۲۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۱
کد خبر: ۴۳۸۰۵۳
استاد حوزه علمیه:

ستیزه جویی مهم ترین دلیل خودشیفتگی و حقارت نفس است

استاد حوزه علمیه ستیزه جویی را از دلایل خودشیفتگی و حقارت نفس در انسان دانست و گفت: انسان اگر در قیل و قال کوتاه نیاید و قصد کند که بی گناهی خود را ثابت کند دچار خود شیفتگی شده و به سبب کسب عزت از امر باطل به شرک خفی نیز مبتلا می‌شود.
شجاعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد شجاعی، استاد حوزه علمیه، شامگاه 24 تیر در حسینیه اثنی عشری، درباره آفات و موانع دوستی، گفت: مراء در روایات همان قیل و قال و ستیزه‌گری است.

 

وی افزود: امام رضا(ع) فرمودند: از دریدن یکدیگر پرهیز کنید زیرا هر کسی قیل و قال کند من او را نفرین می‌کنم تا در دنیا خیر نبیند؛ امام در این روایت از مردم خواسته و تهدید نموده که یکدیگر را ضایع نکرده و به شخصیت هم احترام بگذارند.

 

این استاد حوزه علمیه درباره آمار بالای طلاق و جرائم در جامعه، بیان داشت: این آمار نشأت گرفته از ستیزه گری است، پیامبر(ص) فرمودند: اگر حق با شما هم بود از قیل و قال پرهیز کنید؛ قیل و قال سبب حقارت نفس و خود شیفتگی است.

 

شجاعی ستیزه جویی را از دلایل خودشیفتگی و حقارت نفس در انسان دانست و ابراز کرد: انسان اگر در قیل و قال کوتاه نیاید و قصد کند که بی گناهی خود را ثابت کند دچار خود شیفتگی شده و به سبب کسب عزت از امر باطل به شرک خفی نیز مبتلا می‌شود.

 

وی ادامه داد: انسانی که اهل قیل و قال باشد به سبب خباثت درونی از شفاعت ائمه معصومین(ع) در قیامت محروم می‌ماند.

 

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه انسان نباید اجازه دهد زمینه بحث و جدل فراهم شود، بیان کرد: انسان مؤمن هرگز نزدیک مراء نمی‌شود حتی اگر حق با او هم باشد زیرا می‌داند که بحث و جدل به چه اندازه خطرناک است.

 

شجاعی درباره اینکه شیاطین در همه لحظات انسان را به سوی مراء سوق می‌دهند، گفت: حضرت فرمودند: اگر برادر مؤمنت از تو عذر خواست، عذرش را بپذیر حتی اگر بدانی که او کذب می‌گوید.؛ زیرا عدم پذیرش عذر و افشای کذب بودن ادعایش سبب خشونت و مراء می‌شود به همین دلیل پیامبر(ص) دستور پذیرش داده است.

 

وی با اشاره به اینکه در عالم دنیا خشونت در وجود انسان ذخیره و سبب توقف و عذاب او در قیامت می‌شود، اظهار داشت: انسان باید مراقب باشد در عالم دنیا به احدی ظلم نکند زیرا آیت الله مجتهدی تهرانی فرمودند: در عالم جهنم عقرب‌هایی وجود دارد به اندازه شتر، اگر کسی را نیش بزنند از فرط حرارت انسان برای خنک شدن خود را به درون سرب مذاب انداخته شاید از شدت حرارت خنک شود.

 

این استاد حوزه علمیه با اشاره به حدیثی از حضرت علی(ع)، گفت: ایشان فرمودند: هیچ دوستی با ستیزه گری و قیل وقال برای انسان باقی نمی‌ماند؛ زیرا این امر سبب از بین رفتن محبت‌ها و ریخته شدن حرمت‌ها می‌شود./813/202/ب2

ارسال نظرات