.
 

وی ابراز کرد: تحسس، جستجو کردن نیک است و آن اشکال ندارد. در قرآن هم این واژه آمده است؛ یابَنِىَّ اذْهَبُوا فَتَحَسَّسُوا مِن یُوسُفَ وَ أَخِیهِ، فرزندان من ! بروید و یوسف و برادرش را بجوئید؛ بنابراین جستجو در کار خیر اشکال ندارد.
 

این محقق و پژوهشگر حوزوی اظهار کرد: بین تحسس و تجسس یک نقطه فرق است، اما معنای آن تغییر می کند. یک گمان بد، دنبال آن تجسس هم می آید.
 

اگر غیبت کسی را بکنیم، خداوند عیب ما را آشکار می کند
وی گفت: غیبت به معنای بیان عیب مخفی کسی است که اگر او بشنود، نارحت شود. اگر غیبت کسی را بکنیم و عیبش آشکار شود، هر چند در خانه مان نشسته باشیم، خداوند عیب ما را آشکار می کند.

 

این استاد تفسیر حوزه علیه خواهران مشهد افزود: اگر در کنار ما فرد فاسق و شرابخوار نشسته باشد، ما از کنار او  بلند می شویم، اما اگر کنارمان فردی باشد که غیبت می کند، نه تنها بلند نمی شویم؛ بلکه می نشینیم و گوش می کنیم.
 

احمدی پارسا ابراز کرد: اگر کسی که غیبت کرده، توبه کند، خداوند او را می بخشد. اما حق الناس او هنوز باقی است. در روز قیامت برای راضی کردن فردی که غیبتش را کردیم، باید بهترین عمل خود را بدهیم تا او راضی شود.

این محقق و پژوهشگر حوزوی اظهار کرد: خداوند درباره کسی که غیبت می کند، می فرماید: «أَ يُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخيهِ مَيْتاً فَكَرِهْتُمُوهُ، آيا كسى از شما دوست دارد كه گوشت برادر مرده خود را بخورد؟! (به يقين) همه شما از اين امر كراهت داريد.». خداوند اسم میت را می آورد، چون مرده هیچ دفاعی از خود ندارد.
 

با غیبت کردن شخصیت اجتماعی افراد را خورد می کنیم
وی گفت: وقتی ما غیبت کسی را می کنیم، شخصیت اجتماعی او را خورد می کنیم. چهره زشتی از او نشان می دهیم و حق الناس می شود.

 

این استاد تفسیر حوزه علیه خواهران مشهد افزود: کسی که غیبت می کند به اندازه کسی که غیبت می شنود، دخیل است. تا غیبتی می شنویم باید صحبت را عوض کنیم و شروع به دفاع کنیم.
 

احمدی پارسا ابراز کرد: همه ما تا حالا غیبت کردیم یا شنیدیم. برای راضی کردن طرف مقابل، باید طلب حلالیت کنیم و برای او استغفار و طلب غفران کنیم. وقتی زیارت می رویم برای کسی که غیبت او را کردیم، زیارت کنیم، در این صورت اگر برای هر کسی که حقی به گردن ما دارد، عمل خوب بفرستیم، او خود به خود راضی می شود./202/1309/ب1

ارسال نظرات